Spillrom
Sjiraffen14
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede14
Mobilspill
Pågående8 867

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
GULL - Ikke medlem lenger2009-06-13 06:42
Antall innlegg: 664

PC - problem
Forstår at det er minst et halvt dusin pc-eksperter her. Og håper derfor noen kan gi svar.

Dette kan jo forøvrig være en tråd der folk for råd for pc-problemer.

Pc-en min har det slik at vifta begynner å starte og går i noen minutter alt for ofte den siste tiden. Og samtidig når dette skjer så blir funksjonen under ordspill veldig hakkete og det tar lang tid å få flytta brikkene.

Hva er problemet ?

Hvordan fikse dette ?

Bør jeg skifte pc ?

Jeg har ISDN, ikke bredbånd.
 
GULL - Ikke medlem lenger2009-06-13 07:50
Antall innlegg: 664

Må nevne at jeg har bærbar pc. Og sørger for god lufting under pc-en, men hjelper ikke.

 
GULL - Ikke medlem lenger2009-06-13 09:13
Antall innlegg: 664

må også nevne at pc-en bare er 3 år gammel

hva er årsaken til problemet ?
 
Sjøløva2009-06-13 10:08
Antall innlegg: 12

Har hatt samme problemet- støvesugde godt under pcen- (uten å åpne!!) Sørga for at alle oppdateringer er gjordt- ble bedre... Hjelper også å slå helt av pcen når du ikke bruker den- mindre oppheting da...
 
Sjøløva2009-06-13 10:08
Antall innlegg: 12

er forsåvidt ikke pcekspert da... : ) håper det hjelper : )
 
GULL - Ikke medlem lenger2009-06-13 10:11
Antall innlegg: 664

Takk for svar. Virker som gode løsningsforslag.
 
May Lene - Ikke medlem lenger2009-06-13 10:16
Antall innlegg: 614

Tja, vifta går jo oftere, fordi den trenger mer avkjøling en før.
Så problemet kan være mye..
Men de største verstingene er vel

*Støv i vifta

*blokkerte luftveier

*Kraftige spill som bruker mye av prosesskraften i bakgrunn

*Full harddisk, som gjør at pc'n må jobbe hardere for å gjøre det den skal.

Når min blir for bråkete, så finner jeg fram støvsugeren,og fjerner litt støv.
Kan også være lurt å skru av alle prosesser du ikke bruker, som tar mye av maskinkrafta.
Defragmenter og rydd opp på harddisken, slik at den slipper å jobbe så hardt, og blir overopphetet slik.

Du kan laste ned en temperaturmåler til pc'n, har ikke linken akkurat nå da. Men da kan du holde ett øye med temperaturen, slik at du kan la pc'n gå i dvalemodus et lite 5minutt slik at den får kjølt seg ned igjenn.

Blir du ikke kvitt problemet vil jeg anbefale å sende den inn til fagfolk, de plukker den fra hverandre og fjerne ALL støv som skulle ligge inni.. samt oppdatterer diverse programvarer som gjør at pc'n kjører lettere.
 
gompedyret2009-06-13 17:25
Antall innlegg: 4381

Jeg går ut fra at du har Windows XP.

Det virker som om det er en prosess som legger beslag på alle systemressursene dine enkelte ganger. Da går gjerne prosessoren for fullt og genererer så mye varme at vifta må jobbe overtid.

Dette kan du sjekke på enkelt vis.

Trykk tastene CTRL+ALT+Delete, slik at du får opp task manager (prosess-utforsker eller noe slikt på norsk). Trykk på fanen som heter "prosesser". Her har du en oversikt over alle prosessene som foregår på pc'en din samt det som er interessant for oss: hvor mye av prosessoren (CPU) de bruker.

De fleste av disse står normalt på 0 (tallet viser prosent), men når alt føles som sirup tipper jeg at en av disse prosessene fyker opp på 80-100 og dermed hindrer alt annet som skjer. Neste gang systemet går tregt, prøv å sjekke hvilken prosess det er, så kanskje vi kan bli klokere.
 
