Spillrom
| Sjiraffen | 10 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 10 |
Mobilspill
| Pågående | 8 773 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| snill bisk - Ikke medlem lenger | 2009-03-30 17:15 | |
![]() | Rare bingoer Det ser ut som mange har som taktikk å spare på bokstavkombinasjoner som er vanlige endelser i bingoer. Dette fører til at svært mange bingoer slutter på ...ede, ...ete, ...ing osv. Dette er helt sikkert et resultat av at det spilles i stort tempo og man har ikke tid til å legge bingoer på annen måte. Imidlertid synes jeg det blir mange rare eller "konstruerte" bingoer og mange ganger er det vanskelig å skjønne at bingoene er lovlige norske ord. Si f.eks. en setning med ordet "artende". Jeg oppfordrer medlemmene i denne tråden å komme med eksempler på slike rare bingoer som er blitt godkjent. | |
| Torill | 2009-03-30 17:24 | |
![]() | Velkommen til min profil, den er yrende og kryende av denslags. | |
| angryshoes - Ikke medlem lenger | 2009-03-30 18:03 | |
![]() | Synes det var et dårlig eksempel. Det er jo en helt typisk "ende"-bingo. | |
| Kirsti | 2009-03-30 18:16 | |
![]() | "Artende" og lignende former er det som heter presens partisipp. Som gående, sittende, lesende og så videre. Alle verb kan bøyes slik, også selv om det kanskje ikke er så naturlig å bruke dem i denne verbtiden. Og noe annet skulle jammen tatt seg ut. Det ville jo vært ren diskriminering mot de stakkars verbene som ikke fikk lov til å ha et presens partisipp. ;) | |
| henriko - Ikke medlem lenger | 2009-03-30 18:25 | |
![]() | Jeg bruker å få mange bingoer med -ene,-ete,og -ede.Det er bare sånn! | |
| tombola | 2009-03-30 19:07 | |
![]() | Hva betyr mørkete? Det ga ekstrapoeng. | |
| mammatilto | 2009-03-30 19:18 | |
![]() | det er utrolig mange snåle ord her på ordspill, er virkelig alle "lovlige" ord? | |
| mikromina | 2009-03-30 19:36 | |
![]() | Synes TØFLETE er litt morsom! :-) | |
| gompedyret | 2009-03-30 19:57 | |
![]() | Mørkete er den skumle fetteren til grønn te. Helt sant! | |
| Torill | 2009-03-30 20:15 | |
![]() | Eplete er den snille og søte kusina. Men hun får ikke være med på leken. | |
| angryshoes - Ikke medlem lenger | 2009-03-30 20:20 | |
![]() | En annen favoritt er knarkete med melk og honning. Dopete er også godt før trening. | |
| snill bisk - Ikke medlem lenger | 2009-03-30 20:48 | |
![]() | "Tøflete" kan jeg godt forstå og den var jo morsom. "Mørkete" og "artende" kan jeg foreløpig ikke klare å bruke i en tekst. Det er slike bingoer jeg tenkte på. Det er slike jeg vil kalle kontruerte bøyningsformer. Når vi hadde fulle bøyningsskjemaer i skolen, pleide vi å sette et åpent rom der vi ikke kunne se at ordet kunne brukes i en tekst. Til Torill: Jeg så på profilen din og jeg ser at de fleste bingoene dine er av den typen jeg her har beskrevet, men de fleste er jo helt forståelige ord og da er det jo helt ok. Hvis jeg legger et litt rart ord, får jeg ofte et spørsmål fra motspiller om hva ordet betyr, og jeg jeg tar meg gjerne tid til å svare på det selv om det er litt distraherende. | |
| Torill | 2009-03-30 21:09 | |
![]() | Nesten daglig legger jeg bingoer og andre ord som jeg ikke har peiling på hva betyr. Noen ganger spør motspiller hva ordet betyr og noen ganger er det jeg som spør motspiller eller stusser over egne ord. I dag ja jeg f.eks. KULSNETE. Det ringer ingen bjeller. Jeg har ikke peiling. VITNETE er også fra dagens utvalg. Dette ordet gir mer mening, jeg aner hva det kan bety, men ville aldri funnet på å bruke det i skriftlig eller muntlig norsk. Men det er nå moro lell..... Og snill bisk - jeg tror faktisk de fleste bingoene mine er bare oppspinn.... | |
| mysteria - Ikke medlem lenger | 2009-03-30 21:20 | |
![]() | TØFLE-TE gir fine søndagsettermiddagsassosi asjoner :) | |
| nalo | 2009-03-30 21:26 | |
![]() | Å kulse eller å vera kulsen er å grøssa, få kuldegysing. Me brukar det om dei som er litt trege til å koma seg ut i vatnet - kaldt i sjøen på vestlandet, veit du | |
| Torill | 2009-03-30 21:35 | |
![]() | Takk, Nalo. Da hender det altså at jeg er litt kulsnete. Blir det riktig norsk? | |
| lisand | 2009-03-30 22:21 | |
![]() | Hva er flanene? Prøvde det og fikk bingo! | |
| snill bisk - Ikke medlem lenger | 2009-03-30 22:53 | |
![]() | Ifølge bokmålsordboka er flane=lettsindig, overflatisk kvinne. | |
| JamesO - Ikke medlem lenger | 2009-03-30 22:54 | |
![]() | QHUEHXS er ordet for et lite bitende og giftig krypdyr som er fryktet av den ville indianerstammen Quinhain, som holder til i regnskogjungelen noe sør for Amazonas ganske så midt i Brasil. Jeg var så stolt da jeg la dette ordet, hadde to blanke brikker slik at jeg kunne lage X og Q, og trodde jeg skulle få bingo, men neida, neida. Ordet finnes selvfølgelig ikke i ordlista. Attt det går an....... | |
| tsw000 - Ikke medlem lenger | 2009-03-31 08:36 | |
![]() | Jeg hadde FORMETE, noe jeg syntes var ganske merkelig! men det gikk! Min yndling er likevel AVGLANS! | |