Spillrom
Sjiraffen10
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede10
Mobilspill
Pågående8 947

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Furudal2008-11-27 02:00
Antall innlegg: 2

Kommentarer under spillet
Er lei av kommentarer under spillet som er av negativ art. Kan være at man ser ut til å tape eller har en solid ledelse. Uansett så liker jeg ikke disse og gir uttrykk om dette tilbake, med varierende tilbakemelding.
Er nokså ny her med bare 4-500 spill og syns ikke det er ok når man møter slike personer.
Det siste spillet jeg gjorde ledet jeg men tiden gikk i minus og så får man kommentarer som tikk tikk osv. Bryr meg som regel ikke om det men syns det er uhøflig opptreden. Kommer aldri til å spille med vedkommende igjen.
Har en 3-4 personer på min egen svarteliste som jeg aldri kommer til å spille mer med. Den høyeste har en rating på ca 1800. Skjerp dere!
 
Nilsen - Ikke medlem lenger2008-11-27 08:46
Antall innlegg: 244

Da gir du direkte beskjed til moderatorer..

Er diskutert mange ganger dette å, så bare kopier d du ser blir sagt, og send det til en moderator
 
Amygdala2008-11-27 10:10
Antall innlegg: 48

Jeg stusser litt over denne oppfordringen om å "sladre" til moderatorene i tide og utide (som da ikke er kritikk mot Nilsen, for dette er et vanlig svar i forumet når slike problemstillinger tas opp).

Selvfølgelig er det kjempe irriterende med kommentarer fra folk som er dårlige tapere/vinnere, men er det nødendig å løpe til moderatorene hver gang noen sier noe som gjør noen såret og forbanna?

Vi er da voksne mennesker som bør takle slikt. Møter man på en idiot her inne, ja, så er det jo bare til å skrive seg navnet bak øret og ikke spille mot vedkommende igjen (eller rett og slett sette alle kluter til og loppe vedkommende for rankingpoeng etterpå;)).

Går vi på barneskolen med et programforpliktet "nei-til-mobbing" på agendaen?
 
Nilsen - Ikke medlem lenger2008-11-27 10:42
Antall innlegg: 244

Jeg ble jo kasta ut fra siden engang fordi jeg skrev "haha" da en fortalte noe morsomt i chatten i ett spill, men han/hun hadde vridd om dette på noe vist, og fortalt moderatorer noe helt annet enn sannheten i allefall.. Fikk jo høre at jeg hadde mobba personen og ledd av han/henne..

så nei, d der å løpe til en moderator for alt og ingenting er virkelig ikke sunt for alle.. Syns folk er vell puslete her av å til, men så får man jo bare høre om hvor mye barn osv d er her inne..
Så man kan vell kanskje ikke gjøre noe annet?! er nå slik jeg forstår d på moderatorene
 
snuppilura2008-11-27 10:48
Antall innlegg: 151

Nå er det jo slik at vi faktisk ikke bare er vokse som spiller her. Det er en god del yngre spillere her også som jeg syns bør skånes fra folk som slenger dritt under spillet. Min yngste motstander var f eks 9. Man kan jo ikke at det som en selvfølge at vedkommende sjekker opp alder før de slenger med leppa.

Liker man å være en konstant drittsekk, (for det er vel gjerne gjengangere dette) da får man tåle å bli "sladret" på også.
 
Amygdala2008-11-27 11:08
Antall innlegg: 48

Nettopp i slike situasjoen Nilsen beskriver, er jeg redd mange kanskje misinformerer og man blir kastet ut fra siden slik Nilsen gjorde.

Jada, det er barn som spiller her også, men de er i mindretall. I slike tilfeller kan moderatorene bruke skjønn hvis det forekommer ordbruk om ikke passer seg for den spillergruppen.

