Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 871

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Sydsklie2009-07-26 10:30
Antall innlegg: 703

HVORFOR?
Leser i tråden "Lobokurs - hvordan få høyere ranking" at Lobotommy sletter sitt medlemskap. Noe jeg synes er trist.
Hvorfor er det slik her på ordspill at hver gang dette med ranking blir diskutert at noen velger å slette en bruker?
Hvorfor er det slik at noen skal hetse på en slik måte at noen blir kraftig såret?
For at noen skal få økt sin rank medfører dette at noen taper sin.
Å følge ordspill sine regler for å øke sin rank kan ikke være galt. Om det alltid er (i noens øyne) etisk riktig vil alltid være en diskusjon hvor debatantene får være sakelige å diskutere sak og ikke person.
Jeg har spilt mot mange av toppen av lista, noe jeg synes er veldig artig og en stor spillemessig utfordring, og har nok gitt fra meg mye rank til dem. MEN jeg har lært masse, for så å stjålet rank fra noen som har vært lavere ranket enn meg. Har jeg gjort noe galt? NEI - i mine øyne.
Videre blir det diskutert om "en hard kjerne". Selvfølgelig vil det i et nettsamfunn som ordspill danne seg "klikker". Det er brukere en liker å spille mot, og som en spiller oftere med. Det er brukere en synes det er artig å chatte med osv. Mange brukere har mange like synspunkter og vil ha samme meninger i forum og det vil bli spenstige debatter. MEN dette betyr ikke at en behøver å slenge alt for mye med leppa. Nå må jeg begynne å bli forsiktig med å moralisere, for jeg har vel ikke alltid oppført meg som en engel i forum selv.

Så:
1) Er det noe galt med reglene til ordspill?
2) Hvordan vil vi ha det i forum?
 
matias2009-07-26 11:31
Antall innlegg: 1152

jeg synes også det er trist at en så god spiller som LoboTommy forsvinner. Ikke bare er han hyggelig å spille med, men har også brukt masse tid på å forklare strategien sin (Lobokurs m.fl.)

Samtidig forstår jeg også hvorfor han forsvinner. Det blåser MYE på toppen. Om det er på grunn av misunnelse vet jeg ikke.

Lobotommy har ikke jukset. Det ER noen svakheter med rankingsystemet, men det er ikke hans feil.


Hvis vi sletter innlegg, får vi kritikk fordi vi sensurerer. Hvis vi lar innlegg står, er det noen som føler seg mobbet, og til slutt sletter kontoen sin. Det er et dilemma, og baserer seg på skjønn.

For oss spillverter er det en avveiing mellom ytringsfrihet og beskyttelse mot mobbing. Her er vi langt i fra perfekte, og det er ting jeg ville gjort annerledes i denne saken.

Håper du kommer tilbake i ny drakt, LoboTommy.
 
Sydsklie2009-07-26 11:46
Antall innlegg: 703

Takk for dine innspill Matias. :)

Håper ikke denne kun vil dreie seg om Lobotommy selv om jeg brukte han som eksempel.

Skjønner at dere verter har det vanskelig med å holde orden i forum, og at dere ikke kan sitte 24-7 å holde utkikk. Og at selvom dere sletter innlegg så er det alltid noen som vil rekke å lese dem før det blir slettet. Eks. 1. april spøken deres :) Så en får satsa på folks sunne fornuft.
 
rbm2009-07-26 11:47
Antall innlegg: 859

Ja dette var ikke bra...han har tross alt vært særdeles åpenhjertig om sin spillestil etc.i motsetning til mange andre kanskje..og det tåler vi jo ikke..eller?Skal man klandres for å finne ut av et system alle befinner seg i og benytter seg av???
 
andermg - Ikke medlem lenger2009-07-26 14:15
Antall innlegg: 212

Det synes å være en utbredt misforståelse i denne saken, som jeg føler for å kommentere - til tross for andre ordspilleres gjentatte presisering av samme poeng.
Det er ikke taktikkeriet (av den typen Lobotommy på interessant vis har utbrodert i forum om) som har avstedkommet negativ oppmerksomhet mot denne bruker, men snarere måten rankinglisten fungerer.

