Spillrom
Sjiraffen2
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede3
Mobilspill
Pågående8 451

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Anitapita2009-06-17 23:40
Antall innlegg: 163

Gode råd?
Lurer på om noen kan hjelpe med et tips eller tre...

Vi har tre trådløse pc `er i hus. Når vi er flere på nett samtidig, merkes det veldig godt når jeg skal spille ordspill. Har oppgradert internettabonnementet to hakk, avinstallert Norton, installert Firefox, oppdatert Flash osv - fulgt alle råd som jeg har kunnet finne. Signalstyrke og -hastighet skal være bra, alt annet fungerer fint. Men ordspill blir alltid mye tregere, noen ganger detter jeg helt ut og må gå inn i spillrom på nytt, hvilket igjen kan være vanskelig ("Serveren svarer ikke"). Når jeg er alene på nett i heimen, går alt som en drøm.

Noen som har en logisk forklaring?
 
Liddell2009-06-17 23:53
Antall innlegg: 3125

Er vel flere ting det kan være, hvis du er sikker på at signalstyrken er god. Ett tips kan være å kjøpe en ny router, kan være den som er for dårlig. Kjøp da i så fall en litt dyrere en, de billige kan ofte være så som så.

Denne f.eks. er god, og testvinner flere steder:

www.komplett.no/k/ki...sk u=331590
 
Liddell2009-06-17 23:56
Antall innlegg: 3125

Eller du kan ta en spansk en. Kjøp routeren på Elkjøp, og hvis problemet ikke forsvinner kan du levere den inn igjen innen 30 dager og få pengene tilbake... Er jo langfra sikkert det er routeren sin feil.
 
Anitapita2009-06-18 01:01
Antall innlegg: 163

Det skal jeg tenke på ja, takk skal du ha :)
 
dumbomann - Ikke medlem lenger2009-06-18 13:29
Antall innlegg: 39

Dersom de andre driver med nedlasting samtidig, for eksempel torrent eller Limewire, vil alt gå tregt.
 
miamaria2009-06-18 14:23
Antall innlegg: 1002

kjenner problemet!
jeg kjøpte meg en KABEL til den nette sum av kr 12.
simsalabim!
 
Anitapita2009-06-18 14:26
Antall innlegg: 163

Takker for svar :)

Torrent og Limewire er gresk for meg... - hva blir lastet ned herfra..?

Jeg kobla til med kabel i går kveld, hjalp dessverre ikke det heller.
 
AaseB2009-06-18 15:10
Antall innlegg: 8147

Diverse mediafiler blir ofte lasta ned med Torrent og Limewire.
 
Ø N2009-06-18 15:55
Antall innlegg: 725


Ta kontakt med nettleverandøren slik at de måler linja di.

Ikke sikkert du har den hastigheten du skal ha da det ofte viser seg at den hastigheten du skulle hatt er fraværende.
 
matias2009-06-18 16:07
Antall innlegg: 1152

Kabel burde hjelpe, men hvis det ikke er nok, har du kanskje ikke god nok internettforbindelse.

Hastigheten som internettselskapene oppgir, er ofte makshastigheter, og forutsetter at du sitter maks noen hundre meter fra sentralen.

Ellers kan linjen nok bli spist opp av diverse fildelingsprogrammer eller streaming av video/musikk (dvs at man laster ned video/lyd mens man ser/lytter), da dette krever stor kapasitet.

Hvis de andre ikke vil redusere internettbruken for at du skal kunne spille ordspill, finnes det programmer som fordeler internettlinja, dvs at hvert program mottar en "kvote" som det kan bruke, dermed kan ordspill motta nok til at du ikke faller ut. Jeg har ingen erfaringer med slike programmer riktignok.
 
Paven2009-06-18 18:33
Antall innlegg: 62

Det finnes mange steder på nett, der du selv kan måle din hastighet. Da vet du i hvert fall, om du får den hastigheten som du betaler nettleverandøren for. Én sånn side er www.digi.no/php/speedomet er/

Ellers kunne det, som flere andre har nevnt, tenkes, at de andre som er på nett "spiser opp" hastigheten, fordi de enten driver med nedlasting av musikk/film, streamer video/musikk eller spiller "tunge" online spill. Og da kunne løsningen være, som Matias nevner å reservere en del av linja til din pc. Mange routere har en funksjon som heter QoS (Quality of Service) der du kan prioritere hvilken hastighet hver enkelt pc får tildelt. Så hvis din router har en sånn funksjon, kan du lese i manualen, hvordan du gjør det (det skal være ganske enkelt). Hvis du ikke har en router med QoS finnes det programmer som kan gjøre det samme. Jeg har ingen erfaring med slike programmer, men vet at det finnes et program som heter Netlimiter...

Håper det kan være til noe hjelp :-)
 
Anitapita2009-06-18 23:28
Antall innlegg: 163

Tusen takk for informative tips :)

Har nå lasta ned Netlimiter, så får vi se om jeg finner ut hvordan den skal brukes... Hastighetsmålere viser nok ikke fullt den hastigheten jeg betaler for (har ikke målt med kabel på ei stund da, riktignok), men burde være rikelig bra nok til å kunne spille ordspill.

Men , som sagt, tusen takk alle sammen :)
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?