Liddell2009-06-13 18:11
Antall innlegg: 3125

Om ikke noe av tipsene her fungerer kan du prøve en komplett reinstallasjon. Du fikk med en recovery cd / windows cd da du kjøpte pc´en som du da kan bruke. Men husk at da blir all lagret data borte, så sørg for å ta back-up av all data du trenger først.
 
toeren2009-06-13 22:31
Antall innlegg: 50

Her er et temperaturmåleprogram: HWMonitor - itpro.no/fil/1563.html
 
GULL - Ikke medlem lenger2009-06-13 22:51
Antall innlegg: 664

Må bare takke alle sammen for svært god informasjon. Skal prøve oppleggene etappevis og følge med på hva som skjer angående nevnte problem.
 
GULL - Ikke medlem lenger2009-06-13 22:58
Antall innlegg: 664

Hei gompedyret. Takk for god hjelp.

Det er en sak med prosessnavn iexplore.exe som av og til fyker opp til 80 % (og bak står navnet mitt), når denne fyker opp til 80% så starter vifta.

Kan jeg bare velge denne og trykke på "avslutte prosess", så er saken ordnet ?
 
May Lene - Ikke medlem lenger2009-06-13 23:19
Antall innlegg: 614

Iexplore.exe sier jo seg selv veldig lett hva er fornoe.. du kan jo trykke det bort.. Men det er det samme som å lukke Inertnett Explorer, aka nettleseren din!
 
GULL - Ikke medlem lenger2009-06-13 23:39
Antall innlegg: 664

Hva skal jeg gjøre da ?
 
Liddell2009-06-13 23:42
Antall innlegg: 3125

Det kan være et problem med internet explorer. Installer f.eks. Mozilla Firefox i stedet, og se om problemet blir borte da. Det ville jeg prøvd aller først.

Firefox er gratis, og minst like godt som Internet Explorer.
 
GULL - Ikke medlem lenger2009-06-13 23:44
Antall innlegg: 664

det er en annen prosess som heter explorer.exe, som bruker 0 - 3 %., men iexplore.exe bruker fra 0 til 86%.
 
GULL - Ikke medlem lenger2009-06-13 23:46
Antall innlegg: 664

vet ikke om jeg tør installere noe annet enn internett explorer, jeg har jo nettbank og mailsystem på windows, hva skjer der da ?

 
May Lene - Ikke medlem lenger2009-06-13 23:56
Antall innlegg: 614

Slår du av explorer.exe , så forsvinner startmenyen din, og da får du litt problemer fram til du restarter.

Har du vista, så kan du skru av f.eks. sidetray-greia.. den skrur jeg alltid av. Begrens hva du har oppe i nettleseren også.

Akkurat nå kjører jeg 2 stk msn-programmer, webcamera, to stk chatter, en nettradio, og ett eget vindu i FF der det er 3 faner med forskjellige sider som kjører flashspill osv.
Jeg har dritgammel pc, men bruker prosessforbruket er kun 37% av totalen.
Så du må bare passe på å skru av de rette prosessorene.
 
GULL - Ikke medlem lenger2009-06-14 00:10
Antall innlegg: 664

Da forstår jeg det slik at det er best å lagre maildata f.eks. som man vil beholde og slette alt og installere på nytt med installasjons cd-ene man fikk da man kjøpte pc-en ?
 
GULL - Ikke medlem lenger2009-06-14 00:13
Antall innlegg: 664

denne iexplore.exe, er det normalt at den skal gå til over 80 % det er det vel ikke, hva er normalt ?

Det gjelder å skru av de rette prosessorene sier du, men hvilke skal jeg skru av ? Og skrur man av ved å velge funksjonen "avslutte prosess" ? Her må ting synke inn hos meg, det aller meste er helt nytt
 
Viser siden: 1 2 3 4 5
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?