Spillrom
Sjiraffen | 7 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 7 |
Mobilspill
Pågående | 8 329 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
kness - Ikke medlem lenger | 2009-05-13 13:42 | |
![]() | Kulturuke ulturkuke tulkuruke ultkuruke ukturulke tlukuruke ukturkule urtukulke turlukuke kulrukute ultrukuke kuleturuk rulekukur tulekukur luretukuk kukutelur ruktukule lurekuktu luekuktur kuktulure rukletuku tuklekuru urukekult kuruketul Jan Erik Vold Hvor mange flere kombinasjoner er mulig? | |
mysteria - Ikke medlem lenger | 2009-05-13 13:53 | |
![]() | Omtrent sånn ser det ut inni hodet mitt hele tiden mens jeg spiller ordspill... | |
Alfa93 | 2009-05-13 13:58 | |
![]() | Godt vi er flere, da, Mysteria:) | |
GULL - Ikke medlem lenger | 2009-05-13 14:13 | |
![]() | La oss få Matias til å regne ut hvor mange kombinasjoner det er mulig å lage av bokstavene KULTURUKE. 9 bokstaver , 6 ulike. I sin tid studerte jeg bl.a. statistikk på høgskolen , men har nok glemt av formlene nå mange år etter. Og læreboka ligger vel ett eller annet sted på uthusloftet. Da er det enklere å få Matias til å regne dette ut. | |
Superduper - Ikke medlem lenger | 2009-05-13 14:17 | |
![]() | 9*8*7*6*5*4*3*2 = 90 720 mulige kombinasjoner (hvis bokstavrekkefølgen ikke er viktig, f.eks. dobbelt U) Premie til den som skriver dem alle. | |
Alfa93 | 2009-05-13 14:20 | |
![]() | Jeg er sikkert helt på vidda nå... Men er ikke det noe sånt fakultetgreier? 1*2*3*4*5*6*7*8*9.... da får du antall kombinasjoner... | |
Alfa93 | 2009-05-13 14:20 | |
![]() | Aha, Superduper var visst kjappere;) Skrives forresten 9! Hehe... | |
Scrabla | 2009-05-13 14:26 | |
![]() | salcrab cabslar raclabs abclars baclars larscab alcarbs | |
GULL - Ikke medlem lenger | 2009-05-13 14:30 | |
![]() | Nei dere må ta hensyn til i utregningen at det bare er 6 ulike typer bokstaver, ikke 9 ulike. | |
Alfa93 | 2009-05-13 14:36 | |
![]() | ja, uuurkletk er jo det samme som uuurkletk (u-ene byttet plass)... men uuurkletk er vel ikke det samme som uurkletku (f.eks.)... Mattegenier? | |
GULL - Ikke medlem lenger | 2009-05-13 14:37 | |
![]() | Helt riktig Alfa93 | |
awi | 2009-05-13 15:10 | |
![]() | wia aiw iaw hm, jeg må visst skaffe meg et lenger nick... | |
Glitre | 2009-05-13 15:26 | |
![]() | tja, du har jo disse også:) Wai Iwa Aiw | |
matias | 2009-05-13 15:29 | |
![]() | Generelt kan du ordne n bokstaver på n! måter, som flere har vært inne på. 9 bokstaver på 9! = 9*8*...*2*1 måter. Hvis det er flere like bokstaver, kan du stokke om på dem som du vil. Kulturuke har 3-uer og 2 k-er. For hver stokking av "kulturuke", kan du bytte om posisjonen til u-ene og k-ene, og få det samme ordet. 3 u-er kan bytte plass med hverandre på 3! = 6 måter, mens 2 k-er kan bytte plass på 2! = 2 måter. Altså for hver stokking av de 9 bokstavene i kulturuke, fins det 6*2=12 identiske kopier som også blir telt. For å ta hensyn til det, må vi dele svaret vi fikk med 12, da teller vi én gang for hvert ord. Til sammen 9!/(3!*2!) = 30240 muligheter. | |
matias | 2009-05-13 15:39 | |
