Spillrom
Sjiraffen8
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede8
Mobilspill
Pågående8 914

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
kness - Ikke medlem lenger2009-03-01 05:22
Antall innlegg: 1134

Knesatt av Knesset

Denne saken kunne hatt mange overskrifter (”20 spørsmål”, ”Mestermøte”, "3 ting på en gang", "Spåmannen, Bingodronninga og Guttungen", osv. osv....). Men siden Akebrett, i tråden ”Ordspill i 2009”, var ganske klar på hva som måtte til for å få ham til å prøve å reparere sin dypt savnede spåkule (Sitat: ”Jeg skal ta vare på bitene, men venter med limingen til jeg har lest intervjuet med overskriften ”Knesatt av Knesset”), tar jeg ingen sjanser.

Jeg jobbet iherdig i hele går for å oppnå poengsummen 3333, til ære for våre tre mestere Matias, Akebrett og Torill. I 3 timer fordelt på 3 netter har jeg sittet på jobb og skrevet ut svarene på de knesettende spørsmålene de ble stilt da de og 12 (eller 3+3+3+3, som noen kaller det) andre nerder var på Scrabbletreff hos meg 22.2. (burde selvfølgelig vært 33.3…)

Så til alle dere som ikke var der: Her har dere sjansen til å bli bedre kjent med tre av våre mest profilerte spillere! Alle tre fikk de samme spørsmålene, men svarene varierer veldig. Så den som tror en nerd er en nerd er en nerd :)

Følgende spørsmål ble stilt:

1. Når og hvor er du født?
2. Tre ting du er skikkelig flink til
3. Tre ting du ikke kan
4. Tre jobber du har hatt
5. Tre steder du har bodd
6. Tre land du har vært på ferie i
7. Tre filmer du har sett flere ganger
8. Tre bøker du gjerne leser om igjen
9. Tre favorittprogrammer på TV
10. Tre favorittartister (musikk)
11. Tre yndlingsretter (mat)
12. Tre ting du ville brukt en stor lottogevinst på
13. Tre steder du kunne tenke deg å være akkurat nå
14. Tre sprø ting du har gjort
15. Du har fått en dags husarrest med besøksforbud, uten pc, tv og telefon. Hva gjør du?
16. Hva er tittelen på boken om ditt liv?
17. Hvem spiller hovedrollen i filmen?
18. Tre ord som beskriver ditt inntrykk av
a) Matias,
b) Akebrett,
c) Torill?
19. Noen spørsmål/svaralternativer på “Min side” på ordspill.no du savner, evt. kunne tenke deg å utdype?
20.Og til slutt, det obligatoriske spørsmålet:
Hvem vil du stå fast i heisen med? Begrunn svaret.

Førstemann ut er the one and only Norgesmester i Scrabble, Matias Holte:

1. I Kristiansand 19.02.1985, litt over klokka seks på kvelden.

2. Spill og oppgaver som krever logisk tenking (nerdeting). Og så er jeg ofte i godt humør, optimist og aldri skikkelig sint.

3. Huske navn, stå tidlig opp om morgenen (og generelt komme i god tid), svare på 20 spørsmål om meg selv

4. Hjelpelærer, programmerer, spillvert

5. Kristiansand, Oslo, Graz (Østerrike)

6. Japan, USA og Tsjekkia

7. Dr. Strangelove, Ringenes Herre, 7 Zwerge (tysk humor)

8. Spanskboka må jeg jo repetere mye, så sjelden som jeg leser... Ellers er jo bøker ofte relativt kjedelige etter å ha lest dem en gang. Kunne kanskje lest en fantasybok om igjen (Eddings, Rowling, Feist, ...). Eller en Roald Dahl-klassiker.

9. TV? Hvilken TV? En gang i fjern fortid så jeg vel en del ”Schrödingers katt”. Går det ennå?

10. Hører sjelden på artister, stort sett på (internett)radio. Helst tre typer: Symfonisk metall (Nightwish, Within Temptation), rock/pop fra 70-80-tallet (Queen, Aha, Abba) eller latinopop (Ricky Martin, Marc Anthony, Shakira)

11. ALT!! Elsker mat, gjerne litt sterkt krydret. Det går mye i pasta med en eller annen selvlagd saus, men det er også fordi det er enkelt.

12. Bedre med 4 kr i hånda, enn et par millioner på ett av 5 379 616 tak... Blir bare stressa av å tenke på så mye penger.

