Spillrom
Sjiraffen13
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående8 845

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
MissBellagio2009-09-14 18:53
Antall innlegg: 3

Ordbok
Hei

Jeg synes ordspill er en veldig artig lek, men jeg blir litt oppgitt noen ganger. Jeg synes det er så mange rare "ord" som godtas - og mange normale ord som ikke godtas.

Jeg opplever at dette ofte fører til rene tilfeldigheter i spillet fordi enkelte bare prøver å sette sammen bokstaver de ikke aner om er et ord. Jeg har spurt flere om hva disse ordene betyr - og de sier at de aner ikke, bare prøver og så ble det visst godtatt gitt...

I dag ble blant annet SJOFL godtatt....

I Clue og andre ordbøker finnes ikke disse merkelige "ordene"....

Jeg må bare lufte min frustrasjon over denne litt leie biten ved spillet.

Ellers koser jeg meg masse med spillet - godt spill, folkens :-)

MissBellagio
 
bearo2009-09-14 19:00
Antall innlegg: 888

Slutt å sjofl!


Herr bearo.
 
twiver2009-09-14 19:18
Antall innlegg: 3469

Sjofl er en bøyningsform av verbet å sjofle (sjofle v1 behandle sjofelt, pøbelaktig )
 
MissBellagio2009-09-14 19:32
Antall innlegg: 3

Takk for svar. Jeg slo opp ordet etter spillet og så hva betydningen var. Mitt poeng er imidlertid ikke at dette faktisk er et ord. Men at det er et ord hverken jeg eller min motstander noensinne hadde hørt om. Jeg googlet også ordet og fikk da spørsmål om det er ordet SJOFEL jeg forsøkte å få opp.

Dette er ingen big deal. Det fører bare til store tilfeldigheter i spillet når man kan sette opp ord på denne måten. I mitt tilfelle gikk det kjempebra. Min motstander som aldri hadde hørt om ordet, men bare satte opp noen bokstaver fikk 180 poeng.

Dette er bare et lite sukk fra meg - og bare ett blant mange eksempler. Jeg vet at det er skrevet mange slike innlegg tidligere, så skjønner at jeg ikke har funnet opp kruttet. Men blir bare litt oppgitt...:-)
 
HanneH2009-09-14 19:33
Antall innlegg: 2290

Ordboken som Ordspill er bygd opp over heter Fullformordlisten, du kan laste den ned fra nett, og der søke deg frem til betydningen av ord som du lurer på.

Jeg stusset også første gangen jeg fikk et ord godkjent med slik ending, ordet logr. Men som de sier er det bare å prøve seg frem, blir det godtatt så går det inn :)

De fleste endinger og bøyninger er tillatt, men foreløpig er det vel minst ord med T-endinger. De kommer vel når Ordlisten blir oppdatert neste gang, om 2-3 år. I mellomtiden får vi nok klare oss med det som er. Og når de oppdaterer neste gang vil vel en del av de ordene som er feil forsvinne og nye komme til, så det går vel opp i opp vil jeg tro.
 
Bokoman2009-09-14 19:45
Antall innlegg: 16

Jeg er helt enig i alt Miss har skrevet.
Det har gått ut over meg selv så mange ganger at man MÅ bli irritert,selv
om man ikke bryr seg om plasseringer.
Dessuten har jeg ogeså flere ganger hatt bingo,som ikke har blitt godtatt,
men alle andre ordbøker godtar dem lett!
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?