Spillrom
Sjiraffen15
Krokodillen2
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede17
Mobilspill
Pågående9 006

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Ennja2008-12-11 15:25
Antall innlegg: 76

BEDRE INFO TIL NYE SPILLERE
Hadde nettopp et spill med en person som forsvant ut av spillet etter at jeg hadde lagt første ordet. Jeg la deretter en bingo, og ble kåret til vinner ettersom XX hadde "gitt opp". Jeg fikk 54+ poeng, og XX 92-. Sjekket profilen etterpå. Vedkommende hadde 2 spill, og begge var avbrutt.
SÅ: Kunne det vært en idé å legge ut en enkel informasjon til nye spillere om hvordan Ordspill fungerer - rent teknisk sett? F.eks 1. hvordan/hvorfor sjekke rankingen til de som har opprettet spill før man "banker på". 2. hva skjer om man "gir opp". 3. HVA er ranking, og hvordan øker man den. ---og sikkert en del andre småting som kan være greit å vite. Kall det f.eks: "NY PÅ ORDSPILL? Dette er greit å vite før du begynner å spille"
 
_pusursøster2008-12-11 15:35
Antall innlegg: 12

veldig god ide:)
 
lizabiz2008-12-11 15:40
Antall innlegg: 21

god ide`!!!! og det bør plasseres et sted man finner det med engang. Ikke i et forum eller noe... Tok laaaang tid før jeg skjønte at alle startet på 1000 i rank. Og at jo høyere tall i rank jo bedre. I tillegg til det å sjekke den lile grønne pila før man går inn i et spill.
Og en slik enkel ting som å skrive litt info om at man har tre forsøk og at man kan bytte brikker( men ikke med for få igjen i potten)... hvordan man bruker en blank brikke og hva de forskjellige tidene i spillet er...

uansett et godt forslag, Ennja!!!

Så hint hint til utviklere!!!!!
 
matias2008-12-11 15:49
Antall innlegg: 1152

Det er en del svar under "vanlige spørsmål" i menyen øverst, rett under logoen, men det går jo an å utvide den seksjonen.
 
Ennja2008-12-11 15:55
Antall innlegg: 76

"Vanlige spørsmål" er sånt man går inn på når man etterhvert skjønner at man ikke skjønner bæra, Matias. (egen erfaring) :-))
Tror det ville være mest nyttig å plassere en start-info TYDELIG tilstede - og for seg selv (avstand til "vanlige spørsmål")
 
matias2008-12-11 16:06
Antall innlegg: 1152

Og på forsiden står dette (med link til "vanlige spørsmål"):

"
Slik spiller du

Velg et spillrom ved å trykke på et av dyrenavnene i menyen til venstre, så er du i gang! Det er plass til 200 spillere i et spillrom.

Du finner svar på de fleste spørsmål du måtte ha her. Lykke til!
"

Hvor mener du start-infoen skal være, Ennja?
 
z z z2008-12-11 16:12
Antall innlegg: 26

Enkel løsning: Link plassert på førstesiden som sier "Idioter må trykke her før start". Dette tar en til en link med forklaring via tegninger.

Eller for å si det på en annen måte: En må ikke være rakettforsker for å forstå hvordan dette fungerer.
 
Weronix2008-12-11 16:13
Antall innlegg: 338

Det kunne jo vore en ide med en egen link til ei side ala turneringsinformasjon, kor "alt" viktig står oppramsa...? Då sleppe man som ny å leite etter ting man ikkje en gong veit man lure på! :)
 
Ennja2008-12-11 16:20
Antall innlegg: 76

AVSTAND var vel litt for drøyt. Det lar seg jo ikke gjøre :-)
MEN når man trykker "slik spiller du" er infoen nokså sparsommelig. Selvsagt kan man da gå inn på "...spørsmål du måtte ha her", ,en da blir jo en stakkar helt forvirra av alt man kan komme til å lure på!
Etterhvert har det vel vist seg hva som er mest relevant å vite som ny spiller, og disse tingene kan enkelt samles i en ny utgave av "slik spiller du".
:-))
 
Ennja2008-12-11 16:21
Antall innlegg: 76

...men det hjelper, z z z
 
Scrabla2008-12-11 16:45
Antall innlegg: 2275

Jeg er enig med Ennja i at startsiden i Ordspill kan bli mer tydelig for å sikre at alle får best mulig forhåndsinfo.
Hvis flere spillere mener det samme, er det et klart signal spm vi kan bringe videre til spillutviklerne.
Jeg har selv lagt merke til at det kan være litt rotete med en fane/knapp for spilleregler, en fane/knapp og to linker til vanlige spørsmål og en veldig liten tekst om hvordan du spiller.
Hva med en felles og mer tydelig MENY som videre deles inn i "Slik spiller du" , "spilleregler" og "vanlige stilte spørsmål"?
 