13. I senga sammen med gode venner et hyggelig sted (Glemte muligens et komma eller to der. kness’ anm.)

14. Endelig et lett spørsmål!
1) Jeg har sunget/danset hai-sangen (sammen med 20 andre) på torgallmenningen i Bergen(vi lærte den av en svenske, så det var svensk/norsk

2) Vært med på en fest på en sykkelsti under en bro (Keplerbrücke i Graz) en fredagskveld.

3)Laget hydrogenballong til 17. mai da jeg var russ, ved hjelp av plumbo og aluminiumsfolie. Anbefales ikke som innendørsaktivitet hjemme! Gå UT, husk vernebriller, beskyttende klær og en bøtte med vann.

15. Sover lenge, leser litt eller gjør oppgaver og har det vel egentlig ganske kjedelig.

16. Aner ikke! Har ikke klart å finne en tittel til masteroppgaven min engang.

17. Jeg selv. I en quiz med spørsmål om skuespillere, er jeg ikke til hjelp. Jeg er også temmelig likegyldig til skuespillerne, selv om jeg setter pris på gode filmer.

18. Torill: sosial, mamma (positivt ment!), hekta (eller bedre: engasjert)

Akebrett: morsom, sosial, snill

19. Jeg er litt Ole Brumm; "Ja takk, begge deler". Det er vanskelig å velge bare ett svaralternativ. Men favorittrom er katten, favorittbokstaver er abcekprstuvyøå.

Et spørsmål kunne vært "Drømmekveld", med alternativer som vennetreff, sydhavsøyferie, kino, fest, romantisk date, ordspill… Jeg hadde nok valgt å være sammen med venner, gjerne rundt et brettspill.

20. Drømmejenta, hvem det nå er… Jeg er nemlig ikke så modig av meg alltid, så jeg trenger litt tid på å vise mine gode sider. Hvis ikke det er et gyldig svar, måtte det nok blitt en eller annen nerd, f.eks. Richard Stallman.

Så er det vår første ordspillmester, Ivar ”Akebrett” Areklett, sin tur:

1. Født 31. desember 1972 i Haugesund

2. Besvare quizspørsmål om geografi
Spille spill
Glemme igjen klær, paraplyer, mobiltelefon m.m.

3. Besvare quizspørsmål om kultur og underholdning.
Spå om fremtiden. Hm, har jeg noen gang fått rett?
Praktiske ting: skru, mekke og slikt... *huffer seg*.

4. Klimaforsker
Sjakkspaltist
Internrevisor

5. Karmøy
Trondheim
Oslo

6. Tre favorittland: Italia, Brasil og Kina.

7. Løp, Lola, Løp
Så som i himmelen
Titanic

8. Kunnskapsforlagets verdensatlas
Drillos geografinøtter
Memo

9. The Simpsons
Nytt på nytt
Landeplage

10. Vamp
Marte Heggelund
Simon & Garfunkel

11. Torsk i lefse
Thai rødkarrisuppe
Pinnekjøtt

12. En tomåneders rundtur i Karibien og Mellom- Amerika
En måneds ferie til Thailand/Kambodsja/Vietna m
Et friår med base i Australia

13. På ordspilltreff hos kness
Petra i Jordan, på backpackertur fra Jerusalem via Dødehavet til Akababukta
Andorra – bare for å ha vært der

14. Bortsett fra ting jeg gjorde i røde klær for noen år siden i håp om at lua skulle bli tyngre enn den var dagen før, så er jeg en kjedelig streiting som ikke gjør så mye sprøtt.

For det er vel ikke sprøtt at jeg samler på land og har som uttalt mål å feriere i alle Europas land før jeg fyller førti? Og at jeg derfor bruker ferien min i land som Moldova og Hviterussland? Nei, det er ikke sprøtt.

Og at jeg generelt er distré, noe som har medført en del rare situasjoner i forbindelse med reiser – gått på feil fly, sendt passet med bagasjen osv. – det er vel heller ikke sprøtt, nei.

Men kan det være sprøtt at jeg – som i utgangspunktet ikke er spesielt interessert i film – har prøvd å lære meg alle Oscarvinnerne i 6 kategorier i håp om å bidra litt mer på quizlaget mitt? Jo, kanskje litt.

15. Hvis jeg er sikker på at på at ingen hører eller ser meg, helt sikker altså, vil jeg sette på Vamp eller en gammel og litt mer rocka Bjørn Eidsvåg, på full guffe og synge med av full hals.

