Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 878

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Mifune - Ikke medlem lenger2009-07-16 08:45
Antall innlegg: 20

Ordspill og matte?
Kjæresten min har en terori om at de som blir innmari gode ordspillere også er veldig gode i matte. For min del stemmer det fint - både interessen og innsatsen i mattetimene var tilnærmet lik null, og rankingen min kommer nok alltid til å ligge mellom 1500-1800 :) Til gjengjeld fikk jeg glimrende karakterer i norsk!

Er du god i matte, eller ordspill, eller begge deler?
 
Fidelma2009-07-16 08:53
Antall innlegg: 3315

Jeg har aldri vært flink i matte, men synes likevel det er gøy med ordspill.

Det er sikkert en stor fordel å lett kunne se hvilke trekk som gir flest poeng, men jeg tror ikke mattekunskap i denne sammenheng har noe å si ut over dette.
 
matias2009-07-16 10:13
Antall innlegg: 1152

Fidelma har et poeng. I tillegg hjelper det å gjøre overslag raskt (skal jeg legge her og få mange poeng, men legge opp til motstanderen?). Det er som regel ikke snakk om å regne ut noe, bare tenke raskt over det i hodet. Også kalt å tenke taktisk.

Jeg er flink i både matte og ordspill, men det er mange som kompenserer ved å være kjempeflinke til å stokke om på bokstavene og finne gode ord.
 
snuppilura2009-07-16 10:34
Antall innlegg: 151

Jeg er elendig i matte.
 
rbm2009-07-16 11:30
Antall innlegg: 859

Samme her...man kan teste forskjellige "typer" intelligens og det har jeg gjort en gang..og fikk da merkelappen Språklig intelligent..hvilket jeg tror mange her inne er!! Og..jeg tror man lærer seg den matten man trenger uavhengig av hvor god man er i matte!!Jeg er elendig i matte men skårer alltid godt på logisk sans.. kanskje det betyr at jeg kunne nok lært mer matte enn det jeg faktisk har..men er ikke interessert!
 
liselotta2009-07-16 11:33
Antall innlegg: 564

Jeg også; elendig i matte. Algebra er verst, der de blander bokstaver inn i matematikken. Full forvirring her da :-)
 
May Lene - Ikke medlem lenger2009-07-16 11:47
Antall innlegg: 614

Alltid hatt toppkarakter i matte..
Men ordspill er dørga kjedelig blitt! :P
 
baltez - Ikke medlem lenger2009-07-16 12:13
Antall innlegg: 1398

Jeg er innmari god i kristendom, det hjelper fryktelig i ordspill.
May-Lene er den nye Abel.
 
scapegoat - Ikke medlem lenger2009-07-16 12:40
Antall innlegg: 225

Elendig i matte :(
 
kness - Ikke medlem lenger2009-07-16 13:50
Antall innlegg: 1134

Dårlig i både matte og kristendom, men har en tante som går mye på bingo. Så jeg har lært en del av henne ;)
 
Jerry1 - Ikke medlem lenger2009-07-16 15:48
Antall innlegg: 710

Mine beste fag på vg. var naturfag, bedriftsøkonomi, historie og norsk på slutten av året, mine dårligste fag var tysk og kjemi. , men sienere fikk jeg beste k. i et kjemikurs på universitetet
 
May Lene - Ikke medlem lenger2009-07-16 15:51
Antall innlegg: 614

Bindestrek igjenn.. Skrekk og gru :/
 
mymlen2009-07-19 07:54
Antall innlegg: 701

God i matte og norsk, dårlig i linjegym og pappsløyd - og ALTFOR impulsiv til å bli en høyt ranket ordspiller... :)
Så her er rom for alternative teorier i fleng!
 
cammie2009-07-19 10:47
Antall innlegg: 189

Jeg tror ikke mattekunnskaper og ordspill har noen sammenheng. Enig med Matias at tror det er viktigere egenskaper å tenke raskt og kunne stokke om bokstavene til gode ord :)
 
1-A - Ikke medlem lenger2009-07-19 11:05
Antall innlegg: 61

For å finne ut om det er noen sammenheng mellom flinkhet i matte og ordspill må det lages statistikk på det og folk må svare ærlig.

Litt digresjon fra trådemnet:

Kanskje noen tror at det å være god i ordspill er omtrent ensbetydende med å være en god forfatter. Å være god i ordspill inikerer kanskje bare at man har inne 2 av f.eks. 10 ulike kvaliteter som er viktige for å være en god forfatter.

Er man god i ordspill antyder det et godt teknisk ordforråd, men f.eks. kunnskaper om ulike emner, evne til å sette sammen en historie med logiske/interessante sammenhenger, flyt , poesi og menneskeforståelse er andre egenskaper man kan ha i fullt monn og deretter være en utmerket forfatter uten å være så god i ordspill.
 
Mifune - Ikke medlem lenger2009-07-19 12:53
Antall innlegg: 20

Jeg tenkte mer på den delen av vår intelligens som kalles den logisk-matematiske (ifølge bl.a. Gardner). Den går ikke kun på tall, men på å se og gjenkjenne mønste, grafisk organisering, hukommelse for serier av abstraksjoner, skille mellom forhold og forbindelser og utførelse av mer komplekse beregninger. Så selv om interessen for matte på skolen er i bunn (med resultater heretter) kan ens logisk-matematiske intelligens være høy.
Men det er jo helt klart mange andre forhold som spiller inn - konsentrasjonsevne, f.eks - selv mister jeg mange poeng fordi jeg blir distrahert og stressa, da jeg ofte holder på med en masse andre ting mens jeg spiller :)
 
angry-shoes - Ikke medlem lenger2009-07-19 19:52
Antall innlegg: 90

Jeg er god i alt. Har kommet til at dette også er en fordel når det kommer til ordspill.
 
Torill2009-07-19 19:56
Antall innlegg: 3658

Angry-shoes, sikker på at du også behersker begrensningens kunst? Den gjør seg også når det gjelder selvskryt.
 
baltez - Ikke medlem lenger2009-07-19 21:56
Antall innlegg: 1398

Tror ikke intelligens har så mye med dyktighet i ordspill å gjøre. Det er jo en vedtatt sannhet at jeg er den mest intelligente personen her inne, men jeg er jo langt ifra den beste ordspilleren.
 
angry-shoes - Ikke medlem lenger2009-07-19 22:50
Antall innlegg: 90

Torill: Nei, når det kommer til begrensningens kunst stoler jeg på at du og Kirsti stiller opp litt for meg ;)
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?