Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 457

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
nøtteliten2009-08-04 00:09
Antall innlegg: 5

Full City, oljesøl og oljepolitikk
Jeg ønsker å formidle min fortvilelse i forbindelse skipet "Full City" som gikk på grunn utenfor Langesund under stormen sist torsdag natt. Det er bare trist. Tydeligvis har ikke skipet/kapteinen fulgt meldeplikten da skipet begynte og drive, men hvor var våre egne kystfartsmyndigheter?? De tvinnet tydeligvis tommeltotter til skipet var drevet innenfor deres juridiksjon, og først da agerte de, alas for sent.
Vii har hytte litt sør for Langesund, inærheten av Valle i Bamble. Dagen etter utslippet var det ingen olje sør for utslippet. Det var først lørdagen (en hel dag etter) at vi kunne vi konstantere at oljen sèg innover skjær og holmer. Vi var dypt fortvilte og prøvde og begrense innfallet i båthavner og viker - til ingen nytte. Vi har god utsikt til Stråholmen, et verneverdig fugle- og natureservat uti havet. På lørdag/søndag ble Stråholmen definert som et hovedfokus område, som måtte vernes. Det var truet av et stort oljeflak.
Da mediene meddelte at myndighetene prioriterte Stråholmen, som et av tre hovedfokusområder, forventet vi og se storstilte aksjoner ute rundt Stråholmen. Skuffelsen var stor da vi kun så et Kystfartsfartøy gjennom hele lørdagen. På søndag lå det tre skip v Stråholmen: kystfartsfartøyet, et lite fartøy med en lense, samt et svensk lensefartøy med slanger som sugde opp olje/vann. Disse lå bare ute i sjøen frem til kl. 1400, men da forsvant de . Stråholmen var et prioritert område, det ble nevnt på alle nyhetsmediene gjennom lørdagen, men hvor var hjelpen? Jeg kan ikke oppsummere oljevernberedskapen som mangelfull, eller rett og slett pinglete.

Det irriterer meg at miljøvernere får lov til å komme inn og blande kort. De var kjapt ute og si at "Her ser vi hva oljeboring i kystnære strøk kan medføre". Dette oljeutslippet har ingenting m oljeboring å gjøre. Min respons er at, hadde vi hatt oljeboring i "kystnære strøk" som i Oslofjorden, så hadde beredskapen vært på topp. Langesundsølet hadde blitt avgrenset, og oljeforurensingen vi nå opplever hadde aldri vært et faktum. Det hadde vært fullt opp av fartøy liggende klare med lenser etc. for å begrense et hvert "oljescenario", og det vi opplever idag, ville ikke ha inntruffet. Det er faktum tror jeg. Derfor tror jeg at oljeboring både utenfor Lofoten/Vesterålen/Oslofj orden vil kun sikre at vi ville ha en topp oljevernberedskap. En slik ulykke vi nå opplever ved Langesund ville vært tatt hånd om lenge før det var en miljøkatastrofe.
Her i forum tenker jeg at jeg sikkert ikke har så mange meningsfeller. Men jeg sier det lell.
 
matias2009-08-04 00:23
Antall innlegg: 1152

Noen miljøvernere er mer opptatt av oppmerksomhet enn å fjerne oljesølet. Likevel mener jeg de har et poeng når de vil begrense risikoen for oljesøl, og ikke bare satse mer på opprydning i etterkant.

Hvorfor skal skip(svrak) kunne seile rundt langs norskekysten full av tungolje for å spare penger? Kan vi ikke bare sette strengere krav for alle som seiler til Norge? Det blir muligens litt dyrere, men det synes jeg rederiene (og indirekte folk flest) har råd til å betale.

En topp oljevernberedskap hadde sikkert hjulpet godt det også, selv om jeg gjetter på at det blir for dyrt for regjeringen.
 
indolent2009-08-04 09:30
Antall innlegg: 116

Utrolig trist. Ungene har sett bilder fra krogshavn med oljesølet, lite som minner om idyllen som rådde bare kort tid før, når vi var der.
 
annhetty2009-08-04 15:09
Antall innlegg: 86

Jeg har en tendens til å være noe enig med deg nøtteliten. Men synes det er en skam at oljenasjonen Norge ikke har bedre beredskap mot slike katastrofer, for pengene er jo der. Om noe så burde i vært fall noe av oljefondet gå direkte til oljevern. Og det må nå komme en lov som forbyr transport av tungolje langs vår kyst. Vår regjering er så tafatt at de burde tatt sin hatt og gått av NÅ!
 
jekna2009-08-04 21:22
Antall innlegg: 33

Nøtteliten: Jeg synes du burde sende dette innlegget direkte til både fiskeriminister Helga Pedersen og miljøvernminister Erik Solheim med understreking av ett av dine viktigste spørsmål: Hvis det du var vitne til ved Stråholmen var høyprioritering, hva elendig er ikke da oljevernberedskapen generelt?
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?