Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 979

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Akebrett2008-12-21 15:19
Antall innlegg: 254

Ordspill på Senkveld
Nylig ble vårt kjære spill omtalt på Store Studio. Det fikk meg til å spørre meg selv: I hvilket tv-program vil jeg helst se et innslag om Ordspill?

Jeg kom frem til at Senkveld kan bli artig. Ikke minst dersom Ordspill blir arena for Senkveldduellen.

Nysgjerrig som jeg er klarer jeg ikke å vente. Jeg bare må ta en titt inn i krystallkula mi for å se om det blir en realitet. Og, joda! Ordspill kommer til å få sin sjanse på Senkveld!

Men hva er det jeg ser? Huff…

Mars 2010:
Thomas og Harald starter med PH (14 poeng) og forklarer opprømt i TV-ruta at de i samsvar med stareys bingotips kvitter seg med to brysomme konsonanter for å høste gevinster i senere legg.

Det er Senkveldduell i serien “Thomas og Harald utfordrer ekspertene”. Programlederne møter ulike proffer som imidlertid stiller med et handicap. Denne kvelden spiller ordspillekspertene Torill og Holger med Panikk!-tid mot Thomas og Haralds Normal-tid.

Våre representanter svarer med å legge HM og får 23 poeng for HM, PH og HM.

PH
HM

Thomas og Harald titter på den lille firkanten med konsonanter og klør seg i hodet. Fra bokstavbrettet smiler KERWCFJ sitt skjeve smil; ikke akkurat humørspredende blant de to programlederne som sitter som paralyserte og stirrer tomt på brettet. Fem minutter går fort, de klokkes ut.

Torill og Holger bytter tre brikker og det er igjen Thomas og Harald og KERWCFJ sin tur.

Rundt omkring i de tusen Ordspillhjem delvis hviskes det og delvis gjaller det i veggene: “Khmer! Khmer! Dere kan legge KHMER!”.

Men programlederne ser ikke dette. De tenker taust mens tiden tikker.

Omsider foreslår Thomas at de skal innse at spillet er fullstendig låst og heller ta en kopp kaffe i TV2-kantina ledsaget av en real omgang vri-åtter eller uno. Men Harald gir seg ikke så lett. Han leter og leter til han utbryter: –Ohm! Vi kan legge OHM, hvis vi bare får en O! De bytter bort khmeren og får inn BØERISK.

Torill og Holger bytter brikker igjen; to denne gangen. De har sine planer. Thomas og Harald har også sine planer. Og i jakten etter en O bytter de bort både BØHMER og BØHMISK til dyktige tv-titteres irritasjon.

Fem ganger uten legg. En drømmesituasjon for et lag som leder, skulle man tro. Men nei. Det som skulle bli et høydepunkt i Ordspills triumfferd fra God Morgen, Norge via Store Studio til Grosvold utvikler seg nå til et av Ordspills mest pinlige øyeblikk.

Holger vil kassere inn seieren ved å passe, mens Torill vil legge bingoen KJEPPHEST som de har jobbet så fint for å få til. Holger mener det er tullete å ikke vinne når man kan, mens Torill er mer opptatt å skape god reklame for Ordpill. Hvor mange nye medlemmer får vi dersom seerne får inntrykk av at Ordspill er å skrive PH og HM og si pass seks ganger? Dessuten vil de jo vinne mot disse programlederne uansett!

Holger er for så vidt enig i det siste. Men å velge bort en sikker seier til fordel for det usikre er så tullete at han ikke vil være med på tanken. Hva om en fotballspiller hadde scoret et bevisst selvmål for å få ekstraomganger og mer profilering av draktreklamen på tv? Hva om en langrennsløper demonstrativt hadde brukket staven for å skape spenning den siste kilometeren? Hæ? Hvordan ville det ha fremstått?

Begge har presentert sitt syn. Og så mye mer er det egentlig ikke å si. Og hva gjør folk ofte når det egentlig ikke er så mye mer å si? Jo, nettopp. De hever stemmen og sier stygge ord. Slike ord som vi anstendige ordspillere gjerne skriver på brettet hvis det gir oss poeng, men som vi aldri ville ha funnet på å skrive i chatten eller på forumet. Og langt mindre si på tv, med mindre man blir truffet av en rar og uvant blanding av nervøsitet og irrititasjon. Slik Torill og Holger har det akkurat nå.

Så slik sitter de. Med fire konsonanter i en klump midt på brettet sitter våre ambassadører og sier stygge ord til hverandre midt i beste sendetid. De krangler til tiden går ut og dermed vinner de.

For et sært spill, konkluderer Thomas. Harald nikker seg enig.

Mon tro hva folket tenker hjemme i stua?
 