16. ”Akebrettføre sommer som vinter”

17. Matt Damon

18. Torill: Engasjert, omtenksom og spontan
Matias: Smart, inkluderende og klok

19. Mine interesser: her får jeg verken flagget min interesse for reising eller min interesse for quiz.

20. Siv Jensen. Jeg ville spørre henne om hun har vært flau over diverse rare utspill partiet hennes har kommet med i klimadebatten opp igjennom årene. Eller...med tanke på at jeg ikke er av den konfronterende typen og sikkert ikke hadde turt å spørrre, og at hun sikkert ikke hadde turt å svare ærlig dersom jeg hadde turt å spørre, så er nok Siv Jensen et dårlig valg.

Da ville jeg heller stått sammen med Drillo. Etter en kort icebreakersamtale om en felles bekjent, kunne vi stilt hverandre geografiquizspørsmål og deretter tatt tak i de store vanskelige spørsmålene som ”Hva er en øygruppe?”, ”Hvor går skillet mellom en elv og en innsjø?” og ”Hvem av CIA og FN har rett når det gjelder arealet til Den arabiske halvøy?”. Jeg er redd heisreparatøren hadde ødelagt moroa alt for tidlig.


Og til slutt: Regjerende ordspillmester og bingodronning Torill Johansen:

1. 8. november 1964, Hamar

2. Spille ordspill, bake brød, hogge ved

3. Kjøre bil, hekle, lakke neglene

4. Høvleriarbeider, valgfunksjonær, ungdomsklubbleder

5. Stange, Elverum, Oslo

6. Zambia, Kambodsja, Guyana

7. Alt om min mor, Pulp Fiction, Madagaskar

8. Tanums rettskrivningsordbok, Inger Hagerups samlede dikt, Århundrets kjærlighetssaga

9. Avknappen, Uti vår hage, Top Model (særlig den norske med Jan Thomas og Vendela)

10. Synes det er nesten umulig å svare på. Så jeg velger meg tre tilfeldige sjangere, og kommer med et eksempel på musikk jeg liker i hver sjanger, uten å si noe om hvorvidt jeg liker den sjangeren eller ikke. (Torill hater å bli satt i bås pga musikksmaken sin og vrir seg unna fella på fiffig vis. kness’ anm.).

Svenske danseband: Sven Ingvars
Forfattere som ikke kan synge: Eskil Aasmul
Norske gatemusikanter: Lost Luggage

11.Lammestek med masse hvitløk og urter, ungarsk strudel med varm vaniljesaus, det meste man får servert i Italia

12. Strandlinje, vaskehjelp, nytt tastatur

13. 3 meter under havoverflaten ved Mnemba-atollene, på date (hvor som helst) med Jude Law, på pallen i Poengligaen

14. Spilt trommer i punkeband, dratt alene på hyttetur i 20 minus, danset magedans foran 300 vantro tilskuere.

15. Baker brød, hogger ved og forsøker å lakke neglene

16. ”Tapt bak en skjerm”

17. Liv Ullmann i litt yngre utgave. Men det blir kanskje litt vanskelig å gjennomføre...?

18. Akebrett: Blid engasjert nerd
Matias: Ung nerdete sørlandsperle

19. Hvem er din(e) favorittmotstander(e)? Ca. 35 000 mulige svaralternativ.

20. Kness (samt to pc-er med mobilt nett og en flaske vin eller to). Begrunnelse: Tida ville fly av sted og det ville føles som om hjelpa kom altfor tidlig...


Hvis det fortsatt er ting dere lurer på når det gjelder disse tre, ordspill eller livet generelt, er det bare å hive seg på tråden og spørre! De har sikkert et svar ;-)



 
May Lene - Ikke medlem lenger2009-03-01 05:29
Antall innlegg: 614

Hva med alle oss andre? :(
 
Rabiaz2009-03-01 10:05
Antall innlegg: 897

Er bare å svare, May Lene :)
 
Kvadrat - Ikke medlem lenger2009-03-01 11:16
Antall innlegg: 110

God idè - glimrende spørsmål - her er det vel bare å hive seg på og legge inn svar på de 20 spm.--? Så blir vi bedre kjent med flere.
 
Alfa932009-03-01 12:28
Antall innlegg: 7771

Veldig bra tråd, Kness, da får vi håpe Akebrett skjønner at det er på time å finne fram limet igjen:)

Jeg må si jeg likte svarene til Matias, som både leste Rowling og hørte på Abba;)
 
Lilliann - Ikke medlem lenger2009-03-01 14:52
Antall innlegg: 16

Veldig bra, synes jeg også.
Men jeg sitter å lurer på hvilket yrke du har som gjør at du har tid til å sitte å skrive så mye i arbeidstiden? :)
 
Weronix2009-03-01 16:34
Antall innlegg: 338

Det svaret eg likte best var "fisk og lefse" som favorittmat! ;) Mmm... det skal eg ha til middag i dag! Fikk lillesøster til å smugle litt fiskelefse inn i spania!! ;)
 
gompedyret2009-03-01 16:56
Antall innlegg: 4381

Fin lesning, Kness!

