Spillrom
Sjiraffen15
Krokodillen2
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede17
Mobilspill
Pågående8 899

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
barbara2009-02-18 02:07
Antall innlegg: 91

Vinner og går ned i rating....?
Er det omstendigheter der man kan gå ned i rating, selv om man vinner? Jeg har opplevd dette opptil flere ganger nå, og må si det undrer meg littegrann...()....

Det kan vel ikke være riktig?
 
Alfa932009-02-18 02:09
Antall innlegg: 7771

Jo, det er riktig.
Hvis du spiller med spillere som har svært mye mindre ranking enn deg, blir det forventet at du skal vinne med en viss margin. Hvis du ikke klarer dette, taper du ranking.
Dette er en av grunnene til at mange høyrankede ikke spiller med lavrankede.
 
barbara2009-02-18 02:15
Antall innlegg: 91

Ok. Jaja, det blir vel mindre spilling med lavt rankede heretter, da...ikke sånn at det spiller så stor rolle det med rankingen, men jeg syns jo uansett det er rart at man skal gå ned i poeng, da, når man vinner.

Om ikke annet, så kunne man få stå på samme nivå.
 
Alfa932009-02-18 02:17
Antall innlegg: 7771

Dette er jo egentlig for at spillere SKAL få det så rettferdig som mulig, slik at ikke de lavt rankede taper masse poeng når de taper med stor margin mot de høyt rankede.
 
gompedyret2009-02-18 02:47
Antall innlegg: 4381

www.ordspill.no/rating/
 
barbara2009-02-18 03:00
Antall innlegg: 91

Men hvorfor må de høyt rankede da TAPE poeng på det? Det er helt greit at ikke de lavt rankede taper masse poeng når man taper med høy margin, men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor man skal tape poeng når man faktisk vinner.....Men er det sånn så er det sånn, det er helt greit.
 
slengbukse2009-02-19 13:24
Antall innlegg: 69

De taper poeng fordi de har valgt deg en 'lett' kamp ved å spille mot noen som står betydelig lavere i ranking enn dem. Derfor må de vinne en tilsvarende mye større seier for å få poeng for det. Det er som å starte med handicap i golf, er du flink må du starte lenger bak en de som ikke er like flinke, det gjør at det blir hyggeligere å spille sammen selv om det er en flink som spiller med en mindre flink (ihverfall i golf).

De fleste synes systemet er helt rettferdig
 
Ø N2009-02-19 13:37
Antall innlegg: 725

slengbukse.

Er dette rettferdig ?

Hvis vi tar utgangspunkt i at den med høyest ranking får 400 mens den med lavest ranking får 350 poeng på spillet så blir resultatet slik.

1100 - 100 = Minus 39 på rankingen.

9100 - 8100 = Pluss 34 på rankingen.


Slik må det jo være så alle spillere har " like vilkår "
i rankingen på ordspill.no

heim.ifi.uio.no/~kje...la tor.html
 
Magne Suim2009-02-19 15:44
Antall innlegg: 190

Jeg skal innrømme at jeg har kommet langt forbi perioden der jeg vurderer hvorvidt rankingen er rettferdig eller ikke.

Rating er for meg såpass internalisert at den føles mer som en naturlov, der formelen tilfeldigvis er det som beskriver denne loven. Den bare _er_, og sørger umerkelig for at alle rankede kamper lager passende bølger i den store poengsjøen. Grunnen til denne innstendige aksepten fra min side er nettopp det at ratingformelen oppleves som rettferdig, konsekvent og tilogmed elegant.

Og hvorfor ikke ta munnen enda litt mer full når man er i gang: jeg tror at de fleste mer eller mindre bevisst tenker slik som jeg, og at ratingformelen slik sett er intet mindre enn en viktig grunn til ordspill.no sin popularitet.

Jeg sier ikke at man ikke skal være kritisk, jeg bare påpeker at jeg er glad for at den virker så godt som den faktisk gjør.

 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?