Spillrom
Sjiraffen | 10 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 10 |
Mobilspill
Pågående | 8 731 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
baltez - Ikke medlem lenger | 2009-05-10 13:01 | |
![]() | Plukke blomster Nå som det endelig er vår, er det vel på høy tid vi alle tar turen ut i skogen for å plukke blomster! Jeg må innrømme at jeg på våren, er ute og plukker blomster minst 5 ganger i uken. Er det flere som deler denne fantasktiske, og fargerike hobbien? Hva er deres favorittblomster? Noen blomsterplukking-tips? Jeg har definitivt mine favoritter i blåveis og hestehov. Fantastiske blomster, som pynter opp hus og hjem. Føler at et melke-glass fyllt med blåveis, gjør dagen fullkommen. Lykkeligere! Kom gjerne med egne blomsterplukker-historier ! Våren er så flott! | |
liselotta | 2009-05-10 13:12 | |
![]() | Ja, nå er det virkelig på høy tid at vi deler våre blomsterplukker-historier . Baltez: du som bor 400 mil fra nærmeste norske stemmelokale; lengter du hjem til blåveisen, hestehoven, kom mai du skjønne milde? | |
scapegoat - Ikke medlem lenger | 2009-05-10 13:15 | |
![]() | Er det slike blomster der du bor da? I "utlandet"? Min blomsterplukkehistorie: ikke. Barndommens blomsterkvaster fulle av insekter og larver er en allegori over livet: det visuelt behagelige har ofte ekle kryp i skyggene. | |
Ø N | 2009-05-10 13:24 | |
![]() | Litt info om blåveis. digitalflora.no/fredet digitalflora.no/node/7 | |
gerdmarie | 2009-05-10 13:27 | |
![]() | Jeg bor også noen mil fra norsk stemmelokale og ser nesten aldri blåveis på disse kanter. Men hvitsippor er det i store felt og langs hovedveiene ses ofte påske- og pinseliljer i blomst. Liljekonvallene kommer også nå. Jeg plukker ikke blomster. Jeg synes de er penest der de er, nemlig ute i naturen. | |
jenka | 2009-05-10 13:30 | |
![]() | Å ja det er fint å plukke blomster. Her er det masse hvitveis nå. Min yndlingsblomst blant ville blomster er liljekonvall. Og så er jeg svak for erteblomster, som jeg pleier å ha utenfor veggen. Den duften om sommeren. I bedet utenfor huset er det tulipaner, anemoner, valmuer, fioler osv. og løvetann i plenen. Men nå er den her - IBERIASNEGLEN -. Den liker visst best hageblomster. Tagetes må dere ikke plante. Den elsker Tagetes. Vi har en tomt på 2 mål, så det er pyton etter et regnvær. Ja våren er en fin tid lell. Og all fuglesangen da. | |
Sydsklie | 2009-05-10 13:36 | |
![]() | Baltez: Der kræsja hele bildet mitt av deg. Av alle dine innlegg her i forum kunne jeg ikke tenke meg deg som en blosterplukker. Men det er flott å komme seg ut i vårnaturen, rett og slett herlig. Jeg fortrekker å se på blomstene der de står. Min favoritt: Blåklokke Så stå på Baltez - plukk i vei :) | |
den | 2009-05-10 13:44 | |
![]() | blåveis er ikke fredet over hele landet www.varden.no/articl...40 88/0/rss www.miljostatus.no/T...ve rnloven/ | |
twiver | 2009-05-10 15:15 | |
![]() | Jeg har utsprungen liljekonvall i hagen! Nyter synet og lukten hverdag!! | |
HanneH | 2009-05-10 15:21 | |
![]() | Jeg har kusymre, som vi kaller den, i hagen. Når den blomstrer nydelig i gult, da får jeg vårstemning. Den er vel også fredet nå, men mitt eksemplar har jeg "arvet" fra mine foreldre som har hatt den i sitt bed siden 70 tallet. Da var den ikke kommet på fredet listen enda. Og ellers synes jeg også blomstene gjør seg best i naturen der de hører hjemme, plukker sjelden. | |
den | 2009-05-10 15:51 | |
![]() | kusymre er vel heller ikke fredet. Den har i lihet med blåveis status livskraftig og er ikke på rødlista og slett ikke fredet etter naturvernloven, det er en helt vanlig blomst som man vel kan plukke hvor som helst man finner den bortsett fra i områder hvor det er forbudt å plukke blomster i det hele tatt el noen har bestemt noe særskillt osv. Det er svært få blomster som er fredet. Den fredingen som har vært til nå har også vært utilstrekkelig da levesteder til fredede arter ikke har vært fredet, så gale bønder kan gjerne drenere en myr med fredede orkidearter, el fylle igjen en salamanderdam (så sant ikke området har fått særskillt beskyttelse slik mange steder som er kjente leveområder for fredede arter har fått) men nå skal vel det endelig ha blitt noe forandret på tror jeg. | |
den | 2009-05-10 15:55 | |
![]() | mao er det for det aller meste fritt fram for å plukke blomster. Her pleier jeg å nyte våren, med vårkål og hvitveis img216.imageshack.us...69 94cs.jpg | |
HanneH | 2009-05-10 15:59 | |
![]() | Det var et flott bilde den, fikk vårstemning av den der :) Men kan det være at kusymren har vært fredet enkelte plasser i landet. veldig mange på disse kanter reagerer når jeg sier jeg har en i hagen, og påstår den er fredet. Og det mener jeg selv at det ble sagt på 80 tallet tror jeg. Men kan være den har tatt seg opp igjen her også | |
MerraDB - Ikke medlem lenger | 2009-05-10 16:16 | |
![]() | er ikke blåveis fredet, "den"? | |
twiver | 2009-05-10 16:43 | |
![]() | Iflg linkene som er lagt ut her, så virker det som "de lærde" strides om fredningen av blåveisen :) | |
MerraDB - Ikke medlem lenger | 2009-05-10 18:13 | |
![]() | Jeg plukka blåveis en gang på Bygdøy, og fikk masse kjeft av noen tilfeldig forbipasserende som "hadde peiling" hvertfall.... blir nok lenge til jeg tør å plukke noen blå blomster.... | |
søtestian | 2009-05-10 18:47 | |
![]() | løvetann - de ser flotte ut hvis man plukker nok av dem og hvis de sitter tett sammen i en liten vase! bling bling! | |
MerraDB - Ikke medlem lenger | 2009-05-10 18:56 | |
![]() | Løvetann er UGRESS | |
gompedyret | 2009-05-10 19:37 | |
![]() | Enig, MerraDB. Drittblomster! | |
miamaria | 2009-05-10 19:46 | |
![]() | gompe, dah! ingen blomster er dritt-blomster! hører slik åpenbar flørting egentlig hjemme i et bestemt spill-rom....? :) | |