Som May Lene antyder, du har antagelig skapt et marked, både for å lese flere intervjuer og bli intervjuet selv. :D
 
Holger2009-03-01 17:38
Antall innlegg: 230

Gleder meg til å lese alle 36000 intervjuene.
 
get it here - Ikke medlem lenger2009-03-01 22:37
Antall innlegg: 132

Ja, kjekt og greitt.

Men for å dra fram ein gammal klassikar - det mangla vel eit spørsmål om kva du ville gjera viss kongen bada naken, og alle kleda låg att på land.
 
Akebrett2009-03-01 22:51
Antall innlegg: 254

Sangria, Scrabble og nå fisk i lefse…

Det ordspilltreffet i Valencia kan bli minnerikt!
 
Alfa932009-03-01 23:01
Antall innlegg: 7771

Hehe

Har du limt sammen spåkula ennå, Akebrett?
 
Scrabla2009-03-01 23:47
Antall innlegg: 2275

get it here: hvilket land? hvilken konge? størrelsen på klærne? tempraturen i vannet?
 
kness - Ikke medlem lenger2009-03-02 02:06
Antall innlegg: 1134

Lilliann: Vi er to våkne nattevakter på en liten sykehuspost hvor vi ofte har pasienter som sover nesten hele natten. Så i løpet av en ti timers vakt er det ofte mulig å finne litt til til ordspill.

Ellers: Det bare å følge get it heres eksempel og fyre løs med tilleggsspørsmål! Hallgeir Opedal har gode tips til spørsmål (og svar, for de som heller vil bli intervjuet) på side 3 i Dagbla' for igår :p



 
matias2009-03-02 02:14
Antall innlegg: 1152

Var jo verre enn facebook dette, snakk om å bli hengt ut :)
Men det var jo heldigvis ganske snilt da, har jo sett et par intervjuer i aviser og sånt, og tenkt at det ville jeg aldri vært med på, dette var bedre, spesielt når kness er snill og lot meg svare fritt.

Hadde jo vært morsomt å lest litt mer om andre også, kunne jo foreslått å utvide profilsiden og gitt litt mer plass der. Må i så fall spørre admin.
 
maranello2009-03-02 21:43
Antall innlegg: 300

1. Når og hvor er du født?
29.08.57 - Alger
2. Tre ting du er skikkelig flink til
Rydde. Husarbeid og ”småjobbe”
3. Tre ting du ikke kan
Strikke. Bake. Amme.
4. Tre jobber du har hatt
Buss-sjåfør. Vaktmester. Olje-operatør
5. Tre steder du har bodd
Os - Bergen - Alger
6. Tre land du har vært på ferie i
Frankrike - Italia – Ungarn.
7. Tre filmer du har sett flere ganger
Kelly’s Heroes. Con Air. Bad boys.
8. Tre bøker du gjerne leser om igjen
Ingen.
9. Tre favorittprogrammer på TV
Geografi. Natur. Vitenskap.
10. Tre favorittartister (musikk)
Dire Strait. Julio Iglesias. Beatles
11. Tre yndlingsretter (mat)
Pinnekjøtt. Couscous. Paella.
12. Tre ting du ville brukt en stor lottogevinst på
Bil. Cruise. Europa på tvers.
13. Tre steder du kunne tenke deg å være akkurat nå
Bahamas. Svalbard. Frankrike.
14. Tre sprø ting du har gjort
Overnattet i Ørken. Kjørt uten lapp i 6mnd. Glemt at jeg hadde 10.000 kr hjemme.
15. Du har fått en dags husarrest med besøksforbud, uten pc, tv og telefon. Hva gjør du?
Sover.
16. Hva er tittelen på boken om ditt liv?
Fra Livmoren til Graven.
17. Hvem spiller hovedrollen i filmen?
.
18. Tre ord som beskriver ditt inntrykk av
a) Matias,
b) Akebrett,
c) Torill?
Vel, sikkert grei folk.
19. Noen spørsmål/svaralternativer på “Min side” på ordspill.no du savner, evt. kunne tenke deg å utdype?
Forandre regler.
20. Og til slutt, det obligatoriske spørsmålet:
Hvem vil du stå fast i heisen med? Begrunn svaret.
Siden jeg ikke hvor lenge jag skal stå fast, det må bli en bok.
 
