Spillrom
Sjiraffen11
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede11
Mobilspill
Pågående9 055

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
GULL - Ikke medlem lenger2009-06-28 11:07
Antall innlegg: 664

Hvor heldig er du med brikkeutdelingen ?
Det finnes en enkel formel for å finne dette ut.

Det er 9 E-er og 2 blanke brikker.

Om man gir E-ene 1 poeng hver og de blanke brikkene 2 poeng hver, så gir dette en sum på 9 + 4 = 13

Får man fra 5 til 8 peng så er man i normalområdet. Får man under eller over 5-8 poeng så er man tilsvarende uheldig/heldig.

Kommentarer.

Sjekk mot andre
 
Torill2009-06-28 11:19
Antall innlegg: 3658

Jeg er nøyaktig like heldig som motspiller. Ikke i hvert enkelt spill, men på sikt. Det jevner seg ut.
 
trymare2009-06-28 11:25
Antall innlegg: 871

I utgangspuntet er alle like heldige.. likte ordet BRIKKEUTDELING, da har det ikke noe med brett å gjøre... Selv er jeg nok like heldig som motspiller, men som torill sa, det varierer mellom hvert spill... enkelte motspillere påstår at jeg har flaks/er veldig heldig, men om dette er sant, tviler jeg på..
 
Anja832009-06-28 11:27
Antall innlegg: 148

Det er selvfølgelig ikke sant, trymare. Det sier dem bare fordi dem er litt misunnelige på at du er så utrolig god. :-)
 
baltez - Ikke medlem lenger2009-06-28 11:35
Antall innlegg: 1398

At flaksen jevner seg ut over tid, høres helt usannsynlig ut spør du meg. Kan ikke tenke meg det stemmer.
 
jafalch2009-06-28 12:01
Antall innlegg: 35

Jeg har spilt noen spill mot trymare og kan bekrefte at han har utrolig mye flaks. Han har vunnet de fleste kamper mot meg, og jeg har sett at dette ikke har noe som helst med dyktighet å gjøre. Urettferdig !
 
GULL - Ikke medlem lenger2009-06-28 12:04
Antall innlegg: 664

Ja det er jo slik at alle i det lange løp er like heldige med brikkeutdelingen. Om f.eks. det var slik at nicket influerte på brikkeutdelingen så ville man merke det med et økt/redusert antall E-er over mange spill.

Videre om det satt en administrator og bestemte at de som skrev stygge ting i forum skulle få utdelt f.eks. færre E-er ved hjelp av et sinnrikt dataprogram, så ville dette også merkes på brikkeutdelingen i det lange løp.

Uansett holder jeg på å sjekke om antall E-er man får utdelt er i snitt 4,5. På de siste 13 spillene har jeg fått utdelt 49 E-er, og det er bare et snitt på 3,76, og det begynner å bli mistenkelig....

Tilfeldig at jeg brukte ordet brikkeutdeling fremfor bokstavutdeling da jeg aldri har spilt scrable på vanlig brett, men har bare spilt her på ordspill.no.

 
bris12009-06-28 12:18
Antall innlegg: 2595

Keep up the good work, GULL! Her er det nok noe muffens ;)!
 
Scrabla2009-06-28 12:44
Antall innlegg: 2275

For en gangs skyld skjønner jeg at du spøker GULL :)
 
GULL - Ikke medlem lenger2009-06-28 12:47
Antall innlegg: 664

vel vi får se, dette er 95 % spøk og 5 % alvor.

14 spill, 13 blanke og 54 E-er gir et snitt på 3,86 E-er per spill
 
trymare2009-06-28 14:11
Antall innlegg: 871

Takk, Anja83 :) tror nok egentlig jafalch også er en av disse (....)
 
gompedyret2009-06-28 14:13
Antall innlegg: 4381

Hehe, det var jo et nydelig forslag, Gull. Det må vi implementere!

På den andre siden, kanskje mindre hell i bokstavutdelingen gjør at man blir mer aggressiv på forum, og så har man en ond sirkel?
 
awi2009-06-28 15:07
Antall innlegg: 2531

Flaks og uflaks med brikkene kan være med å avgjøre enkeltspill, men det jevner seg ut over tid. Likevel kan du nok ikke regne med å få 4,5 E-er i snitt, GULL, selv om du fører statistikk over 1000 kamper eller mer. Det avhenger av spillestil. Spillere som legger mange bingoer og andre lange ord, vil trekke flere bokstaver fra posen i løpet av spillet enn spillere som bare legger korte ord. Og trekker man 15% flere bokstaver i gjennomsnitt per spill enn motstanderen, så vil man også få 15% flere E-er og blanke brikker. Og naturligvis 15% flere W-er, H-er og J-er også...
 
GULL - Ikke medlem lenger2009-06-28 15:22
Antall innlegg: 664

Ja du har helt rett i dette awi. Imidlertid så legger jeg omtrent 0,8 bingoer i snitt per match og det er kanskje litt høyere enn den gruppen av spillere jeg spiller mot, så da bør jeg jo forvente at antall E-er for meg vil ligge over snittet på 4,5 per match når man har spilt veldig mange kamper.
 