Det faktum at vedkommende har kunnet ligge på toppen av lista, i praksis uten å spille rankede kamper på over et halvt år, har gitt opphav til en helt forståelig debatt om rankinglistas utforming. Denne debatten har etter mitt syn (se tråden "topplista") vært relativt behersket og saklig, med lite innslag av "hetsing" og personangrep, i forhold til hva som ellers ofte er tilfellet i debattforaer på nettet. Likevel er det ikke til å unngå at den samme debatten indirekte er blitt oppfattet som kritikk av vedkommende spiller. Her må man imidleritid klare å skille mellom snørr og bart, som det så ufint heter. Det må være lov å kritisere systemets virkemåte, uten at dette blir å anse som personangrep. Noen lettere personangrep har muligens forekommet, men hvorvidt dette har vært medvirkende til at vedkommende spiller ønsket å avslutte sine medlemskaper, blir spekulasjoner.

Vet ikke om dette var et svar på dine spørsmål Sydsklie, men jeg presiserer nok en gang: Det er ikke noe galt i å være opptatt av ranking. Det er ikke noe galt i å spille taktisk/kynisk. Men det er noe galt i at det går an å ligge på toppen av rankinglista uten å spille rankede kamper.
 
2905332009-07-26 15:38
Antall innlegg: 38

Dette blir for alvorlig, jeg synes dette er ett morsomt spill som jeg koser meg med, man må da tåle både å tape og vinne og fortsatt ha spilleglede.
 
Torill2009-07-26 16:57
Antall innlegg: 3658

Jeg har vært en av dem som har kommet med kritikk av både regelverk og at noen har valgt å utnytte det til det ytterste.

Når det er sagt, synes det er beklagelig at Eskil har valgt å slettet begge profilene sine. Velkommen tilbake!
 
sovi2009-07-26 21:12
Antall innlegg: 58

Jeg synes også det er synd at LoboTommy ikke er medlem lenger. Det har ikke kommet fram noe som tyder på at han har jukset. Jeg synes derfor det er svært synd at han tydeligvis synes det er så lite hyggelig å være her at han har avsluttet medlemskapet. Håper du kommer tilbake!

Svakhetene ved rankingsystemet/topplista hva vært belyst ved mange anledninger. Dette er selvsagt legitimt. Jeg skulle imidlertid ønske dette kunne skje uten kritikk av enkeltbrukere. Jeg er enig med andermg i at debatten stort sett har vært saklig. Jeg synes imidlertid at LoboTommy - i ulike tråder - har fått mye tyn. Han har jo også sitert fra lite hyggelige PMer han har fått. Jeg har ikke problemer med å forstå at dette til sammen blir for mye.

Når topplista diskuteres, er det vel ikke unaturlig at den som er på topp blir omtalt. Men LoboTommys andre profil ligger jo også blant de 25 beste. Så da er han utvilsomt blant de beste spillerne. Jeg synes han har fått uforholdsmessig mye kritikk for ikke å spille ranket. Og så vidt jeg har forstått er det også andre i toppen som ikke spiller ranket. Og hva med alle de andre på topp 100? Blir de også gransket? LoboTommy har vært åpen om sin spillestil og taktikk og også forklart hvorfor han har (hatt) to profiler.

Bra innlegg fra Sydsklie og Matias.

 
Ø N2009-07-27 00:56
Antall innlegg: 725


Nå har jeg aldri debattert LoboTommy som person noe jeg
heller ikke kommer til og gjøre nå da fokuset settes
på systemet og ikke personen.

En person spiller opp sin bruker nr.1 og legger denne
på plass nr.1 på topp 100.

I det øyeblikket han eller hun gjør dette så er brukeren
den best på ordspill.no.

Dette gjøres i 2008 da nivået her inne var langt lavere
enn det er nå i 2009.

Så oppretter samme bruker en brukerkonto til som han bruket
til og spille mens den kontoen som ligger
på plass nr.1 legges død.

Brukerkonto nr.2 kommer aldri i nærheten av pallplassering
men ligger og svever ett sted mellom 3000 og 3400
i ranking altså 1300-1700 under plass
nr i på Topp 100.

Da tilsier min enkle fornuft at dette er feil da en som ikke oppnår
en høyere ranking enn 3000 til 3400 ikke er den beste spilleren
her inne således så skal ikke denne spilleren ha muligheten
til og la en død konto ligge på plass nr.1 som tilsier
at spilleren er den beste på Ordspill.no.

