Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 871

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
liselotta2009-07-14 01:14
Antall innlegg: 564

nynorsk
Ikke mange som skriver nynorsk her.

Kanskje på tide å avskaffe sidemålsundervisningen? Finnes i alle fall ingen god grunn til at vi skal ha 3 karakterer i norskfaget; muntlig, hovedmål, sidemål. Hvorfor skal ett fag vektes mer enn andre fag?

Kutt ut sidemålsundervisningen straks!
 
Gunner2009-07-14 02:13
Antall innlegg: 27

Eg skriv gjerne men skjelden på nynorsk.

I kvardagen likar eg gjerne helst å ytre meg på bokmål.

Det hadde vore ynskjelig med fleire nynorskspråklige. Det er eit særs rikt og lett forståelig språk.

"Alle" som har journalistutdannelse veit alt om dette. Dei har gått på DH i Volda, og kan....om dei vil....snakke kav nynorsk på dialekt. ;)

Nynorsk er IN!!!

 
benni20092009-07-14 02:31
Antall innlegg: 114

Nynorsk er ikke det eneste sidemålet, all den tid en del norske elever har bokmål som sidemål.
Det er dermed forskjell på motstand mot nynorsk og motstand mot sidemål.

:-)
 
maranello2009-07-14 03:02
Antall innlegg: 300

Nynorsk????..... Norsk nr1.
 
Ennja2009-07-14 06:47
Antall innlegg: 76

Eg er sjølv ein av dei elevane som kava med nynorsken då eg gjekk i grunnskulen. Er frå eit utprega bokmålsfylkje. Seinare flytta eg, og artium vart teke på ein skule der nynorsk er hovudmål. Då eg endeleg fekk "taket" på skrivereglane, oppdaga eg at NYNORSK ER GØY!!!
Mi meining er at nynorsk gjer skriftspråket vårt rikare. Faktum er at ein stor del av dialektane våre ligg nærare nynorsk enn bokmål.
For dei som har lyst til å prøve seg på nynorsk litteratur, kan eg anbefale å lese noko av Rune Belsvik. Les gjerne "Verdas mest forelska par". Bidger og Esmiluni er SÅ forelska at kommunestyret bestemmer at dei skal vere Bløygen kommune (verdas minste med sine 13 innbyggjarar) sine representantar i verdsmesterskapen i forelsking - i direktesending på fjernsyn...!
Ei bok for dei som liker lett, naiv moro.
 
Duppedingser2009-07-14 06:56
Antall innlegg: 467

Nynorsk er eit eineståande språk og sjølvsagt det beste i verda for dei som brukar det. Det å vera negativ til å læra seg mest mogleg mangfald i det norske språket virker svært rart. Til dømes er det langt enklare med sidemål enn tysk, fransk og spansk. Språk er noko av det viktigaste ein lærer i livet. Dersom ein begrensar sine språklege bobler vert ein hemma!
 
GreteSB2009-07-14 07:51
Antall innlegg: 7777

Jeg er så enig med deg, Duppedingser, språk er viktig. Jeg hatet nynorsk på skolen, men det er et vakkert språk. Sangtekster og dikt på nynorsk er mer melodiøst i mine ører enn bokmål, selv om jeg av og til har problemer med å forstå hvert ord! :)
 
pelna2009-07-14 08:08
Antall innlegg: 36

Jeg har ikke noe imot nynorsk :) men for oss som ikke er norske, er det nesten som kinesisk :)
 
GULL - Ikke medlem lenger2009-07-14 08:35
Antall innlegg: 664

En artig historie i forbindelse med nynorsk.

Da jeg gikk 9.klasse på ungdomsskolen og hadde siste tentamen i nynorsk, så presterte jeg å oppdage et kvarter før innleveringsfristen at det var nynorsktentamen og ikke bokmålstentamen, sannsynligvis fordi oppgaveteksten jeg valgte var på bokmål. Jeg hadde ført inn hele stilen og rakk i hovedsak kun å endre ikke til ikkje og noen slike små endringer. Karakteren ble selvfølgelig redusert.

På vg.skole var jeg ganske mye en stille og rolig elev som sjelden rakk opp hånda når læreren spurte, og tenkte da at dette ville medføre dårligere karakter i norsk muntlig. Men læreren likte særoppgaven jeg skrev så godt, at jeg fikk klassens beste karakter i norsk muntlig.

Særoppgaveemnet hadde jeg først ingen ide om hva jeg skulle velge. Så jeg gikk til det lokale biblioteket , fant en bok om norske forfattere og diktere o.a..og valgte nærmest på ren loddtrekning ut en norsk poet jeg ville skrive om. I ettertid forstod jeg også at denne poeten sannsynligvis var lærerens yndlingspoet. Og læreren ble sikkert veldig glad for å endelig få en særoppgave om denne poeten.

Særoppgaven lånte jeg så ut til en kamerat av meg som gikk i klassetrinnet under. Jeg hadde ingen kopi. Han bare leverte inn særoppgaven nærmest uendret til en annen norsklærer og fikk en nydelig karakter.