Nilsen - Ikke medlem lenger2008-12-21 15:22
Antall innlegg: 244

morsomt^^
 
Smurf94 - Ikke medlem lenger2008-12-21 15:32
Antall innlegg: 101

Haha, genialt! ;)
 
starey - Ikke medlem lenger2008-12-21 15:37
Antall innlegg: 956

Genialitet igjen, Akebrett! :D

Moro at jeg fikk være med denne gangen også ;) Selv bare i en bisetning.

Kom med flere historier du!
 
Akebrett2008-12-21 16:47
Antall innlegg: 254

Etter en quiz på mandag ble jeg og fredmol sittende og diskutere hva som er den vanskeligste Ordspill-starten som går an. Altså den situasjonen etter to legg som gjør at det er vanskeligst å komme videre. Vi kom til at den vanskeligste stillingen er denne:

MC
CF

Her er det bare "Kimcelle" som går ifølge bokmålsordboka. Men det er dog en svært usannsynlig åpning i og med at den ene spilleren må velge å bruke en blank brikke som C uten at det er noen god grunn til det.
 
Pippi262008-12-21 17:57
Antall innlegg: 13

Hærlig scenario!!! gleder meg til det blir en realitet;)
 
matias2008-12-21 21:41
Antall innlegg: 1152

du glemte slalåmcup, akebrett ;)
(men jeg lette i fullformsordlista, ser at den ikke står i bokmålsordboka)
Uansett, er enig i at MC - CF er en kjip åpning :)

Artig historie igjen forresten, fortsett med det!
 
Alfa932008-12-21 21:57
Antall innlegg: 7771

Kjempebra, Akebrett!!
Morsom, den spåkula di... hvor får man kjøpt sånne??
 
Alfa932008-12-21 22:00
Antall innlegg: 7771

...og hva får jeg til jul??
 
Akebrett2008-12-21 23:29
Antall innlegg: 254

Slalåmcup var et artig ord! Enda et hakk vanskeligere enn kimcelle. Uansett trenger man to l-er for å kommer videre fra MC-CF.

Hadde det ikke vært for PCB ville PC-CF også vært en kjip åpning med whipcord som eneste utvei (fortsatt med bokmålsordboka som eneste kilde).

Alfa93, du vil vel ikke at spenningen skal bli utløst for tidlig?
 
Alfa932008-12-22 00:12
Antall innlegg: 7771

jeg har ikke noen problemer med det...
Hvis du sier hvor man får kjøpt sånne kuler, så kan jeg finne det ut selv:)
 
Torill2008-12-22 00:33
Antall innlegg: 3658

Noen som ønsker seg en kjepphest? Tenkte jeg knne pakke den pent inn...
 
Alfa932008-12-22 00:36
Antall innlegg: 7771

Jatakk:)

Neida... Men det hadde jo vært gøy, da:) hehe...
 
bestemor22008-12-22 01:21
Antall innlegg: 9

Helt utrolig morsomt, hvor tar du alt fra Akebrett:-)
 
Holger2008-12-22 12:04
Antall innlegg: 230

Var du en racer på skolestil, eller? Denne var virkelig god! For ordens skyld: Jeg hadde aldri i verden protestert på KJEPPHEST! Enten må du kalibrere kula di eller legge bånd på fantasien. Hva tar du meg for? Ü
 
Torill2008-12-22 12:12
Antall innlegg: 3658

Godt å høre Holger! Da håper jeg det er noen som har kontakter i Senkveld-redaksjonen så vi får realisert prosjektet!!!! Men tatt i betraktning hvor dårlig jeg har blitt i det siste, så unner jeg deg en annen makker.
 
Holger2008-12-22 12:20
Antall innlegg: 230

Det går samme vei med meg, så hvorfor ikke sende "the dynamic duo" starey og trymare? Unge, talentfulle, lovende og fremadstormende!
 
Akebrett2008-12-22 13:08
Antall innlegg: 254

Ingen racer i skolestil, nei. Det glir litt lettere når jeg har skriveglede.

Og jeg som likte så godt Holger-karakteren min! En mann som synes seriøse konkurranser er for alvor til å spøke med og som står opp for sine prinsipper. Hehe, han ligner kanskje mer på meg enn på deg :).
 
Kvadrat - Ikke medlem lenger2008-12-22 14:05
Antall innlegg: 110

Akebrett har (nesten full) kunstnerisk frihet, han skriver som antydet om Holger-karakteren, som vel ikke er heeeelt identisk med den ekte Holger.
 
fredmol2008-12-22 16:12
Antall innlegg: 147

Jeg er også stolt av å være nevnt i et Akebrett-innlegg. Og det var til og med en faktisk hendelse, ikke en profeti.
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?