![]() | Prøver meg med en annen forklaring... eksempel med et enkelt ord: TATT Vi ser enkelt at det er 4 muligheter: ATTT TATT TTAT TTTA Vi kan imidlertid også regne det ut på en annen måte. Først stokker vi alle bokstavene, der T-ene er forskjellige (T1) (T2) (T3). Da får vi 4! = 24 muligheter: A(T1)(T2)(T3), A(T1)(T3)(T2), A(T2)(T1)(T3), ... (T3)(T2)(T1)A. Det er nå 3! = 6 måter T-ene kan bytte plass på: (T1)(T2)(T3), (T1)(T3)(T2), (T2)(T1)(T3), (T2)(T3)(T1), (T3)(T1)(T2), (T3)(T2)(T1). Da har vi at hvis vi tar alle UNIKE kombinasjoner (altså de 4 øverst), og så stokker om på de like bokstavene, så må vi få ALLE kombinasjonene. Altså UNIKE*(måter å stokke like bokstaver på) = ALLE Eller UNIKE = ALLE/(måter å stokke like bokstaver på) 4 = 24/6 = 4!/3! | |
gompedyret | 2009-05-13 15:54 | |
![]() | I en parallell dimensjon kunne mitt nick fort vært trygdepoem, Moder Egypt eller grytemoped. Det hadde forresten vært utrolig stas å kunne ta en runde ordspill med den godeste herr Vold. Ser ikke for meg at det blir en panikkrunde akkurat, men sikkert et grådig flott spill! | |
GULL - Ikke medlem lenger | 2009-05-13 20:15 | |
![]() | Med andre ord formelen for antall ulike kombinasjoner man kan lage av et ord med A antall bokstaver der B er antall like bokstaver av en type og C er antall like bokstaver av en annen type osv... blir da: A! / B! x C! x D! osv..... foreksempel MATIAS kan skrives på 6! / 1! x 2! x 1! x 1! x 1! = 720/2 = 360 ulike måter | |
kness - Ikke medlem lenger | 2009-05-13 20:25 | |
![]() | Gromtypede Gompedyret! ➢ Subject: This is quite amusing: scrabble > > SCRABBLE, look what the letters spell > This has got to be one of the most clever > E-mails I've received in awhile. > Someone out there either has too much > spare time or is deadly at Scrabble. > (Wait till you see the last one)! > > > DORMITORY: > When you rearrange the letters: > DIRTY ROOM > > PRESBYTERIAN: > When you rearrange the letters: > BEST IN PRAYER > > ASTRONOMER: > When you rearrange the letters: > MOON STARER > > DESPERATION: ➢ > When you rearrange the letters: > A ROPE ENDS IT > > THE EYES:! > When you rearrange the letters: > THEY SEE > > GEORGE BUSH: > When you rearrange the letters: > HE BUGS GORE > > THE MORSE CODE : > When you rearrange the letters: > HERE COME DOTS > > SLOT MACHINES: > When you rearrange the letters: > CASH LOST IN ME > > ANIMOSITY: > When you rearrange the letters: > IS NO AMITY > > ELECTION RESULTS: > When you rearrange the letters: > LIES - LET'S RECOUNT > > SNOOZE ALARMS: > When you rearrange the letters: > ALAS! NO MORE Z'S > > A DECIMAL POINT: > When you rearrange the letters: > IM A DOT IN PLACE > > THE EARTHQUAKES: > When you rearrange the letters: > THAT QUEER SHAKE > > ELEVEN PLUS TWO: > When you rearrange the letters: > TWELVE PLUS ONE > > > AND FOR THE GRAND FINALE: > > MOTHER-IN-LAW: > When you rearrange the letters: > WOMAN HITLER > > Yep! Someone with waaaaaaaaaaay > too much time on their hands! > > Bet your friends haven't seen this one!!! > DON'T FORGET TO SHARE THIS | |
vyxir | 2009-05-13 22:24 | |
![]() | Jeg har hatt gleden av å jobbe med Jan Erik Vold "in real life" - og kan trygt bekrefte at det nok vil være mest interessant å spille "ubegrenset" med den mannen, ja... men til gjengjeld verdt å vente på! | |
GULL - Ikke medlem lenger | 2009-05-14 08:56 | |
![]() | Ja jeg tror nok en skoleelev med nest beste karakter eller bedre i matematikk ville knust de fleste av de mest annerkjente forfatterne i ordspill, spesielt om det ble hurtigspilt . | |