Flere ganger har jeg spurt min kamerat om å få tilbake særoppgaven, men han hadde alltid en unnskyldning, og jeg har aldri sett noe til denne særoppgaven.

Selv mener jeg at sidemål bør være et valgfag i den videregående skolen i dag og redusert, men obligatorisk i grunnskolen.
 
Maisen2009-07-14 09:40
Antall innlegg: 177

For mig som kommer udefra virker nynorsk som en konstruktion i jagten på en national identitet, som samtidig er helt på siden af virkeligheden for en stor del af befolkningen.
 
Ennja2009-07-14 09:44
Antall innlegg: 76

Har ein liten kommentar til liselotta, som peikar på at det ikkje er mange som skriv nynorsk her inne:
Det kan jo vere fordi spelet byggjer på bokmålsord, og det difor fell seg naturleg å -stort sett- bruke bokmål også utanfor sjølve spelet.
Sjølv meistrar eg begge målformane. Det er vel mest av omsyn til dei som skal lese det eg skriv at eg nyttar bokmål. Du veit: somme går verkeleg INN FOR å ikkje forstå..
 
gullklumpen2009-07-14 11:27
Antall innlegg: 14

Eg skriv alltid på nynorsk når eg skal uttrykka meg, det vil sei når eg skriv meldingar (sms), brev og epost med mine meldingar. I jobbsamanheng må eg ofte skriva på bokmål. Her på ordspel skriv eg alltid nynorsk i chatten, men må bruka bokmål i spelet.

Eg kan forstå at nokon synes at nynorsk er leitt å måtta læra og bruka, men for oss som har det i dialekten og som skrivemål er det flott:-)
 
May Lene - Ikke medlem lenger2009-07-14 11:49
Antall innlegg: 614

Jeg ble utvist fra skola da jeg presterte (i nynorsktima) å si at nynorsk hverken var mitt språk, eller ett språk jeg ville lære.
Men Foreldra mine var bare enige, så tok to fridager lett ja xD

Nynorsk er og vil alltid være hatet fra min side.
 
Kvadrat - Ikke medlem lenger2009-07-14 11:59
Antall innlegg: 110

De som skal bli studiekompetente, må i hvert fall kunne språk så det synger etter, selvsagt også kunne lese og referere utenlandske forskere (kan jo velge å definere nynorsk som et fremmedspråk på linje med dansk og dermed få et avstandspreget, positivt forhold til det skriftspråket).
 
bearo2009-07-14 15:38
Antall innlegg: 888

Prøv å rekn litt på kor mange karakterar du får i norsk i forhold til antall timar du har det på videregåande du liselotta. Samanlikn så med til dømes samfunnsfag.

Kanskje ventar ei overrasking!
 
liselotta2009-07-14 15:39
Antall innlegg: 564

Etter diverse språkreformer har nynorsk og bokmål blitt tilnærmet like/stadige likere. Elever har også mulighet til å benytte klammeformene ( ordlista). To relativt like målformer er unødvendig ressursbruk; sløsing med både tid og ressurser. Norskopplæringen står overfor rikelig med utfordringer en heller kan bruke tida til.
Sterke krefter blant målfolket tviholder på ideen om to målfører, (og blir hørt), til tross for at et stort flertall i landet benytter bokmål.
I tillegg brukes ressurser på å trykke offentlige dokument m.m. på begge målførene. Personell innen f.eks helsevesen må kurses i nynorsk. Hva er poenget???

 
liselotta2009-07-14 15:41
Antall innlegg: 564

bearo: på ungdomstrinnet (som samtlige elever må gjennom) er situasjonen slik: norsk; tre karakterer (muntlig, hovedmål, sidemål).
Samfunnsfag: en karakter.
Videregående: avhenger av hvilken studieretning en tar.
 
bearo2009-07-14 16:04
Antall innlegg: 888

Og for å svare på spørsmålet mitt, med utgangspunkt i retninga med tyngst norskbelastning - altså almennfag:

Ein har 7,5 gonger så mykje norsk som samfunnsfag gjennom dei tre åra, og får tre gonger så mange standpunktkarakterar. Altså vektast standpunktkarakteren i samfunnsfag 2,5 gonger meir enn norskkarakterane. Dette var altså for retninga med mest norsk. (Og etter forrige læreplan vel og merke.)
 
Triol2009-07-14 16:16
Antall innlegg: 6

liselotta: I det språklige mangfoldets tegn vil jeg påpeke at det er forskjell på 'målform' og 'målføre' (jf. ditt innlegg klokka 15:39).
 
liselotta2009-07-14 16:25
Antall innlegg: 564

sant nok Triol, går fort i svingene av og til.
Bearo: stemmer nok det du skriver, men du tar utgangspunkt i kun en grein av skoletilbudet. Forholder meg til ungdomstrinnet, i og med det er det som er obligatorisk og likt for alle. Forøvrig ny læreplan nå.
 
Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?