Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 459

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Gunner2009-06-17 20:13
Antall innlegg: 27

Janteloven.
Janteloven lyder slik:

1.Du skal ikke tro at du er noe.
2.Du skal ikke tro at du er like så meget som oss.
3.Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
4.Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.
5.Du skal ikke tro du vet mere enn oss.
6.Du skal ikke tro du er mere enn oss.
7.Du skal ikke tro at du duger til noe.
8.Du skal ikke le av oss.
9.Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.
10.Du skal ikke tro at du kan lære oss noe.

Denne loven ser jeg gang etter gang bli sørgelig brutt på forumet.

På forumet blir deltagerne "målt og veid" etter alle kunstens regler av de som har lang "fartstid".

Eks:
"Ikke uttal deg..du har ikke spillt et eneste spill!" osv

Sørgelig synd at mangde bryter det viktigste punktet...punkt 1.

I vår storfamilie har vi spillt bare 2 offisielle spill, (tror jeg), men vi storkoser oss sammen med 1-mannsspill på skjermen istedetfor det gamle bord-brettspillet. Vi har skapt oss en fin-fin ny metode å spille sammen.

Vi syns det er støtende med slike kommentarer til forumdeltakere.

Jfr loven ovenfor.

Ønsker godt spill folkens!





 
Torill2009-06-17 20:39
Antall innlegg: 3658

Jeg tror at alle er noe! Jeg tror også at ikke alle er den de gir seg ut for å være. Bemerkninger om at noen har mange meninger uten å ha spilt et eneste spill, ser jeg på som ironiske kommentarer til en person som har (helt legalt) opprettet en ny profil og som har en eller flere profiler fra før av.

Mitt råd til alle som føler at de ikke blir tatt alvorlig, stå fram med navn og gjerne bilde og hold deg til denne profilen. Da veier det du sier mer. Uansett om du har 0 eller 10 000 kamper bak deg.
 
Gunner2009-06-17 21:49
Antall innlegg: 27

Hvis ikke alle er den de gir seg ut for. Å så da Torill?

Ingen trenger å stå frem for deg å fortelle hvem de er?

Hvilken myndighet har du til å forlange andre sin måte å delta på?

Jfr Janteloven.

 
ave - Administrator2009-06-17 21:54
Antall innlegg: 4986

Med hvilken rett kommer du drassende med janteloven og påstår at de "gamle" her i spillet tror de er noe? Hvem tror du at du er?
 
Torill2009-06-17 21:56
Antall innlegg: 3658

Jeg forlanger ikke, jeg anbefaler. Jeg har ingen myndighet, jeg har en mening. Jeg står for denne meningen, derfor synes jeg det er helt greit å stille med fullt navn. Andre får finne ut hva de vil gjøre. Hvis noen ikke tåler å bli motsagt, så har de muligheten til å la være å delta i forumet.
 
Scrabla2009-06-17 21:56
Antall innlegg: 2275

Ordspill er først og fremst et nettsted for de som vil spille.
Det er mulig du har stor glede av å provosere Gunnar med fler, men vi begynner å bli ganske lei av de fremprovoserte anklagene.
Janteloven viser noe av menneskets dårligste sider og kampen mot den bør tas alvorlig. Jeg er redd for at Jantelovens støtter bare får blod på tann av den måten du tilskriver deg å bli utsatt for den her.
 
Scrabla2009-06-17 21:58
Antall innlegg: 2275

Innlegget var til trådstarter 8ikke til Torill)
 
May Lene - Ikke medlem lenger2009-06-17 22:16
Antall innlegg: 614

De som er her kun for å provosere, begynner å bli farlig gjennomskuelig for tida :|
 
rubina2009-06-17 23:08
Antall innlegg: 28

Jeg må si meg delvis enig i Gunners innlegg: Jeg, og mange mange med meg, har reagert på de negative kommentarene som flere av trådstarterne har blitt tildelt, og også at mange har blitt " målt og veid" etter alle kunstens regler! (Gunners utsagn...)
Hvorfor? Det er lov å ha forskjellige meninger, det er lov å ha flere profiler...likevel blir mange nærmest "hetset" til tider.

Og det kan da ikke være slik at bare de som legger ut bilde og fullt navn skal tas på alvor her i forum? Da blir det jo igjen slik at : Vær som oss ...vis navn og bilde, så tar vi deg inn i varmen (satt litt på spissen da...) Det blir jo aldeles urimelig å kreve slikt!

