Spillrom
Sjiraffen3
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede3
Mobilspill
Pågående8 628

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
grønnmann2009-03-17 00:19
Antall innlegg: 17

Forslag til nytt spillalternativ

La det bli mulig å velge et spillalternativ hvor hver spiller får anledning til å bytte brikker eller passe kun 5 ganger i løpet av et spill, slik at spillet følgelig ikke kan avsluttes på annen måte enn at man gir opp eller at man spiller tiden ut.

Dette kan selvsagt medføre at man i visse tilfeller vil slite med få lagt ut hvis man har "brukt opp" alle passe/bytte-muligheten sine, men tror det stort sett vil gå greit.

Dette forslaget er tiltenkt de som ønsker spille på ordforrådet sitt fremfor taktisk utnyttelse av tiden for å oppnå seier.

Dette forslaget kom som et innfall og jeg har følgelig ikke tenkt gjennom alle eventualiteter. Kom derfor gjerne med innvendinger, nye forslag eller andre momenter som kan være interessante.

Grønnmann
 
matias2009-03-17 00:34
Antall innlegg: 1152

det første jeg tenker på når jeg leser ideen din, er at det kommer til å bli mange flere klager over dårlige bokstaver. Hvis du sitter med FFHHJJW er det ofte ikke så mye å gjøre.

Det er imidlertid godt tenkt, det hadde vært moro med spill uten alt for mye passing og bytting, men tror ikke denne ideen er helt klar ennå
 
twiver2009-03-17 01:11
Antall innlegg: 3469

Kjempegodt forslag !!
kanskje det kunne vært i et eget rom "ugla".
jeg er ikke så opptatt av rankingen, men synes det er morsomt å lage ord. Derfor er det uhyre sjelden jeg passer eller bytter, men setter min ære i å prøve å lage ord av de bokstavene jeg får tildelt.
håper noen jobber videre med dette geniale forslaget !!
 
velkommen - Ikke medlem lenger2009-03-17 09:38
Antall innlegg: 51

Bra forslag. Jeg bytter sjelden. Prøver å lage ord av de bokstavene jeg har. Det blir ikke alltid, så mye poeng ut av det. Hvis jeg bytter er det max 2 ganger pr spill.
 
nalo2009-03-17 09:43
Antall innlegg: 356

Ein variant som me pleier å praktisera rundt scrabblebrettet, er å la dei blanke brikkane vandra. Vert ein blank brikke t.d. lagt ut som A, kan spelarane byta denne ut med ein A-brikke seinare i spelet og bruka den blanke brikken om att. Dette opnar for fleire variasjonar og er med på å redusera trongen for å byta brikkar til "alle tider". Noko for "ordspill"?
 
JamesO - Ikke medlem lenger2009-03-17 09:45
Antall innlegg: 2649

Brukbart forslag. Men hva om man legger feil og ikke får godkjent noe ord. Skal dette regnes som pass/bytt ?

Når det gjelder andre spillealternativer så kunne jeg tenke meg et spille-valgbart alternativ med 110 bokstaver istedet for 100. Og her kunne man ta med bokstavene Q, Z og X og i tillegg f.eks 2 ekstra E, 2 ekstra A, 1 ekstra U, 1 ekstra O og 1 ekstra I.
I og med at det skjer en løpende internasjonalisering av språket med stadig sterkere tilknytting til engelsk, så er dette derfor en begrunnelse for et slikt spillealternativ.
 
JamesO - Ikke medlem lenger2009-03-17 11:04
Antall innlegg: 2649


Jeg vil gjerne ha kommentarer på hva folk mener om mitt forslag med innføring av bosktavene Q,Z og X som et valgbart, men ikke tvunget spillealternativ.

 
Torill2009-03-17 11:16
Antall innlegg: 3658

Jeg synes det er spennende å høre om alle forslagene. For moro skyld gikk jeg inn på en sjakk-side på nettet og der var det virkelig mange gode ideer. Noen ville ha spillalternativer med 2 damer eller 2 konger slik at det var mulig å velge et likekjønnet brett. Noen foreslo at kongen kunne flytte to trekk hvis spilleren hadde nøyaktig dobbelt så mange bønder igjen som motspilleren. Noen ønsket seg ekstra tårn i stedet for løpere og noen ønsket at man selv kune velge hvilke brikker man ville ha med. Noen ønsket seg tremannsbord eller firemannsbord. Noen foreslo å kutte ned på antall ruter og noen foreslo å doble brettet. Og noen ønsket egne spillrom for single, for bestefedre eller ordspillere. Ja faktisk, det var et av forslagene. Altså for ordspillende sjakkspillere. Stakkars de som skal ta alle disse forslagene opp til vurdering og gjøre alle til lags. Sånn er det heldigvis ikke her på ordspill.no, tenkte jeg.
 