kattibuskan2008-12-11 17:23
Antall innlegg: 76

Dette er veldig lurt. Man kan jo synke ned på et veldig lavt nivå før man i det hele tatt skjønner hva det går ut på!
 
pedann - Ikke medlem lenger2008-12-11 17:27
Antall innlegg: 4

JEG ville ha klikket på knappen "Idioter må trykke her før start" dersom den hadde vært der! (Hadde vel vært mulig å finne et mindre nedsettende navn på knappen??) Og jeg er verken idiot eller rakettforsker, men en bruker som synes det var veldig mye å lese gjennom for å finne relevant informasjon for nybegynnere. Dvs nybegynnere i ordspill, men som har spilt scrabble i mange år og som var ivrig etter å komme i gang. Forslaget om info i kortversjon for begynnere støttes.
 
Alfa932008-12-11 21:15
Antall innlegg: 7771

Alle får en e-post når man åpner konto. Hadde det vært en idè å legge ut denne infoen i e-posten i tillegg til tydelig på startsiden? Jeg har selv opplevd nye spillere som avbryter fordi de ikke vet hvordan man avslutter spillet, og jeg synes det er synd å starte med så mye minusranking...

I tillegg kan jo folk prøve å hjelpe folk som man ser er nybegynnere (som har ca. 1000 i ranking) ved å gï ut info løpende under spillet. Det har jeg gjort ved flere anledninger selv, og folk blir alltid sikrere da.

Flott med nykomlinger, vi må prøve å hjelpe dem så de blir!
 
tollef2008-12-11 22:04
Antall innlegg: 12

kan noen fortelle meg hvordan man øker rankingen. Har vunnet noen spill, men rankingen flytter seg nesten ikke oppover
 
Majel2008-12-11 22:41
Antall innlegg: 131

Eg synest dette var eit fint initiativ.

Det er no ikkje sikkert at ein rakettforskar hadde klart å finne ut av korleis ein spelar ordspel utan god nok forklaring.

Dessutan er det ikkje langt frå geni til idiot.
Ein som er "idiot" på å finne fram til ei brukande forklaring kan ha pugga ordlista såpass at vedkommande får topplassering etter kort tid her inne.

Ein skal ikkje undervurdere folk, men ein skal heller ikkje sjå vekk frå at folk med spesielle vanskar kan ha stor glede av å vere her inne.
 
Ennja2008-12-11 22:50
Antall innlegg: 76

Heisann, tollef!
Vinn du spel mot dei som har lik eller høgare ranking enn deg, går di eiga ranking opp. Når motspelaren er lågare ranka enn deg, vert det forventa meir av deg, og skilnaden i poeng må vere større for at du skal tene på sigeren. Øving gjer meister. Kan vere ein idé å spele uranka for å trene - om du finn nokon som vil spele utan ranking :-)
 
Dolly112008-12-11 23:09
Antall innlegg: 6

Jeg slet også i begynnelsen og kom lavt ned på rankingen før det begynte å snu. Nå opplever også jeg at flere nye avbryter, det føles som om de ikke "vet" at det er seriøse mennesker som de spiller mot. Jeg er som de fleste andre, regner jeg med, leser ikke bruksanvisningen før man faktisk har bruk for den... Derfor foreslår jeg at når man melder seg inn som nytt medlem, kommer det et pop-up vindu man må lese gjennom og krysse av at man har lest. Dette må være korfattet oppramsing av hvordan spillet virker, ikke masse tekst slik som man godtar regler osv, for hvem gidder vel lese det nøye?
 
Alfa932008-12-11 23:45
Antall innlegg: 7771

Det er faktisk mer enn 7 forskjellige typer intelligenser... En som har lite intelligens på det ene området, kan ha stor på en annen... Når er du en idiot?

OG tror du ikke vi ville skremt en del mennesker fra å spille her hvis vi ønsket dem velkommen med en link til: er du en idiot, så trykk her!

JEG ville ikke likt en slik velkomst. Ikke alle leser like godt igjennom alt, og du forventer kanskje ikke at Scrabble er så komplisert at du må lese om det på forhånd?

Vi ønsker jo et hyggelig miljø her inne, og det kan bli vanskelig hvis folk ser på seg selv som idioter fordi de måtte lese en bruksanvisning. Jeg er en idiot da, jeg har lest vanlige spørsmål mange ganger, men det er jo bedre å gjøre det, og klare seg bra her, enn å føle seg dum fordi man ikke har gjort det...

Så jeg er helt for forslaget om mer info, men imot forslaget om at dette stedet skal kalles *bruksanvisning for idioter* eller noe lignende (selvom jeg riktignok tror det er usannsynlig at det vil skje). Vi må vise at vi bryr oss om nykommerne våre!
 
Alfa932008-12-11 23:46
Antall innlegg: 7771

Dette var altså et svar på forslaget til zzz:)
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?