Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 459

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Torill2009-08-13 14:02
Antall innlegg: 3658

Mesterturneringen nærmer seg
Mer enn 50 spillere er kvalifisert. Noen er som meg, allroundere, noen spiller bare panikk, noen bare tilfeldig, noen bare spesial osv. De fleste har sine favorittbrett og -hastigheter som de behersker bedre enn de andre. Merker for egen del at standardbrettet har blitt mye forsømt i det siste. Har prøvd å legge meg litt i trening nå, men det er faktisk ikke så veldig mange som spiller standardbrett lenger, iallefall ikke på de to raskeste hastighetene.

De kvalifierende rundene har vært på 3 forskjellige brett og 3 i forskjellige tempoer, noe for enhver smak. Mens den store Mesterturneringen går også denne gang på standard brett og i lynraskt tempo.

Hvis vi skulle sammenligne med en f eks langrenn så ville det bli sånn at det er mange små konkurranser med f eks sprint og fristil (er det ikke det skøyting heter??) og til slutt så er det en stor konkurranse for alle vinnerne, der alle skal gå klassisk stil på en distanse de kanskje ikke behersker. Og det er bare den siste som blir premiert (eventuelt, du kan få premie om du vinner 5 små konkurranser).

Så altså - Var det mulig å tenke seg ikke bare en mesterturnering, men et lite mesterskap med flere turneringer? Eller eventuelt la det rullere hvilken gren "finalen" skal gå i.

Når det gjelder dette med premieringen, så er det ikke så viktig, det er jo mest heder og ære man får her (og litt kjeft om noen ikke liker solbrillene dine). Men siden det er såpass mange som hovedsaklig spiller tilfeldig eller spesial, så hadde det kanskje vært fint å få fordelt litt heder og ære på disse også?

Dette forslaget mitt til en mulig endring gjelder naturligvis ikke for kommende turnering, men kanskje noe å ha i bakhodet til senere.

Ellers håper jeg at ikke standardbrettet kommer helt i bakleksa, kanskje det blir omdøpt til "klassisk stil"?
 
Sydsklie2009-08-13 18:37
Antall innlegg: 703

Mange fine betraktninger her Torill. Er veldig enig med deg. :)

Synes tempoet lynrask er bra i mesterturneringen.
- En har mulighet til å bli ferdig selv med små nettproblemer.
- Stress spillerne kan henge med. Ikke krise om en går litt over tida.
- Panikkspillerne behøver ikke å vente for lenge.

Det er vel mange argumenter mot tilfeldig brett. (Det er for tilfeldig)

Personlig synes jeg at en blanding av brett hadde vært fint i mesterturneringen.
 
HanneH2009-08-13 21:48
Antall innlegg: 2290

Skal til dels være enig, men grunnen til at det blir gjennomført på standard brett er vel pga at det er det opprinnelige Ordspill brettet eller Scrabblebrettet skulle jeg tro. Og noe seinere tempo enn lynrask er det vel nesten vanskelig å arrangere noe mesterturnering i, da det hele tar nokså lang tid. Denne gangen blir det jo fordelt over 2 dager, men regner med at det neste gang vil bli avgjort samme dag.
 
kness - Ikke medlem lenger2009-08-13 22:07
Antall innlegg: 1134

Det er Scrabble som er utgangspunktet for Ordspill, og da synes jeg det opprinnelige Scrabble-brettet skal brukes i mesterturneringen. Standard er brettet med lavest flaksfaktor, og det er vel et poeng når den dyktigste spilleren skal kåres?

Lynrask er også en fin hastighet. Støtter Sydsklies argumenter over her. I tillegg er lynraskt tempo den beste garantisten for at Scrabble-reglene følges mhp at det er lov å tenke litt og prøve å finne det beste ordet/plasseringen, samtidig som det IKKE er lov å bruke ordbok eller andre hjelpemidler. Det lønner seg vel sjelden å bruke tid på å "jukse" på lynrask... Eller hva?

Og Torill: VET du at det ikke er så mange som spiller standard lenger? Har du telt? Eller er det bare et inntrykk du sitter med? Jeg tror det er mange - ihvertfall blant oss som spilte Scrabble lenge før Ordspill kom til verden - som fortsatt sverger til misjonærstillingen ;)

Men av frykt for å virke negativ: Hvis vertene orker å arrangere, hadde det selvfølgelig vært morsomt med mesterturneringer på andre typer brett også. Men da i TILLEGG til, ikke ISTEDENFOR nåværende turneringsformat.
 
Torill2009-08-13 22:33
Antall innlegg: 3658

Må jo innrømme at det er litt stil over en klassisk distanse....
 
andermg - Ikke medlem lenger2009-08-14 00:40
Antall innlegg: 212

Jeg heier også på at standard brett forbliver i posisjon! etter mange tusen kamper på tilfeldig, har jeg nå funnet ut at standard likevel er best. ingen protest:)
spesial er gøyalt sa du? joda, mulig det, det blir i hvert fall flere poeng, men jeg synes standardbrettet har en slags "strenghet" over seg som tiltaler meg mer i lengden:)
(muligens vil de le av oss i fremtiden, for vår bakstreverskhet, so be it)
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?