Torill2009-03-17 11:25
Antall innlegg: 3658

Så ser jeg at jeg har skrevet stakkars de. Det mente jeg virkelig ikke. Jeg mente stakkars dem.
 
kroko2009-03-17 11:47
Antall innlegg: 42

Jeg skulle ønske at Ordspill ville vurdere å se på bokstavverdiene en gang til jeg!

Eksempelsvis:
W er 8 idag, den burde vært 10
C er den mest verdifulle bokstaven med 10, men burde vel ikke vært mer enn W... eller hva med 8..?
F, H og Æ kunne gjerne vært verdt ett poeng til.
Ø, Y og B kunne kanskje vært ett poeng mindre verdt.

Bokstavverdiene tar idag utgangspunkt i Scrabble. Men i Scrabble har en ikke anledninger til å legge forkortelser, som eksempelvis WC, MB, DH PCB etc etc. Vet det har vært mange diskusjoner rundt disse "forkortelsene" vs. fullformsordlisten. Det er helt greit at vi kan legge disse ordene, vi lærer dem jo etterhvert! Men fordi vi kan det, mener jeg Scrabbles bokstavverdier burde dumpes, og Ordspill burde komponere sine egne bokstavverdier.

Kanskje dette også kunne medføre færre byttinger og passinger i spillet og?

Bare et hjertesukk - jeg er ellers veldig fornøyd med Ordspill :)


 
matias2009-03-17 12:15
Antall innlegg: 1152

Torill: minner meg om knightmare chess, som forøvrig er veldig morsomt :)

kroko: personlig er jeg helt enig med deg, men tviler på at det skjer noe.
 
HanneH2009-03-17 12:20
Antall innlegg: 2290

Matias, Nightmare chess, er det den "blodige" versjonen hvor tårnet plutselig røyste seg og gikk på 2, og med div. halshugging :).

Mener å ha prøvd det noen ganger for lenge siden, selv om det var litt tøft etter min smak :D
 
matias2009-03-17 12:44
Antall innlegg: 1152

knightmare chess, ikke nightmare chess
en.wikipedia.org/wik...ma re_Chess
høres skummelt ut med halshugging, tror ikke det er en del av knightmare chess
 
HanneH2009-03-17 12:45
Antall innlegg: 2290

Sorry, der leste jeg feil :)
Mener å huske det var kongen som ble halshugget på slutten når han sto i sjakk matt :)
 
Rabiaz2009-03-17 13:56
Antall innlegg: 897

Jeg er så enig med kroko!
W er klart mye vanskeligere å bruke enn C, og bør derfor ha høyere verdi også.
Andre bokstaver som bør ha høyere er F, Æ og G.
Bokstaver som ikke bør ha så høy verdi er Y (min favoritt fordi den er enkel å bruke og gir mange poeng!) og Ø.
 
kroko2009-03-17 14:44
Antall innlegg: 42

Matias og Rabiaz - glad at dere er enige med meg:)

Men Matias: Hvorfor tror du ikke dette kommer til å skje? Kan vel ikke være en uoverkommelig jobb for utviklerene? (eller hva vet vel jeg..=)

En justering på bokstavverdiene vil være en stor forbedring av spillopplevelsen - tror jeg..


 
matias2009-03-17 15:47
Antall innlegg: 1152

kroko: det burde være veldig enkelt for utviklerene, problemet er hva vi skulle bestemt oss for. Hvem skulle valgt ut den nye fordelingen og de nye poengverdiene?

Hadde jeg styrt ordspill alene, hadde jeg gjort som du foreslår for lenge siden.
 
Ruschne2009-03-17 17:16
Antall innlegg: 711

BÆ BØØØØØØØØØ!!!
 
Glitre2009-03-17 17:16
Antall innlegg: 100

Synes også at brikkene må vurderes sterkere på hvor mange
2-bokstavers ord man kan lage med bokstaven. veldig mange ord her inne blir laget med 2 bokstaver, og noen bokstaver kunne fått høyere/ lavere verdi etter det. feks. at H ikke trenger noe høyere verdi, siden du kan legge hvilken som helst vokal etter den og få ett ord. baklengs ikke like bra, kun A, U og H som går foran, men slevom, en veldig nyttig bokstav, med en helt grei poengsum.

Deriomot W, Æ, G og F er jeg helt enig i!
 
jegermeg2009-03-17 18:00
Antall innlegg: 22

Jeg synes det er greit at C har høyere verdi. Personlig synes jeg det kan legges mer morsomme ord med C, og derfor bør det også premieres :)
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?