Spillrom
Sjiraffen | 12 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 12 |
Mobilspill
Pågående | 8 482 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
tsw000 - Ikke medlem lenger | 2009-02-03 14:46 | |
![]() | ord som ikke går Jeg la i går LYRE - det gikk ikke, selv om det er et gammelt ord og står i bokmålsordboka. At VINBAR ikke gikk, er kanskje ikke så rart - men for meg litt trist akkurat da! Men jeg prøver LYRE igjen ved første anledning - enten det er mulig eller ei, teknisk, så VET jeg at jeg har lagt ord som går en gang og ikke en annen gang! Ett av tilværelsens mysterier! | |
Alfa93 | 2009-02-03 14:54 | |
![]() | Kanskje du la ordet LYRE før vi byttet ordbok? Det er nå Fullformsordlisten vi bruker, ikke bokmålsordboka. | |
Alfa93 | 2009-02-03 15:04 | |
![]() | Det er jo lenge siden vi byttet ordbok, altså (var vel i sommer, tror jeg...) men kommer jo an på hvor lenge det er siden du la det:) | |
Kirsti | 2009-02-03 15:05 | |
![]() | Alfa93, ordspill har brukt fullformsordlisten hele veien, men den er blitt oppdatert en gang - det er sikkert det du tenker på, for Bokmålsordboka har aldri vært grunnlaget for ordspills ordliste :-) Men det stemmer at lyre ikke går, dessverre. Det er vel på listen over ordene BettyBlue skal sende inn til de ansvarlige på universitetet - se www.ordspill.no/foru...e= -0#18668 | |
tsw000 - Ikke medlem lenger | 2009-02-03 15:07 | |
![]() | jeg la det i går! (og stort sett korresponderer fullformsordlisten med bokmålsordboken) | |
Alfa93 | 2009-02-03 15:10 | |
![]() | Det er nok riktig, Kirsti:) | |
snill bisk - Ikke medlem lenger | 2009-02-05 13:33 | |
![]() | tsw000: LYRE går IKKE. Det er ikke fisk det er snakk om. LYR eller LYREN er ok. Derimot å spille på LYRE! Det byrde selvfølgelig blitt godtatt. | |
tsw000 - Ikke medlem lenger | 2009-02-05 14:07 | |
![]() | Nei, LYRE (dvs instrumentet) går ikke - men vi hadde før en diskusjon om ord som plutselig gikk en gang, og ikke en annen - sunn fornuft tilsier at dette ikke skulle gå an, men flere hadde opplevd det (jeg mente jeg la CAFE med C en gang, noe som ellers er umulig - jeg fikk heller ikke legge TODDY, som noen andre sa var ok) There's more between heaven and earth.... | |
snill bisk - Ikke medlem lenger | 2009-02-05 17:05 | |
![]() | Spillvertene burde ha tilgang fullformsordlista og demed kunne svare på om visse ord står der. Jeg synes det høres merkelig ut om ord blir godtatt bare enkelte ganger og andre ganger ikke. Mange viser til hva som står i bokmålsordlista og det er jo fordi den er lettere tilgjengelig. Hvis jeg har forstått det riktig, er ikke fullformsordlista tigjengelig på nettet, men må lastes ned på den enkeltes datamaskin. Er det mange som gjør det? | |
awi | 2009-02-05 17:49 | |
![]() | Fullformsordlisten, som brukes her på ordspill, kan lastes ned på www.edd.uio.no/prosj...rd banken/. Det stemmer som Snill Bisk sier, LYRE står ikke der og blir derfor ikke godtatt, mens LYR, LYRA, LYREN og LYRER står der. CAFE står ikke, mens både TODDI og TODDY står. Det at ord godtas en gang men ikke en annen skal ikke være mulig, alle ord som står i fullformsordlisten godkjennes (med noen få unntak), mens ord som ikke står der blir ikke godkjent. Å laste ned og kikke litt i fullformsordlisten anbefales forøvrig for de som har lyst. Det står mange ord der jeg ikke kan fra før, jeg fant feks akkurat LYCE (fransk gymnasium iflg Tanums), et fin ord å legge på en rød rute! | |
mcsnurp | 2009-02-06 22:42 | |
![]() | Hvorfor gikk ikke GRADVIS? Og jeg som trodde jeg hadde den bra bingoen... | |
HanneIL | 2009-02-07 10:05 | |
![]() | er ikke en lyre å ta ballen med én hånd når man spiller slåball? ;) | |
Alfa93 | 2009-02-07 10:28 | |
![]() | Gradvis står i ordlista, men jeg mener å huske at McSnurp satt med GRADVISE. Det står ikke i lista. | |
acis | 2009-02-07 11:01 | |
![]() | Jeg la COVER i går, men fikk ikke lov å fortsette med COVERET. Hvorfor? BOWLE og BOWLEN går. ???? | |
acis | 2009-02-07 11:01 | |
![]() | LYRE i slåball er dialekt. | |
Waltie | 2009-02-07 12:41 | |
![]() | "Å ta lyr", som vi sa i oppveksten, er å ta imot ballen i slåball ja. Men på trykk har jeg sett pol/pole/ta pol for det samme. Litt rart siden å pole også brukes om å sende i vei en ball hardt og langt. Men her beveger vi oss inn i et dialektisk minefelt - for ikke å snakke om hvis man skulle bli enige om REGLENE for slåball/langball... _der_ er det lokale variasjoner, der. | |
tyttebær | 2009-02-07 13:32 | |
![]() | lyre er et strengeinstrument etter tanums rettskrivningsordbok. I dag prøvde jeg meg på druse. Det står oppført i tanum med tre betydninger men ble forkastet | |
eskadrillo | 2009-02-07 23:38 | |
![]() | UKENS går heller ikke. Merkelig! | |
awi | 2009-02-08 00:07 | |
![]() | Ukens er genitiv, og genitivsformer er ikke er lov å legge på ordspill. | |