Spillrom
Sjiraffen15
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede16
Mobilspill
Pågående8 774

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Gullis2009-05-13 19:33
Antall innlegg: 52

Fingermat
Nokon som har nokre gode tips til fingermat? :)
 
henriko - Ikke medlem lenger2009-05-13 19:36
Antall innlegg: 62

Taco!
 
baltez - Ikke medlem lenger2009-05-13 19:38
Antall innlegg: 1398

Cheesy onion fingers
 
Gullis2009-05-13 19:43
Antall innlegg: 52

Har du en oppskrift baltez?
 
baltez - Ikke medlem lenger2009-05-13 19:52
Antall innlegg: 1398

hmmm......har vel igrunn aldri lagd det...med tenkte navn med finger, bør være god fingermat..... antar at et raskt søk på internett vil kunne ende opp med gode oppskrifter.....
 
Gullis2009-05-13 19:59
Antall innlegg: 52

Jada, finner mange gode oppskrifter på internett, men det kan jo hende det finnes en del kokker eller hobbykokker blandt ordspillerene som har noe nytt å fare med... var bare det jeg tenkte.... Kan være greit med litt nye idéer av og til :)
 
fortuna2009-05-13 20:01
Antall innlegg: 46

Smør philadelfia-ost på lefser, ha på spekeskinke, rull saman. Skjer i strimler og tre dei små rullane på spyd. Pynt eventuelt med persille. Gravlaks eller røykelaks går også.
 
baltez - Ikke medlem lenger2009-05-13 20:04
Antall innlegg: 1398

Jeg stiller i rekken blant hobbykokker, men kan dessverre ikke bidra noe særlig på cheesy onion fingers. Er egentlig litt usikker på om jeg har prøvd det, eller om den retten satt i minnet av andre grunner. Det høres iallefall godt ut.
 
baltez - Ikke medlem lenger2009-05-13 20:08
Antall innlegg: 1398

Jeg vil påstå at denna skinka her er noe bedre enn spekeskinka di, fortuna....kom deg i en gourmet-butikk....og spør etter denne skinken, så slipper du å fylle opp lommene til gilde-bøndene gang etter gang for regelrett dårlig skinke!:

www.osborne.es/centr.../i ntro.htm
 
Gullis2009-05-13 20:09
Antall innlegg: 52

Pleier å lage nesten det samme fortuna.... med krydderost og spekeskinke. Men philsdelfia-ost er sikkert en god variant! :) Skal prøve det! Ja, det høres godt ut baltez.... sikkert snadder det! :)
 
Gullis2009-05-13 20:10
Antall innlegg: 52

Det finnes mange gode skinker ja!!! men ikke alle bor slik til at de har en gourmetbutikk i nærheten desverre....
 
baltez - Ikke medlem lenger2009-05-13 20:16
Antall innlegg: 1398

Det er sant Gullis....men når du passerer en gourmet-butikk...(antar at dette finnes i Oslo, Bergen etc.), så kjøp et helt bein. (ca 7 kilo). Kjøp en ordentlig skinke-kniv, og et stativ til å ha skinken på, så skjærer du deg en bit når du vil!! La fettet og et håndkle ligge over der du har skjært, så holder det seg noen uker da. Da må man ikke i gourmet-butikk hver dag!
 
fortuna2009-05-13 20:23
Antall innlegg: 46

Baltez: eg trur at dersom eg svarte på innlegget ditt ville det utløyst ein debatt om norsk landbruk i denne fingermat-tråden, derfor skal eg stå i mot fristelsen ;)
 
Bongo2009-05-13 22:30
Antall innlegg: 47

stekechorizo og manchego ost, eller spansk/ italiensk spekeskinke av noenlunde kvalitet med melon er jo klassikere.
Skal du ha no søtt er ananas marinert i sukkerlake med vanilje og chili kanongodt.
Og ja: Norsk "butikk spekeskinke" er bare salt ræl laget uten noen som helst kjerlighet til mat eller ønske om noe annet enn å tjene mest mulig på minst mulig innsats
 
Magne Suim2009-05-13 22:47
Antall innlegg: 190

Norsk spekeskinke er jo ikke norsk engang, den er dansk. Skal du ha norsk spekskinke må du kjøpe NYNORSK spekeskinke. Noe annet er jo bare tull. Synd at det bare er 25 % nynorsk spekeskinke hos nrk, mens resten av skinkene enten er norskdanske eller utenlandske.

Men det var kanskje en annen debatt!
 
tsw000 - Ikke medlem lenger2009-05-13 23:01
Antall innlegg: 114

plater med butterdeig, strødd med skarp ost, f. eks. og skåret i passe strimler langsetter, evt vridd litt - og stekt - blir fortreffelige ostefingre!
 
Kirsti2009-05-13 23:43
Antall innlegg: 1946

Grillede fiken med bacon. Rull bacon rundt tørkede fiken og sleng dem på grill eller i stekeovn til baconet er stekt. Kanonkombinasjon av søtt og salt, og enklere blir det ikke.
 
gerdmarie2009-05-14 00:03
Antall innlegg: 265

Fingermat, mat som du kun bruker fingrene på for å få det i deg? Lag noen gode dips ved å smakstilsette youghurt. Skjær opp masse grønnsaker i stenger, feks: gulrot, kålrot, stangselleri, purreløk, blomkål i små buketter, og sikkert mange andre gode grønnsaker som kan brukes. Samtidig som du spiser med fingrene, kan du spille ordspill og nyte et måltid som ikke er så fetende. Dessuten er dette noe du trolig har i kjøleskapet allerede uten å måtte ty til gourmetbutikk for å få i deg fingermat. Bon apetit.
 
Gullis2009-05-14 11:08
Antall innlegg: 52

gerdmarie: Fingermat er smårettar som ein kan bruke fingrane for å ete ja :) Ellers takk for gode tips alle sammen! :) Mykje som høyres godt ut her! :)
 
Maisen2009-05-14 12:34
Antall innlegg: 177

Ha bacon eller parmaskinke rundt om grøn asparges. Læg i form, krydre med salt og peber og hæld olivenolje over. Steges i ovn i ca 10 minutter ved 200 grader og afslut med at drysse ristede pinjekerner over. Voila.

Jeg har aldrig selv smagt det, for jeg er vegetarianer, men det har været et hit på ganske mange fester efterhånden:-)
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?