Alfa932009-03-02 22:14
Antall innlegg: 7771


Hehe, morsomt å få vite så mye om deg, maranello:)
 
maranello2009-03-02 22:28
Antall innlegg: 300

Bare hyggelig....
 
kness - Ikke medlem lenger2009-03-03 02:02
Antall innlegg: 1134

Ingen blir førstemann til 10.000 kamper på Ordspill uten å bli knesatt!

Så her er Hannehs besvarelser, takk på strak arm rett etter jubileumskampen, som Torill fikk æren av å tape:

1. Når og hvor er du født?
Født 23 februar 1962 på Ålesund gamle sykehus

2. Tre ting du er skikkelig flink til
Kommer ikke på noe jeg er spesielt flink til, men ganske bra på slektsgransking, strikking og å holde avtaler.

3. Tre ting du ikke kan
Kan ikke drive sport (men er veldig sportsinteressert!), hekling, og synge kan jeg slettes ikke.

4. Tre jobber du har hatt
Kafehjelp, har jobbet på postgirokontoret, og nå er jeg kontormedarbeider i elektrisk bedrift.

5. Tre steder du har bodd
Ålesund, Oslo og Hallstahammar (Sverige)

6. Tre land du har vært på ferie i
England, Danmark og Frankrike

7. Tre filmer du har sett flere ganger
Star Wars, Nærkontakt av 3. grad og gamle norske krigsfilmer

8. Tre bøker du gjerne leser om igjen
"Nattens Brød" av Johan Falkberget
"Kristin Lavransdatter" av Sigrid Undset
"Krig og Fred" av Leo Tolstoj.

9. Tre favorittprogrammer på TV
Husker snart ikke sist jeg så TV, men fulgte en del med på Ugly Betty, Lost og sportssendinger da, og en gang i tiden likte jeg å se konkurranseprogrammer som Kvitt eller dobbelt og Vil du bli Millionær.

10. Tre favorittartister (musikk)
Åge Alexandersen, Vamp, og har alltid likt Elvis Presley. Men liker stort sett det meste innen musikk.

11. Tre yndlingsretter (mat)
Biff med bernaissesaus, pinnekjøtt, fårikål

12. Tre ting du ville brukt en stor lottogevinst på
Kjøpt meg en hytte ved sjøen, og reist en del.

13. Tre steder du kunne tenke deg å være akkurat nå
Egypt, Sør-Amerika, og besøkt slekt i USA.

14. Tre sprø ting du har gjort
he, he, her skal en del være usagt. Men har danset nonstop 6 timer på et diskotek i England,

15. Du har fått en dags husarrest med besøksforbud, uten pc, tv og telefon. Hva gjør du?
Dagens letteste! Det blir frem med strikketøy og en god bok.

16. Hva er tittelen på boken om ditt liv?
Den bør nok ikke skrives, den ville blitt dønn kjedelig. Jeg ville nok kalt den bare "Meg".

17. Hvem spiller hovedrollen i filmen?
Kjenner ikke noe særlig til navn på dagens skuespillere, så det ble ikke lett å svare på. Uansett ville den nok ikke egnet seg som film.

18. Tre ord som beskriver ditt inntrykk av

a) Matias, Matematisk geni, hyggelig og flink i ordspill.

b) Akebrett, kjenner ikke så mye til Akebrett. Men virker også hyggelig og har en fantastisk flott Krystallkule, om han bare får limt den igjen.

c) Torill? Hyggelig, flink i ordspill (selv om jeg slo henne i jubileumskampen :D ) og virker jordnær.

19. Noen spørsmål/svaralternativer på “Min side” på ordspill.no du savner, evt. kunne tenke deg å utdype?
Ikke noe spesielt jeg savner. Man kan jo skrive det man selv vil i feltet om personbeskrivelse.

20. Og til slutt, det obligatoriske spørsmålet:
Hvem vil du stå fast i heisen med? Begrunn svaret.
Aktuell person for øyeblikket, må vel være Barack Obama for å få høre hvilke planer han har fremover for USA.
 
kness - Ikke medlem lenger2009-03-03 02:08
Antall innlegg: 1134

Foreslår forresten at den neste som lar seg intervjue bytter ut spørsmål 18 med "Tre ord som beskriver deg som person?" Evt. "Hvilket spørsmål vil du gjerne bli stilt?"......
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?