Slengbemerkninger, støtende eller ironiske kommentarer til den som starter en tråd, - er det nødvendig da? Den som ikke liker det de leser, kan vel heller la vær å svare.
Og en ting til: Fremprovoserte anklager? Kan ikke helt se at det er det som er meningen bak Gunners innlegg, - heller som et hjertesukk over at det ikke helt går an å tolerere hverandres forskjellige måter å være på- ikke engang i et spill, - forøvrig
et helt fantastisk nettsted!!
Spill og ha det fint folkens, og ikke glem at vi er ulike..hver eneste en av oss ! :)

 
andermg - Ikke medlem lenger2009-06-17 23:27
Antall innlegg: 212

jeg bryter med glede nesten alle de ti "budene" daglig! tillater meg endog å være åpent skeptisk til anonyme storfamilier, som sørger over jantelovens manglende gjennomslagskraft i dagens samfunn... men for all del, lufta er for alle:)
 
Scrabla2009-06-17 23:35
Antall innlegg: 2275

til rubina: Du skal ikke være redd for at det ikke er lov å si sin mening.
Grunnen til mitt utspill i denne tråden er at vi blir plaget av en eller to personer som legger opp til dette med vilje uten å spille og kun med hensikt å provosere. Veldig mange spillere synes at dette ødelegger forumet i ordspill og klager sine hjertesukk til oss spillverter.
Men at vi skal fortsette å være ulike, ja helt klart.
 
vippe2009-06-17 23:59
Antall innlegg: 19

Dette er første gang jeg får lyst til å si min mening her i forumet - til tross for snart ett års fartstid her på ordspill.
Dessverre uten navn og bilde - men det er mitt valg. Det stilles jo ikke krav om det, så det kan ikke være noe argument for å kunne si sin mening.
Jeg leser stort sett det som skrives her i forumet og tanken som har slått meg er som følger:
Om noen kommer med spørsmål / innlegg som går på tvers av av det jeg kaller den "harde kjerne" sine meninger hagler det med nedlatende svar, hetsing, avsporing og ironiske tilbakemeldinger. Det oppleves som om det dannes en felles front mot enhver som tør å gå på tvers av forumets mest aktive brukere.
Dette har økt i løpet av vinteren, og det er ikke alt som er dette nettstedet verdig etter min mening. Noen MÅ alltid slenge ut kommentarer - bare for å kommentere. Og, det er ikke de med flere profiler eller de anonyme som er de verste.
En annen ting jeg reagerer på er hvorvidt spillvertene bør delta i denne utviklinga. Etter min mening bør de som har tatt på seg å være spillverter holde seg mest mulig nøytral. Dere er spillverter for oss alle - ikke bare for de som deler deres meninger her inne. Synes trenden er at en del av dere stadig havner inne i diskusjoner dere burde stått på utsiden av. (Ja - vet at dere gjør dette på fritida og uten lønn - men det har dere selv valgt)
Jeg ber om at dere i det minste tar en diskusjon innad for å bli enige om en viss standard.

Flott Gunner og Rubina som tør å ta denne diskusjonen - det er mange av oss på ordspill som deler deres syn.....

Smil, spill og godta at alle ikke vil være nikkedukker til den "harde kjerne" her inne:)

Jeg
 
Alfa932009-06-18 00:15
Antall innlegg: 7771

Hei, Vippe, så flott at du bruker forumet!
Og så supert at du sier din mening.

Jeg vil bare si litt om det å være spillvert.

Jeg ble medlem her i mars i fjor, og jeg begynte nesten umiddelbart å interessere meg for forum, både lese og delta aktivt selv. Jeg syntes det var veldig spennende å kunne diskutere, hjelpe hvis folk lurte på noe og prøve å se synspunkter fra andre vinkler. Dette gjorde at jeg etterhvert ble spillvert - en jobb som jeg tar seriøst og liker, men som jeg aldri ville latt gå utover mitt medlemskap på Ordspill.
Spillvertene er stort sett enige om at vi skal kunne snakke i forum og si våre egne meninger, men da er dette en personlig mening. Jeg kan ikke sitte og diskutere med de andre vertene hver gang det er en ny diskusjon jeg ønsker å delta i eller et sted jeg ønsker å bryte inn. I mange saker diskuterer vi hva vi synes, men vi må også kunne komme med private meninger uten at dette skal være et problem.

Det er flott at Gunner sier hva han/ hun mener, men da må også vi kunne si hva vi mener, og jeg håper du også kan se saken fra vårt synspunkt.

Og nå til saken:
Jeg kan forstå at folk kan føle seg angrepet når de får ironiske bemerkninger, meninger som er annerledes enn deres egne eller lignende, men dette er en del av det å delta i en diskusjon.
Jeg støtter på ingen måte Janteloven, jeg spiller med alle, ønsker alle nye spillere velkomne og oppfordrer alle som har meninger til å bruke forum, men da må man også regne med å få tilbakemeldinger som ikke nødvendigvis er hyggelige. Hvis noen mener at folk går over streken kan man ta kontakt med en spillvert for at vi skal se på saken og eventuelt slette innlegg og/eller reagere mot brukeren, men vi forsøker så langt det er mulig å ha et fritt og åpent forum for alle.

Ønsker alle en fortsatt fin dag!
 
Torill2009-06-18 00:17
Antall innlegg: 3658

Antar jeg er en del av det du kaller den harde kjerne, Vippe.

Jeg har lyst til å svare deg og jeg svarer på vegne av meg sjøl og ingen andre. Jeg har valgt å være aktiv i dette forumet og det innebærer at jeg får en del støtte og en del motbør. Begge deler ser jeg på som naturlig. På samme måte som jeg synes det er naturlig å komme med utsagn av støttende, kommenterende eller utfordrende karakter til andre som deltar i debatten. Dersom noen ønsker å komme med utsagn som de ikke ønsker kommentarer på, så er et diskusjonsforum ikke stedet.

