Spillrom
Sjiraffen10
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede10
Mobilspill
Pågående8 869

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
mysteria - Ikke medlem lenger2009-05-18 21:07
Antall innlegg: 1124

Brann i rosenes leir?
De siste dagers merkverdige ordvekslinger i forum fikk meg til å tenke på 'La Zizanie/Asterix and the Roman Agent' av Uderzo og Goscinny. Historien om den lille romerske oppvigleren som skapte strid og krangel kun ved sitt blotte nærvær...
 
Torill2009-05-18 21:10
Antall innlegg: 3658

Ja du mystiske mysteria, du kan få ordlagt deg....
 
mymlen2009-05-18 21:26
Antall innlegg: 701

He he - var det i FORUM Romanum han utfoldet seg da, eller...? :-D
 
Ø N2009-05-18 21:31
Antall innlegg: 725

"Røde og grå dompaper"

Hjelp! Brann! Brann i rosenes leir!" lød det i paradis like etter at Adam og Eva hadde blitt fulgt ut av engelen Gabriel. Egentlig var det ikke brann, men bare sola som skinte på de rød rosene slik at de flammet opp. Nattsommerfuglene, som ropte ut det forferdende skriket, likte ikke alt dette lyset - de ville ut å sverme, samtidig ville de spille de andre dyrene et puss. Alt hadde blitt kaos i paradis etter at Eva hadde blitt kastet ut. Forskjellige slags vekster hadde slynget seg fram i Evas før pene bed. Først og fremst hadde de giftige brennende ranunklene spredd seg utover, og det var disse som fikk skylden for å ha tent på rosebuskene. De fleste dyrene skjønte at det bare var en spøk, så de sov videre.

To dompaper hørte om brannen. Den ene av dem, Papengrå, ville fly for å hjelpe til. Det var i den buska han hadde blitt klekket, det var hans fedreland og han var villig til å dø for den. Den andre dompapen, Pipelipipipah, ville ikke hjelpe til.

Da Papengrå kom tilbake igjen, glinset en dråpe av krenkelse i øyet og han hadde en bloddråpe på brystet. Han var skamfull over å ha gått på nattsommerfuglenes spill. Plutselig kom engelen Gabriel. Siden den modige dompapen hadde villet ofre seg for den busken som han kalte sitt fedreland, skulle han få beholde glansen i øyet. Siden den gang har dompapen hatt det vakreste øyet av alle fugler. Så strøk engelen Gabriel den røde bloddråpen ut på Papengrås bryst, og farget den rød. Pipelipipipah fikk ingen nye farger. Og fra den dagen har vi hatt både røde og grå dompaper.

www.christopher.no/l...mp aper.htm

Moral:

Den som er villig til å hjelpe,
enten det er viktig eller ikke,
skal bli belønnet.

"Brann i rosenes leir" = falsk alarm.
 
mysteria - Ikke medlem lenger2009-05-18 21:41
Antall innlegg: 1124

He he.. fin link mellom romersk oppvigler (som skaper uenighet der det ikke er grunnlag for det) og Wergeland :D
 
gompedyret2009-05-18 22:26
Antall innlegg: 4381

Det er en fin asterixhistorie (som alle før nr. 29 eller noe), men jeg synes nå ikke helt det er det samme.

Her virker det jo som om alle er hjertens enige, bortsett fra "oppvigleren". :)
 
May Lene - Ikke medlem lenger2009-05-18 22:28
Antall innlegg: 614

ja sånn kan man å si det :3
 
mysteria - Ikke medlem lenger2009-05-18 22:30
Antall innlegg: 1124

Nei, ikke helt det samme (selv om det har vært tendenser, det må du innrømme, Gompe), men nå tør jeg ikke si så mye om den saken :P

 
Kuppon - Ikke medlem lenger2009-05-18 22:36
Antall innlegg: 25

Nå er det vel Ibsen (og sikkert mange med ham) som sier noe om det å stå alene. Men å stå alene er oppskrytt. Og det er ikke alltid det er slik at flertallets påpekning av nettopp dette styrker den ene, men det er kanskje heller ikke meningen? I så fall er jeg ikke sikker på at denne tråden har noen god misjon.
 
tombola2009-05-19 01:03
Antall innlegg: 232

Egentlig enig med Kuppon.
Mer nyttig med mosjon enn misjon. Det er da man blir sterk.

Artig å være uenig med selveste Ibsen.
 
mymlen2009-05-19 10:09
Antall innlegg: 701

Dette har vært nevnt før, men - det er vel sånn at formålet med å hive ut ethvert agn er at noen skal bite på? Så hvis alle "fisk" her inne kunne lære av tidligere erfaringer ville de svømme utenom agnet. Og vips - en elendig fisketur, som neppe gjentas altfor ofte. Og så vil freden atter senke seg...
Noen ganger er det lurtest å gjøre som Bøygen - gå utenom!
Herved er oppfordringen gitt. :)
 
mysteria - Ikke medlem lenger2009-05-19 10:42
Antall innlegg: 1124

Au. Denne gangen ble det jeg som fikk rollen som La Zizanie. Det var ikke intensjonen, helt ærlig.
Oppfordrer alle til å skrive om noe helt annet. Stians språkspalte, for eksempel :)
 
mymlen2009-05-19 11:15
Antall innlegg: 701

Tja - det var vel ingen som oppfattet deg som oppvigler her? Jeg hadde hvertfall en annen i tankene når jeg oppfordra til å "tie i hjel" innspill hvis formål virker å være gjødsling av fordommer... :)
 
meisa2009-05-19 18:12
Antall innlegg: 443

Brann i rosenes leir ga meg assosiasjoner til fotballkamp mellom Barann og Molde, på Molde stadion!
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?