La oss si at de 50 beste ordspillerne gjør dette så vil Topp 100
bestå av 50 spillere som besetter alle plassene på Topp 100.

Eller hvis de 25 beste spillerne opprettet 4 brukerkontoer
hver så ville Topp 100 bestå av 25 spillere.

Jeg tror det er svært få her inne som ønsker at Topp 100 skal
brukes på denne måten da intensjonen med Topp 100
listen er og vise de 100 beste spillerne i dag.

Men jeg slutter meg til de som synes det er synd at LoboTommy avsluttet begge sine profiler på Ordspill.no og ikke bare bruker
nr.2 slik at bruker nr.1 igjen ble en aktiv spiller.
 
Ignita2009-07-27 02:13
Antall innlegg: 35

Hvorfor ikke bare begynne å spille med sin opprinnelige konto? Å havne på 3000+ er da ikke noe å grine for hvis man synes det er morsomt med ordspill, og er det ikke det som er meningen med dette spillet?
Hvis man ikke synes det er morsomt å spille er jeg enig. Da er det bare å finne på noe annet. Men da er jo ikke dette noe å være lei seg for, er det?

Jostein
 
Sydsklie2009-07-27 08:26
Antall innlegg: 703

Takk for deres meninger, :)
Men etter dagens regler er det lov at en person har flere brukere så lenge en har fler e-post adresser og en trenger bare å spille (ranket/uranket) eller være pålogget en gang i mellom.
Dette med flere brukere har vært diskutert før. Og som nevnt i start tråden, er dette etisk riktig? Og hvis ien kke vil ha denne muligheten hvordan en skal løse det teknisk? (Dette mener jeg å huske Matias har svart på i en annen tråd for de som har ork til å lete.) Jeg uttrykte meg da negativ til å ha to eller fler brukere HVIS de ble brukt til å spille mot hverandre for å øke ranken til den ene. Jeg ser bare ikke gleden ved det.
Andre brukere velger å avslutte en konto og starte en ny en. (jeg har gjort det. Jeg "kastet" min gamle bruker ved nyttår og startet så sydsklie.) Ranken gikk raskt opp til det nivå en hadde hatt for så å flate ut der og så utvikle seg videre.
Så for å ta frem spørsmålet igjen: Jeg ønsker å diskutere om det er regler på ordspill som en mener er feil og som bør endres.

Ha en riktig god dag :)
 
Mary 22009-07-27 10:28
Antall innlegg: 68

Med omsyn til ranking så betyr den ganske mykje for meg, men berre i min individuelle konkurranse mot meg sjølv. Kunne ikkje falle meg inn å utnytte eit litt svakt system for å kome til toppen.
Men det er jo ein spennande sport i seg sjølv å "utnytte" systemet, for dei som har glede av det. Og: Det er ikkje straffbart.
Minner ellers om at spelvertane fleire gonger har oppfordra oss til å ta direkte kontakt med dei viss det er noko vi reagerer på. Då får vi evt. ordna opp i ting direkte. Deesutan ville forum bli mykje hyggelegare å delta i, utan dei aller suraste oppgulpa og dei hardaste personangrepa.
 
Kirsti2009-07-27 15:55
Antall innlegg: 1946

Sydskile, du spør om det er regler som er feil og bør endres.

Ja, det synes jeg. Jeg synes ikke man bør kunne ligge på rankinglisten som aktiv spiller når man ikke spiller rankede spill, uansett om det er på plass nr. 1 eller på plass nr. 3467. Dette er spillvertene åpenbart enige i, og det er tatt opp med administratorene. Her kommer det altså en endring, men ingen vet når.

Jeg skulle også ønske at det ikke var lov å ha flere brukernavn. Det ville forhindre at folk spiller mot seg selv for å øke den ene brukerens ranking, og det ville forhindre at man spiller mot "konkurrentene" med sin andrebruker for å senke deres ranking. Begge deler har skjedd, men hvor utstrakt det har vært eller er, vet jeg ikke.

Hovedbegrunnelsen for at jeg synes hver spiller bør ha bare ett brukernavn er imidlertid at det i mine øyne er både fullstendig meningsløst og uredelig å ha flere. Noen oppretter såkalte "partybrukere" som de spiller med når de har lyst til å spille, men ikke føler seg på topp. Bare det at disse andrebrukerne har fått et navn tyder på at dette er nokså utbredt ...