Hvis denne tråden fører til at flere blir aktive i forumet så synes jeg det er veldig hyggelig. Og hvis det er flere som blir inspirert til å lage nye profiler med formål å provosere, så er jo det også mulig, om ikke akkurat like hyggelig. Men om noen blir provosert, så har iallefall vedkommende fått den oppmerksomheten som ønskes.

Hilsen Torill Johansen, Nesodden
 
Ø N2009-06-18 00:28
Antall innlegg: 725


Det er aldri andres mening som plager oss; men den vilje
andre av og til har til å påtvinge oss denne
mening når vi selv ikke vil.

Joseph Joubert
 
minos - Ikke medlem lenger2009-06-18 01:05
Antall innlegg: 69

Er det ingen som ser ironien i aller første innlegg?
Det er jo egentlig rasende morsomt :D

 
kness - Ikke medlem lenger2009-06-18 01:41
Antall innlegg: 1134

Vippe:
Hvis definisjonen på "den harde kjerne" er folk som "lar det hagle med nedlatende svar, hetsing, avsporing og ironiske tilbakemeldinger", så er ihvertfall ikke den kjernen en homogen gruppe. Litt overivrig etter å sette folk i bås når du antyder at de ikke-anonyme er "verst" i denne sammenhengen, synes jeg. Alle ordspillere er jo forskjellige - er det ikke det vi er så glade for alle sammen?

Jeg skjønner godt at noen ønsker å være anonyme (er jo halvanonym selv). Det jeg IKKE skjønner er hvorfor det skal være lov å opprette flere profiler bare for å sabotere rankingsystemet, leve ut sine ufordragelige sider, få litt oppmerksomhet eller hva det måtte være.

Hvis det hadde stått i reglene at kun én profil pr person var tillatt, hadde det vært lettere å slå ned på de som har onde hensikter med å operere med flere. Kanskje vi hadde blitt kvitt noen uredelige debattanter i samme slengen også.

Og minos: Nok et bevis på at ordspillere oppfatter ting forskjellig! :)
 
Kirsti2009-06-18 03:41
Antall innlegg: 1946

De siste månedene har forumet her på Ordspill i mine øyne blitt mer og mer preget av tre ting:

- At enkelte starter tråder for å "diskutere" ting de egentlig ikke ønsker å få motbør på og som ganske mange (ikke bare "den harde kjernen") stiller seg litt undrende til om egentlig hører hjemme i dette forumet.
- At enkelte har opprettet sin ørtende profil og starter tråder som egentlig ikke handler om noe som helst bare for å få oppmerksomhet om at de selv finnes.
- At ganske mange er drittlei av de to ovenstående typene og dermed reagerer i overkant negativt.

Jeg innrømmer glatt at jeg har ganske mye mer forståelse for den sistnevnte gruppen. Det har uendelig lite med Janteloven å gjøre at folk ser seg lei på at noen forsøpler forum med rasistisk og sjåvinistisk grums eller bruker det til å pleie sitt eget ego. Det betyr ikke at jeg synes det er greit å ty til personangrep eller hets, men folk må faktisk tåle å få motbør både på sine meninger og på forsøk på å "kapre" forum.

Det er lett å glemme at ting oppfattes veldig annerledes når de leses enn når de sies. Vi kan sikkert tenke oss om to ganger alle sammen før vi trykker "Send inn".

Og når det gjelder spillvertenes rolle, må vi jammen klare å skille snørr og barter. Vertene har sine oppgaver, men de er også vanlige spillere som alle oss andre. Selvfølgelig skal de kunne gi uttrykk for sine meninger i en diskusjon. Vi må kunne tilskrive ordspillerne såpass intelligens at de forstår at en spillvert også er et menneske som gjør seg sine helt egne tanker og av og til har lyst til å gi uttrykk for dem.
 
mymlen2009-06-18 08:34
Antall innlegg: 701

Jeg tror Kirsti har veldig rett når hun sier at disse personene ønsker oppmerksomhet. Jeg har ikke peil på hvor mange "de" egentlig er, men det framgår tydelig at flere er en og samme person hvertfall (ortografi, formuleringsmåte, forkjærlighet for visse temaer osv).
Så hva med å ganske enkelt ikke gi dem denne oppmerksomheten? Effektiv metode vil jeg tro. Bruk taushet som våpen heretter... :)
 
Torill2009-06-18 09:12
Antall innlegg: 3658

Men jeg håper virkelig ingen føler at noen eier dette forumet mer enn andre, selv om noen er mer aktive enn andre. Jeg skulle ønsker flere kunne delta og bidra til å gjøre forumet mer lesverdig. Men om noen ønsker å kunne ytre seg uten å få tilbakemeldinger, da er vel (som jeg har sagt før) ikke dette stedet. Noen av tilbakemeldingene må nødvendigvis bli annerledes enn man kunne ønsket seg, både i form og innhold.
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?