Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 976

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
touran - Ikke medlem lenger2008-12-23 12:18
Antall innlegg: 43

Mandelgave
Vi har den tradisjonen at en mandel slippes løs i riskremen etter julemiddagen. Den som får mandelen får mandelgave.

I fjor var jeg den heldige vinner, og har derfor kjøpt gaven i år som seg hør og bør. For å få til litt ekstra liv rundt bordet har jeg skrevet to julevers som den "heldige" vinneren må synge. Dette vet han selvfølgelig ikke om. Jeg har kun kommet med en tvetydig komentar under middagen at mandlene har bismak i år.

Når den heldige mandelfinner får sin gave er valget enkelt. Åpne pakka og syng eller gi gava til en annen.
Er han / hun veldig sjenert tar vi det som allsang.

Neste år må vinneren kjøpe gave OG skrive et par vers.

Mitt utkast er som følger og går på melodien julekveldvisa av Prøysen.

Nå har vi spist opp ribba og vi har drukke øl,
og alle ble nå mette uten altfor mye søl,
at mandeln hadde bismak, det skjønner jeg vel nå,
for jeg må stå og synge mens alle hører på.


og noen åt nå riskrem som om hungeren stod for dør
og tygde vel og lenge og jugde mens de åt,
og den som spiste aller mest fikk mandel og presang
og husk at neste år som må du skrive julesang.

Avslutning: fellesskål
 
Smurf94 - Ikke medlem lenger2008-12-23 12:22
Antall innlegg: 101

Veldig bra! :-)
Skulle gjerne vært der og vunnet, slik at jeg fikk synge den ;P
 
trymare2008-12-23 12:53
Antall innlegg: 871

vi har også mandel i grøten på lille julaften:)
 
bestemoro2008-12-23 13:48
Antall innlegg: 66

fint å høre om mandeltradisjoner i julegrøten.
da mine barn var små drev en av bestemødrene deres med dette.
men siden hun hadde en soleklar favoritt blant barnebarna, så serverte hun grøten i porsjonsskåler og ALLTID fikk yndlingen mandelen! litt surt for de øvrige, men bare en forsmak på gaveutdelingen som var hinsides alt i skjevfordeling.
- så mandel med bismak slo an noe hos meg.
-bitre mandler er det visst noe som heter?
 
Nilsen - Ikke medlem lenger2008-12-23 18:29
Antall innlegg: 244

bruker å ha mandelen i GRØTEN vi også, riskremen vi har til dessert, den er mandelfri ;)
 
wicked2008-12-23 19:49
Antall innlegg: 41

vi har mandel i grøten på lille julaften, og mandel i riskremen på julaften hjemme hos meg:P
 
tsw000 - Ikke medlem lenger2008-12-24 00:15
Antall innlegg: 114

Så morsomt at de gamle tradisjonene lever - det med mandelen i grøt eller riskrem. Er det noen som vet hva som er bakgrunnen for akkurat den skikken? Nå senker julefreden seg og jeg ønsker alle en riktig gledelig jul!
 
Weronix2008-12-24 00:37
Antall innlegg: 338

FAKTA: Gamle regler for julegrøten
● Den som fikk mandelen skulle bli gift det neste året.
● Det forekom også at man blandet en bitter mandel i grøten. Den som fikk den ville forbli ugift.
● Den som fikk en brun bønne skulle bli gift med en enkemann med mange barn, og den som fikk en 10-øring ble rik.
● Hvis det ikke fantes ugifte jenter i familien, kunne den som fikk søt-mandelen istedenfor få en pakke som lå og ventet på bordet.
● Man skulle helst spise grøten langsomt, for den som sølte minst ville leve lengst.
● Til jul skulle det heller ikke ta slutt på grøten, det kunne bety ulykke.
 
Weronix2008-12-24 00:38
Antall innlegg: 338

oj, der blei det masse rare tegn og symbola (som i utgangspunktet berre va prikka)..
Men mandel i grøten handla visst om fruktbarhet i gamle tider, både grøt og mandel var viktige fruktbarhets-symbol.
 
olapaloma2008-12-24 10:14
Antall innlegg: 115

me har og mandel i grauten, og premien er ein mjølkesjokolade då ikkja alle ungane mine likar marsipan, i fjor var eg den heldige.....her er det ikkje forskjell, tar til og med skalet av mandelen slik at ingen skal sjå den for tidleg
 
Petinken2008-12-25 10:55
Antall innlegg: 16

Å ja, vi må skolde mandelen ja! Her i huset kan hvem som helst vinne mandelen, ho mor og ;-) Og det var faktisk jeg som vant i går! Premien varierer fra år til år, men den tradisojnelle marsipangrisen har vi gått bort fra pga.allergi i familien. I går vant jeg en smarties-boks (sånn lang med disneyfigur på) :)
 
Sjefstrollet - Ikke medlem lenger2008-12-27 15:53
Antall innlegg: 35

Takk Touran, mandelpremien ble levert med sangen og lagde mye moro:)
Ny tradisjon innført, og de lo da jeg sa jeg fant den på ordspill.
 
touran - Ikke medlem lenger2008-12-27 16:03
Antall innlegg: 43

Skikkelig moro å høre det sjefstrollet. Det ble mye artig hos oss og. Glemmer ikke ansiktet på nevøen da han oppdaget han måtte skrive to vers til neste jul. Takk for tilbakemelding........... fortsatt god jul
 
ellenta2008-12-29 07:12
Antall innlegg: 20

hihihi, mange festlige historier. Vi har alltid mandel i riskremen etter middagen. Da er vi alle alt for mette, men det er visst et barn i oss alle, så vi spiser til vi ligger under bordet, bare for å få den mandelen. I år, derimot fikk det en ny vending. Min sønn på 6 år fikk mandelen med èn gang, og i den alderen klarer man ikke å ti still=))). Han ropte det ut med èn gang....... Det har aldri vært igjen så mye riskrem som denne gangen=))) ;-)
 
Akhmatova2008-12-29 14:32
Antall innlegg: 2

Bra å vite om grøten Weronix. Den egentlige bakgrunnen for dette med risengrynsgrøt og mandel skriver seg tilbake til 1500 - tallet. Det var en uskreven regel at man skulle spise "hvit" mat før de store religiøse høytidene. Her kommer grøten og lutefisken inn. På den tiden spiste man grøt året rundt, men risengrynsgrøt spiste man bare til fest, som f.eks. på julaften. I starten brukte man også andre typer hvit grøt, men senere, når folk fikk litt bedre råd, ble risengrynsgrøten en fast tradisjon.
Ha en fortsatt god jul og et godt nytt år!

 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?