Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 477

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Majel2009-01-29 11:43
Antall innlegg: 131

Kan nokon hjelpe med ei omsetting?
Ein åttandeklassing har fått i oppdrag å omsette dette:

"Avendo vissuto financo a finaco con la cicilizzaione agricola e industriale per millenni,animali e piante europei sono profondamente segnati dalle presenza e attivitá dell'umono. Con I'eccezione della Scandinavia e della Russia, si possono trovare poche aree incontaminate e selvatiche in Europa, eccetto i parchi naturali."

Kan nokon hjelpe?

TSA832009-01-29 11:57
Antall innlegg: 45

Nei..

Ninaxxx2009-01-29 12:04
Antall innlegg: 1437

Google oversetter ga denne oversettelsen i retur:

Etter å ha levd finansiere en finaco med jordbruks-og industriell cicilizzaione i årtusener, dyr og planter i Europa er sterkt preget av tilstedeværelse og aktiviteter mann. Med I'eccezione av Skandinavia og Russland, er det få områder perfekt og vill i Europa, bortsett parker. "

Ikke akkurat fullkomment, men poden kommer kanskje et stykke på vei? Lykke til :)

cammie2009-01-29 12:50
Antall innlegg: 189

Hmm... Den siste delen er litt lettere enn den første; Con l´eccezione... og videre tror jeg betyr: Med unntak av Skandinavia og Russland, finner man få områder i Europa som ikke er forurenset og dyrkbare, med unntak av nasjonaleparker (?). Litt usikker om det er nasjonalparker, men ihvertfall parker :) Håper dette var litt til hjelp!

cammie2009-01-29 13:04

Etter å ha levd "financo a finaco" (dette uttrykket vet jeg ikke hva er) med jordbruks- og industrikultur i årtusner, har europeiske dyr og planter blitt dypt preget av tilstedeværelsen og handlingene til menneskene.

Det er kanskje ikke så god norsk, men tror det er dette de mener i første delen av avsnittet :)

Men nå er jeg ingen italiener altså :) Men håper det hjelper til oversettelsen :)

cammie2009-01-29 13:07

Aha! financo a finaco betyr side og side. Ergo blir det;

Etter å ha levd side om side med jordbruks- og industrikultur i årtusner, har europeiske dyr og planter blitt dypt preget av tilstedeværelsen og handlingene til menneskene.
Med unntak av Skandinavia og Russland, finner man få områder i Europa som ikke er forurenset og dyrkbare, med unntak av nasjonaleparker

Anja832009-01-29 13:08
Antall innlegg: 148

Du er så flink altså cammie! :)

Brillebille2009-01-29 13:15
Antall innlegg: 15

jeg foreslår følgende:

Etter en pengeøkonomi med et jordbruks- og industrisamfunn i årtusener, er europeisk plante- og dyreliv sterkt preget av menneskelig tilstedeværelse. Med unntak av i Skandinavia og Russland, er det få uberørte steder i Europa, bortsett fra i naturreservater.

Men min italiensk stinker, så jeg tror han bør dobbeltsjekke dette.
Brillebille

Majel2009-01-29 15:20

Tusen takk! :)

meisa2009-01-29 19:06
Antall innlegg: 443

Er det vanlig med italiensk på ungdomskolen, eller er det valgfag?

benni20092009-01-29 20:41
Antall innlegg: 114

Trodde det var åttendeklassingen som skulle oversette det...

miamaria2009-01-29 22:43
Antall innlegg: 1002

kanskje paolo kan?
han har røtter i italia. :)

Majel2009-01-30 01:05

Ein kan ikkje vente at ein elev med lese- og skrivevanskar skal klare å omsette ein så komplisert tekst.

Denne eleven har heller ikkje italiensk som valfag.
- Så eg går ut frå at alle midlar for å få omsett teksten må vere lov, og sannsynlegvis meininga, i dette tilfellet.

Der var forresten både tysk, spansk og fransk tekst i tillegg, og det vart ei slags fakta-historie av alle fire tekstane til saman.

benni20092009-01-30 15:10

Det er i så fall ikke ordspillspillerne som skal hjelpe.
Rette vedkommende er skolen når en elev med lese- og skrivevansker får lagt altfor komplisert arbeid i hendene.
(Bortsett fra hvis det er i kartleggingsøyemed)

stimmelimm2009-01-30 16:44
Antall innlegg: 39

Hvorfor skal en i kartleggingsøyemed bruke en altfor vanskelig tekst når man veit at eleven har lese- og skrivevansker?

benni20092009-01-30 16:50

Hvis man skal finne ut av hva slags vansker eleven har.
For eksempel hvis de skal bytte klasse/skole.
En elev med dysleksi er faktisk i stand til å utvikle seg. Det kan være på sin plass å ha tester underveis i skoleløpet for å finne ut hvilket nivå eleven har kommet til.
Hvis andre åttendeklassinger er i stand til å løse oppgaven er det relevant at en jevngammel dyslektiker får bryne seg på den.

stimmelimm2009-01-30 17:50
Antall innlegg: 39

Ikke meninga å fornærme deg, og jeg veit veldig godt at elever med dysleksi, på lik linje med alle andre barn med og uten diagnoser utvikler seg. Og at utviklinga er både positiv og negativ, avhengig av hva slags hjelp eleven får/ikke får.
Men dette er vel en diskusjon langt utenfor trådens tema, så unnskyld meg

Jegleravdu2009-01-30 21:24
Antall innlegg: 32

Dere er på jordet alle sammen. Dette er nemlig en rapport fra fremtiden. Den riktige oversettelse er:

Etter å ha drevet med ordspill i tusenvis av år har dyrene og plantene blitt så dyktige at menneskene har blitt overflødige. Bortsett fra russere og skandinaver er det ingen europeere som kan hamle opp med en tankefull bregne.

miamaria2009-01-30 21:26
Antall innlegg: 1002

du tar kaka, jegleravdu! ler meg fillete!

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?