Synes likevel det blir litt vel naivt å ikke kunne tolerere noen krasse kommentarer. Skal vi sy poser under folks armer? Hvis det er for "tøft" for barna å spille her inne, bør foreldrene rett og slett forby de må spille.
Men selvsagt; dette skal ikke være en side hvor vi hetser hverandre, men som det er ellers i samfunnet vil det alltid være situasjonen hvor man møter på folk som ikke har det riktige holdningen til hvordan man opptrer.
Eksempel: En person på bussen som tar opp flere enn et sete på en stappfull buss i rushtiden. Jeg spør høflig, men med et snev av sarkasme: "Unnskyld, men har du betalt for to seter?" "Hold kjeft," får jeg som svar. Løper jeg da frem til bussjåføren og er han stoppe bussen for å kaste ut vedkommnde?
 
snuppilura2008-11-27 11:25
Antall innlegg: 151

Men kopi av chatten er det vel lett å se vad som er blitt sagt og ikke? Jeg mener ikke at man skal "sladre" for enhver lille ting. Man må selvsagt kunne overse enkelte kommentarer eller gå ut av spillet, ikke spille med vedkommende m m.

Men å la noen få herselere rundt her, (for de er få og sikkert de samme gang på gang), og så mene man skal "forby" barn/unge å spille for å unngå de situasjonene blir rett og slett for dumt.
 
jenka2008-11-27 11:41
Antall innlegg: 61

Jeg synes det er koselig å chatte. Har ikke truffet noen som har oppført seg som "drittsekker". Det er jo endel pensjonister her også, og vi har jo vår stil. Chatter om barnebarn og oldebarn osv. Har blitt riktig god "venn" med flere her. Det er sikkert mange bråkjekke typer her med haugevis av poeng, men jeg holder meg langt unna disse.
 
Helen2008-11-27 11:44
Antall innlegg: 745

Noen går på barneskolen Amygdala. De fleste gjør ikke det, men vi vil likevel ikke ha mobbing, og trakassering her inne.
Varsling til en spillvert, vil i første omgang medføre en advarsel.

Ved gjentatte og/eller grove overtramp på medlemsvilkårene, vil personen det gjelder kunne bli utestenngt.

I medlemsvilkårene heter det blandt annet:
Som medlem forplikter du deg til ikke å skrive noe forstyrrende, støtende, vulgært, hatsk, truende, seksuelt antydende eller annet som kan tenkes å bryte norsk lov. Dersom du bryter denne delen av avtalen kan det føre til at du blir permanent utestengt fra nettstedet. Samtlige medlemmers IP-adresse loggføres for å styrke disse vilkårene.
 
matias2008-11-27 11:50
Antall innlegg: 1152

Det skal veldig mye til å bli kastet ut uten advarsel - men kan skje for eksempel om man bryter norsk lov.

Vanligvis skjer dette:
Vi får beskjed om fra A om at B har vært plagsom i chatten (f.eks. spydige kommentarer, mobbing, trakassering). A sender beskjed om dette til S (spillvert/moderator).
S sender beskjed til B om å skjerpe seg.

Hvis B føler at beskyldningene var ukorrekte, skal det her være mulig å forsvare seg. Det er en fordel om A sender en kopi av chatten og aller helst med en skjermdump (printscreen eller PrtSc), så det ikke bare blir påstand mot påstand.

Deretter gjør vi ikke noe mer med saken, før C, ofte også D sier i fra til oss, og klager også på B. Avhengig av alvorlighetsgraden, sender vi nye meldinger til B, eller suspenderer B.

Det er i hvert fall framgangsmåten min, og selv om vi spillverter tolker ting litt forskjellig, gjør vi det på omtrent samme måte (eventuelt etter litt intern diskusjon).
 
Texbrus2008-11-27 11:52
Antall innlegg: 39

Men det er beviselig strengt modererte steder som har den hyggeligste tonen. Det er fordi folk omgås sosialt på en litt annen måte på nett enn i virkeligheten. Generelt er man bittelitt mer uhøflig/aggressiv og samtidig mer lettfornærma. Ting blir ofte mer ubehagelig når man ikke har den reguleringseffekten å se den du snakker med.
 
Texbrus2008-11-27 11:52
Antall innlegg: 39

Siste var egentlig til Amygdala.
 
Amygdala2008-11-27 15:06
Antall innlegg: 48

Ok, jeg svarte på den øverste melding i tråden. Nå har det eskalert litt her, synes jeg. I utgangspunktet var det her en situasjonen hvor medspiller skrev "tikk takk" når motspillerens tid går ut. Er dette virkelig berettighet til å melde fra om til moderator?!