GULL - Ikke medlem lenger2009-06-28 15:26
Antall innlegg: 664

En annen ting at dersom man har for vane å bytte brikker oftere enn snittet så vil man også forvente å kunne få et høyere snitt på antall mottatte E-er.
 
trymare2009-06-28 15:38
Antall innlegg: 871

Haha spilte et litt artig spill i stad - hvor flaksen vippet litt over på min side... jeg fikk 5 bingoer, hvorav jeg fikk 9 av 9 eer(!) Jeg fikk 1 av 2 blanke og. Bingoene var : Timende, Glasere, Doggende, Setting og Tollete. En annen artig sak er av alle bingoene - utenom glasere, som gidde 68 poeng gidde nøyaktisk 72 poeng :)

Ellers ser jeg ikke på meg selv som en super flaksen person. Alle har sine spill hvor flaksen på sin side. Jeg har selfølgelig hatt mange uheldige spill, hvor jeg en gang gikk ned 212 i rank siden jeg tapte med 150 poeng mot en med 2000 i rank.

Men til slutt vil jeg si at det som for andre kan forstås som flaks faktisk kan være min egen taktikk. Jeg spiller med flere forskjellige strategier, hvor jeg bytter ofte og satse på gode bokstaver. Samtidig kan jeg forstå at noen ser på meg som en irriterende konkurent, siden en del av min taktikk går ut på å låse spillet når jeg legger merke til at motstander spiller merkelig / har bingo. Det får den dermed ikke ut - blir litt stressa, og setter da (ikke alltid) meg som en flaksen konkurent siden de ikke ser at det jeg gjør er taktikk.

Min taktikk går som sagt veldig mye ut på å bytte, følge med hva motstander legger ut, og spille utifra det. Jeg satser veldig på bingo, og det er ikke uvanlig at jeg får 2-3 bingoer i et spill. Selfølgelig , når jeg får bingo på første trekk kan det over hodet ikke anses som taktikk, men ren flaks. (ikke 100%, flere har ike evnen til å faktisk se at de syv bokstavene kan stokkes om til en bingo, og da er det syktighet som gjør av en får ut bingoen på første trekk.)

Bak min egen ranking ligger det ca.3500 kamper. Sikkert noen hundre av de er kamper hvor jeg har hatt flaks, og pøst på med bingo uten å bytte. Jeg har også sikkert opplevd like mange kamper hvor motstander har hatt flaks og fått veldig gode brikker. Motstander legger da ut flere eer, og blanke brikker, samt bingo-konsonanter som r, s, t, og n. Men legger de ut bingo? I mange tilfeller nei. Til tross for flaks, og at de gjerne har 3 eer, og andre konsonanter som r, s, og t, men klarer ikke å se bingoen i bokstavene. Dette sier litt om dyktighet. Jeg sier IKKE at jeg er verdensmester i dette, men vil bare understreke at det som kan forstås som flaks for noen er taktikk / dyktighet for andre.

Hilsen Trym, som kom med sin versjon av flaks og dyktighet i Ordspill :)
 
Ø N2009-06-28 15:54
Antall innlegg: 725


Humør har stor betydning gompedyret på hvordan en opplever brikkeutdelingen i spillet. Har en sittet og irritert seg over noe
i forum eller skrevet ett surt innlegg eller to så taper en stort
sett kampen som spilles i etterkant av dette. :)

Om du GULL legger 0,8 bingoer i snitt er irrelevant da det
eneste som teller er hvem som legger flest
brikker gjennom kampene.

Skal analysen ha noe verdi så må du først finne ut hvor mange
brikker du i snitt legger av den totale brikkepotten.

Spiller selv ofte kamper der jeg legger brorparten av brikkene
og naturligvis vil jeg da få flest E,er.

Men hvis du føler at du er avhengig av E for og spille godt
noe du i en viss grad er på Tilfeldig brett så kan du
gå over til Standard brett. ;)
 
GULL - Ikke medlem lenger2009-06-28 16:57
Antall innlegg: 664

Bra svar trymare

Å legge 0,8 bingoer i snitt er ikke irrelevant ØN for det forteller mye om hvor mange av de 86 tilgjengelige brikkene som brukes.

Jeg regner med at jeg i snitt bruker 44 av disse 86 brikkene og da skal antall E-er på veldig mange kamper statistisk ligge på

44/86 x 9 =4,60 E-er.
 
GULL - Ikke medlem lenger2009-06-28 16:59
Antall innlegg: 664

Vel må jo også ta hensyn til antall bytter., men svaret blir omtrent det samme.
 
GULL - Ikke medlem lenger2009-06-28 17:01
Antall innlegg: 664

Hva er sansynligheten for å få alle 9 E-ene , antall bytter neglisjert?

Det er vel 1/ 2 (9) = 1/ 512

Da hadde du flaks trymare

korriger gjerne min hurtigtenkning her.
 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?