Spillrom
Sjiraffen5
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede5
Mobilspill
Pågående8 397

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Mooseman2008-04-09 08:40
Antall innlegg: 1596

Antivirusprogram
To ok gratis produkter, dersom du trenger det er :

AVG
free.grisoft.com/

AVAST
www.avast.com/

USA - Ikke medlem lenger2010-05-09 15:45
Antall innlegg: 1252

Last heller ned fra nettbanken.

ajnor2010-05-09 16:10
Antall innlegg: 958

Og hva er det nettbanken tilbyr? Norman?
Drittprogram, spør du meg!

AVG funker gørrbra!

Duppedingser2010-05-09 16:14
Antall innlegg: 467

Det er bra det Mooseman, saken er bare at tradisjonelle virus er ikke det som utgjør det store trusselbildet på nettet i dag.

Avast er absolutt bra, et tjekkisk selskap som reknes som det beste gratis antivirus programmet. Skjønner fortsatt ikke hvorfor AVG stadig er like utbredt, Avira Anti-vir reknes som langt bedre enn AVG.

Anbefaler selvsagt å ha et antivirus program, men det betyr ikke at man er helt trygg. Da vi brukte Windows 95 var det stadig virus som lagde problemer, men slik er det ikke lenger, spyware dominerer og det er ikke uten grunn det lages egne programmer mot dette. Det klassiske er at man først får en trojan som dermed laster ned en cocktail av ondsinnet programvare.

Når det gjelder pc så er økt kunnskap i tillegg til sikkerhets programmer absolutt å anbefale, der har mac ett fortrinn, man kan surfe nokså ukritisk og vil oppleve mindre problemer.

Nordavind2010-05-09 16:36
Antall innlegg: 167

PC kan med enkle grep bli like sikkert om ikke sikrere enn Mac; det heter linux. Men jeg har ingen intensjon om å gjøre dette til en OS fanboy-diskusjon.

Personlig anbefaler jeg AVG til alle som spør meg. Nettbanker og ISP-er tilbyr riktig nok ofte sikkerhetspakker fra Norman og Norton, men jeg finner disse unødvendig kompliserte og ressurskrevende. AVG + noen enkle råd med nettvett gjør at mine venner og familie som kommer til meg og ber om hjelp med data sjeldent til aldri blir infisert.

Jeg anbefaler og bruk av Ad-Aware, dog spyware og adware er et minefelt uten like. Jeg husker en artikkel jeg leste der en mann frivillig installerte og lot PC'en bli utsatt for alle mulige slike programmer gjennom å installere toolbars og gratis programmer og what not. Jeg tror han brukte over 20 forskjellige ad-ware og spyware removal tools, og enda klarte han ikke å fjerne alt.

Duppedingser2010-05-09 16:46

Det som også er viktig å merke seg er at når det gjelder sikkerhets programmer, så er det ofte at programmer som var "det beste" på markedet en periode fort blir middelmådig i løpet av 1-2 år. Det er mange eksempler på dette. Norton AV var det beste på markedet en periode før 2000-tallet. De hadde riktignok velfungerenge corporate versjoner, men Norton er blant mange sett på som ett virus i seg selv. Man trenger eget verktøy og kunnskaper for å fjerne det helt, og det har gjort millioner av pcer treigere enn nødvendig! Symantec har riktignok mange bra programmer og verktøy totalt sett, men styr for all del unna Norton Antivirus og bruk heller ett som er gratis!

Duppedingser2010-05-09 16:56

Nordavind, det at du anbefaler Ad-Aware som ja var veldig bra (en periode), men som IKKE er noe alternativ pr. i dag, viser at du ikke har fulgt med i timen. Siste versjonen som holdt mål var Ad-Aware SE Professional i 2007, etter det har svenskene feilet!

Det siste i bekjempelse er å scanne direkte fre nettskyen og da kan man også enkelt bruke 8 motorer samtidig.

kinelolie2010-05-09 19:40
Antall innlegg: 29

fy faen jeg hater norton, klarer ikke avinstallere hele dritten heller, det er som en parasitt, URK

men takk for tipset, skal prøve avast nå, virker hakket bedre i brukervennlighet en kaspersky

gompedyret2010-05-09 21:12
Antall innlegg: 4381

Norton har i årevis fått mye (og velfortjent) kjeft og jeg har i mange år skydd det som en bøtte med pestinfisert elefantsvette. Men det skal sies: I fjor gjorde selskapet en imponerende snuoperasjon og fikk antivirusprogrammet sitt tilbake på skinner igjen.

Nå kommer NA svært bra ut av testene, både når det gjelder brukervennlighet, kjapphet og evne til å ta seg av virus. Se f.eks. her: www.antivirusware.com/ Jeg har også brukt NOD32 i flere år og kan anbefale det.

Når det gjelder gratisprogrammer vil jeg trekke fram Win Patrol. Det er ikke egentlig noe anti-malware, i stedet ligger det som en vakthund i bakgrunnen og passer på alt av forandringer som gjøres på systemet. Jeg synes det er kjekt av tre grunner: Det bruker svært lite systemressurser, det gir omfattende info om nesten alt i systemet og som alle gode vakthunder gir det fra seg et vennlig "voff!" hver gang du påkaller det.

Men som duppedingser sier, den beste beskyttelsen man kan ha er en smule kritisk sans og (iallefall grunnleggende) kunnskaper.

miamaria2010-05-09 21:37
Antall innlegg: 1002

som telenorkunder har vi gratis norton.
aldri et problem med virus!

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?