Poenget for meg er imidlertid at det uansett er samme person som spiller. Hvis man er så livredd for å gå ned i ranking, bør man heller la være å spille når man ikke føler at hodet er helt med.

Muligheten for å ha flere brukernavn har også ført til at enkelte til stadighet oppretter nye profiler som de spiller opp på bekostning av andre som tror de møter en person med f.eks. 1500 i ranking, mens vedkommende har flere andre profiler som ligger inne på topp 100. Disse "nygamle" har vært en stor kilde til irritasjon for mange. Hvis de måtte slette sin gamle profil hver gang de skulle opprette en ny, ville kanskje noe av moroa bli borte.
 
Den 9nde - Ikke medlem lenger2009-07-27 16:49
Antall innlegg: 120

Herregud.... begynn nu heller å spille enn å diskutere partybrukere, nygamle, gamlenye, topp 100, topp 50, topp 3, topp 3467, bingojagere, folk som ikke spiller med høy ranking, dass, e-postadresser. Dette skal jo bare være for gøy!!! Har dere det gøy eller e det så forbaska irriterende her inne at manblir grønn i trynet av reglene eller mangel på regler.
 
Sydsklie2009-07-27 17:14
Antall innlegg: 703

Regler er til å diskuteres hvis en synes de mangelfulle eller feil.

Her på ordspill har en et rankingsystem. Jeg antar at de fleste her i en eller annen grad er opptatt av ranken. Noen er interesert i å se hvor høyt en kan komme eller en ønsker å se om ens ferdighetsnivå går opp eller ned. Så det er ikke så rart at dette blir diskutert.
 
Kirsti2009-07-27 17:27
Antall innlegg: 1946

Den 9nde, det er ingen som tvinger deg til å lese forum. Kanskje du skulle spille litt selv i stedet? Så kan vi som har lyst til å diskutere gjøre det. Vi har det gøy både med det og med spillet, skjønner du. Det betyr ikke at det ikke finnes rom for forbedringer.
 
Den 9nde - Ikke medlem lenger2009-07-27 17:35
Antall innlegg: 120

Poenget mitt at denne diskusjonen har vært i flere måneder allerede..... skal vi ikke konkludere den snart. Eller vi kan satse på at innen den 1. oktober så har vi løsningen klar. Fram til da kjør debatt :)

Syns også det e tåpelig å skrive at man ikke trenger å lese forum. Samme som de som sutrer på at man bare kan slå av tven hvis man ikke syns det e noe bra der. Har ikke tenkt å slutte å lese forum!! Og lisensen betaler æ med glede. kommer sikkert noe bra på tv'en snart....
 
gompedyret2009-07-27 19:54
Antall innlegg: 4381

Det er jo det som er så nydelig med forum!

De som vil diskutere noe kan gjøre det, de som vil lese det andre diskuterer kan gjøre det, mens de som vil holde seg helt unna kan gjøre det. Alle blir fornøyd!

Diskusjoner på nett har ingen foreldelsesdato, med mindre den vakre dagen inntreffer at folk ikke lenger ønsker å bidra til den.

Mary 2: Når det gjelder det siste avsnittet ditt, så er jeg helt enig. ;)
 
ave - Administrator2009-07-27 20:19
Antall innlegg: 4986

Bra, 9nde, du har fått med deg at denne debatten har vart i flere måneder enda du bare har vært medlem siden juni!? Ingen aktiv spiller heller slik statistikken din ser ut.....så egentlig burde hele debatten og konklusjonen være temmelig likegyldig for deg, med mindre du seiler under flere flagg og har dobbel, tredobbel eller enda flere agendaer.......

Og jada, bare svar at du har lest deg til dette i forum, men da vil du også se at det er stadig nye ordspillere som undres og stiller spørsmål.

Av den grunn blir ikke diskusjonen død så lenge premissene for debatten ikke endres.
 
Den 9nde - Ikke medlem lenger2009-07-27 20:46
Antall innlegg: 120

Beklager Ave- æ tok feil. Du har jo selvfølgelig rett. Takk for at du e så klok og setter tingene i pespektiv. Setter virkelig pris på irettesettelse.
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?