Når det gjelder barn, er det faktisk foreldrenes ansvar å overvåke hva ens barn gjør på nettet - ikke moderatorene som faktisk også er barn selv noen av dem.

Selvfølgelig skal man ikke trakassere og drive med vedvarende mobbing her inne, men fordi man i kampens hete f.eks skriver "tikk takk" kan jeg ikke se at dette skal være noe som i det hele tatt skal føre til advarsel for moderator.

Matias skrev :"...kan skje for eksempel om man bryter norsk lov". Ja, og hva står i loven? Ikke at man får refs hvis noen "føler" at noen har vært "frekke" i en kamp.
 
matias2008-11-27 15:20
Antall innlegg: 1152

Amygdala: Det kan være rasisme, trusler, spredning av ulovlig materiale, ...

Det må ikke bryte norsk lov for at vi skal reagere mot det, men sånne ting er ofte så alvorlige at vi kan stenge ute uten advarsel.
 
Amygdala2008-11-27 15:24
Antall innlegg: 48

Det skjønner jeg veldig godt, men du må lese mitt utgangspunkt. Da snakker vi ikke om rasisme og trusler i det hele tatt.

Jeg synes det blir leit dere ikke klarer å ta utgangspunktet i enkel ordlyd, men begynner å trekke inn andre ting som faktisk ikke dreier seg om sakens utgangspunkt i det hele tatt.
 
Alfa932008-11-27 16:11
Antall innlegg: 7771

Jeg vet ikke egentlig om jeg er enig eller uenig med deg, Amygdala...
Selvfølgelig er det foreldres ansvar å følge med på hva barna gjør, men ærlig talt så forventer jo folk litt høflighet...
Litt småerting må man holde ut med, men ekle kommentarer og mobbing kan man vel la være å komme med...

Jeg er enig i at `tikk takk` kommentarer kan være plagsomme og kanskje ubehagelige, men det er jo ikke sikkert vedkommende mente det som mobbing. Jeg kan jo også komme med kommentarer jeg ikke tenker på som ubehagelige. Først etterpå tenker jeg at `oi... det kunne kanskje tas ille opp..` men jeg ser jo ikke på det som noen alvorlig forbrytelse...

Som Trymare så viselig sa en gang; Alle er vi en stor Ordspillfamilie!

Og i en familie blir man irriterte og sure, men egentlig er det ikke så farlig... Så jeg er enig i at folk må tåle litt, men vi kan jo ikke adoptere alle og enhver...
 
mcsnurp2008-12-01 23:07
Antall innlegg: 88

Som jeg har bemerket i en lignende link tidligere, og som Texbrus er inne på - når man skriver tekst, må man huske på at man ikke har kroppsspråk å spille på. Dette gjelder her, det gjelder i mail, MSN, brev og alle andre skriftlige medier.
Det må da være greit å være litt i vennlig modus når man spiller. Jeg blir skikkelig stressa når jeg føler at motstanderen grenser til det spydige. Det kan ødelegge spillekvelden. Og jeg er ikke av de mest hårsåre IRL.
 
mysteria - Ikke medlem lenger2008-12-01 23:12
Antall innlegg: 1124

Hm... Noen bruker jo chatmuligheten mer eller mindre bevisst til distraherende småprat. Det enkleste er vel å ignorere chatten og merke seg hvilken spiller dette er - for så å la være å spille mot denne igjen?
 
mysteria - Ikke medlem lenger2008-12-01 23:15
Antall innlegg: 1124

Men: spydigheter hører ikke hjemme hos oss. Gjør det vel? Sånt kan man drive med andre steder. Bak låven eller noe sånt.
 
rød32008-12-02 08:48
Antall innlegg: 54

Har nå lest litt av det som står skrevet her...det dette handler om er at enkelte rett og slett ikke eier oppførsel eller oppdragelse. Så lenge det som ikke blir sakt høres ut som en trussel, så går det an å ignorere det som blir sakt, etter min mening.
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?