Spillrom
Sjiraffen9
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede10
Mobilspill
Pågående8 550

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
twisty - Ikke medlem lenger2009-05-20 21:58
Antall innlegg: 53

Access
Å jeg sliter sånn...

Prøver å lage en database i Access, men mangler en eller annen vesentlig kunnkap....

Noen som gidder forklare litt om primærnøkler og relasjoner?
 
leonsin - Ikke medlem lenger2009-05-20 22:00
Antall innlegg: 89

wikipeedia
 
leonsin - Ikke medlem lenger2009-05-20 22:02
Antall innlegg: 89

En primærnøkkel er en spesielt utvalgt kandidatnøkkel. Alle relasjoner i en database skal ha en og bare en primærnøkkel. Primærnøkkelen er den foretrukne metoden for å identifisere en rad i en tabell i en relasjonsdatabase.

For eksempel kan man ha oversikt/tabell over bøker med en kolonne ISBN. Alle bøker har ett ISBN-nummer, og ingen bøker har like ISBN-nummer. Dette er da en kandidatnøkkel. Dette vil være en god primærnøkkel siden ISBN-nummeret er et svært stabilt attributt.

I objektdatabaser har hvert objekt en unik ID som er generert av systemet og som ikke er synlig for brukere av systemet. Dette erstatter primærnøkkelen.

 
twisty - Ikke medlem lenger2009-05-20 22:03
Antall innlegg: 53

Jepp, har lest det jeg også, har to lærebøker her og, men likevel er det noe vesentlig som går meg hus forbi...
 
twisty - Ikke medlem lenger2009-05-20 22:05
Antall innlegg: 53

I noen av tabellene er det lett å angi primærnøkkel, i andre er det ikke selvsagt, da må jeg bruke autonummer, og det får jeg ikke til..
 
baltez - Ikke medlem lenger2009-05-21 22:40
Antall innlegg: 1398

Er primærnøkkel, nøkkelen til egen bolig? Jeg skjønner ikke dette helt, for jeg har aldri mått angi husnøkkelen min i en tabell. Noen som kan hjelpe meg å oppklare dette?? Eller er jeg helt på villspor?
 
starey - Ikke medlem lenger2009-05-21 23:44
Antall innlegg: 956

Primærnøkkel: kan f.eks være personnummer, fordi kun 1 nr representerer kun 1 person. Du merker et felt til å være primærnøkkel ved å velge nøkkelen på verktøylinja. Autonummer velger du i rullgardinmenyen i feltet, men en primærnøkkel trenger ikke være autonummer.

relasjoner er måten tabellene er koblet til hverandre. du lager relasjoner ved å trykke på relasjonsikonet i verktøymenyen.

Håper det var forståelig?
 
twisty - Ikke medlem lenger2009-05-21 23:55
Antall innlegg: 53

Ja, jeg tror problemet mitt ligger i at jeg ikke klarer å lage tabellene jeg trenger, på en fornuftig måte. Ei heller se hvilke relasjoner som er fornuftig. Jeg vet hvordan jeg lager tabeller, primærnøkler og relasjoner, men der stopper det.....
Jeg gjør dette for å forenkle en del av jobben min, jeg har en del excell-ark som er utrolig mye pjøt med, og tenker at om jeg samler alt dette i en database, og kan hente ut rapporter derfra.....ja da er jeg vel nesten i himmelen....
 
Julinissen - Ikke medlem lenger2009-05-22 14:35
Antall innlegg: 31

.....mumler noe om at det heldigvis er flere måter å komme til himmelen på.....
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?