Spillrom
Sjiraffen13
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede14
Mobilspill
Pågående8 774

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Mifune - Ikke medlem lenger2009-05-17 23:36
Antall innlegg: 20

Tidenes Grand Prix-låt?
Grang Pri-tråden begynner å utvikle seg i den retningen ser jeg, men her kommer en helt ny tråd med spørsmålet

Hvilken Grand Prix-låt er tidenes beste?

Selv om jeg hater å innrømme det, sånn i kjølvannet av hysteriet rundt en viss film jeg ikke har sett, må jeg nok tilstå at jeg holder en knapp på Waterloo (1974).
Og av de norske er jeg ikke i tvil - Sámiid ædnan (1980)!
 
twiver2009-05-17 23:51
Antall innlegg: 3469

Waterloo er kjempefin ja !!!
Av de med norsk tekst, så holder nok jeg en knapp på "la det svinge"
 
HanneM2009-05-18 00:55
Antall innlegg: 12

Den absolutt fineste låten som noensinne har vært med i Grand Prix, er Nocturne, synes jeg! :-) Selv om hele sangen var ganske så omdiskutert i sin tid.
 
Alfa932009-05-18 07:56
Antall innlegg: 7771

Det har faktisk vært avstemning en gang om dette. Den gangen ble Waterloo kåret til tidenes beste :-D

Må jo legge til at jeg også stemte på den da;)
 
GULL - Ikke medlem lenger2009-05-18 08:43
Antall innlegg: 664

Må bare føye meg inn i rekkene av ABBA tilhengere her ja. Jeg hadde et søskenbarn som var manisk opptatt av ABBA. Mens oss andre gutta samlet på fotballkort så samla han på ABBA-bilder og - kort....

Ja det var tider......
 
mor482009-05-18 08:55
Antall innlegg: 66

Både Waterloo og La det swinge var kjempebra- og er av de få vi fortsatt husker godt. Min favoritt er imidlertid Ein bischen Frieden med Nicole- den spilles enda her.
 
fredmol2009-05-18 10:28
Antall innlegg: 147

De beste versjonene (av Waterloo, Fångad av en stormvind, Diggi loo diggi ley, Främling, La det swinge, med fler) er uansett Black Ingvars' versjoner på plata Schlager Metal. Sjekk ut!
 
Karindi2009-05-18 12:15
Antall innlegg: 98

enig med mor48 i tillegg var den belgiske? 15 åringen ein hit i huset vårt, søskenbarnet midt budde hos oss da og han var totalt hekta i ho. Elles nocture, waterloo, irland sine mange fine og ikkje minst fairytale
 
Magne Suim2009-05-18 18:51
Antall innlegg: 190

Sandra Kim var faktisk 13 år (eller muligens akkurat fylt 14) da hun vant i Bergen. Senere ble det vel innført en aldersgrense på 16 for å delta i grand prix.

Jeg liker også veldig godt samid ædnan, og skjønner ikke helt hvorfor den kun fikk 16. plass. Ellers hadde det vært spennende om Jahn Teigen hadde fått prøve seg i den internasjonale finalen med Glasnost. Jeg tror vår gode gamle gp-konge kunne vunnet hele greia med den sangen. Som kjent ble han jo bare nest best bak Karoline Krüger med "for vår jord". Hun kom senere på en respektabel 5.plass internasjonalt, mens en temmelig ung Celine Dion vant for Sveits med "Ne partez pas sans moi" eller noe slikt.

Min favoritt blant internasjonale sanger er nok fra 1979, da Israel vant for andre år på rad med "Hallelujah". Flott melodi, og så inneholder den jo alle de deilig kitschy gp-elementene, som pompøse bjeller og modulasjoner (at refrenget går opp en halvtone på slutten).

www.youtube.com/watc...L6 snm72ENM

Av de sangene som ikke vant tror jeg Belgias bidrag fra 2003 står sterkt for min del: Urban Trad het gruppa og sangen het Sanomi. Nydelige saker. Vinneren det året husker jeg ikke.

www.youtube.com/watc...an slated=1
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?