Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 658

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Bokoman2009-10-09 02:42
Antall innlegg: 16

OPPGITT
Hei

Nå skjer det igjen!
Glipp er start,men prøves glippene,glippere,så nei!
Drakt så prøves vårdrakt,etc,etc.
Dette er jo helt vanlige ord,så hvorfor skal vi som prøver å bruke disse ,bli straffet for det.
Nå må det prøves å føre normale NORSKE ord!
Dette blir bare vill gjetting.
Er ikke oppsatt på å sitte å glane i ordbøker hele tiden.
Jeg er med for å ha det ok.,og prøve på å utvide min horisont litt.
Jeg er snart 60,så kanskje dette ikke gjelder oss?

 
aura - Ikke medlem lenger2009-10-09 08:36
Antall innlegg: 24

Jeg mener dette spillet er med på å ødelegge språket vårt!!!!!!!!
Mulig jeg sov i norsktimene (for ca 60 år siden), men da ordet "søvnene" dukket opp på brettet nylig, måtte jeg spørre min motspiller. Jo, ganske enkelt -" flertall av søvn"! Minner meg om gutten som skulle gi læreren eksempel på et adjektiv og gutten svarte "hest". "Men kan du gradbøye hest, da? Jada - "hest - hestere - hestest", svarte han. Historien er faktisk sann! Kanskje det er denne gutten som nå er sjefen over alle sjefer i det rådet som har laget fullformsordlisten???? Skulle ikke forundre meg.
 
HanneH2009-10-09 08:51
Antall innlegg: 2290

Sikkert veldig mange ord som er tillatt i denne ordlisten og ikke burde være der, og en del ord er det fremdeles som mangler. Når det gjelder ordet våtdrakt har nok det blitt tolket som sammmensatt ord, av dem er det fremdeles mye som mangler. Under fanen seriøst ligger der en tråd omtrent æverst som heter nye ord til ordlisten, der kan dere legge inn ord dere mener burde fjernes og ord dere vi ha lagt til.

Når det gjelder oppdatering av fullformordlisten så tror jeg ikke den kommer før i 2012, så frem til da må vi nok klare oss med den slik den er. Jeg mener fremdeles at det er bedre å ha dette spillet slik det er i dag enn at vi må være uten frem til neste oppdatering om det skulle være alternativet. Man har jo også 3 forsøk man kan bruke for å legge et ord så her er det bare å teste ut det man tror kan være noe. Mye bedre enn at ordspill forsvinner synes jeg :) (privat mening)
Bruker heller ikke ordbok når jeg spiller, da ville jo noe av gleden med spilelt være borte, men kan slå opp og sjekke ett og annet ord som jeg lurer på.
 
rbm2009-10-09 08:58
Antall innlegg: 859

Hva betyr spilelt? Hahaha..bare tuller..selvsagt er det Spillet..!! Er helt enig med deg Hanne..vi får holde ut til ny liste kommer..og;det er jo likt for alle uansett hva man måtte mene om den listen som brukes nå.
 
USA - Ikke medlem lenger2009-10-09 09:02
Antall innlegg: 1252

Hei

Jeg synes ikke "søvnene" o.l. er så veldig rare ord og er glade for at vi har disse i språket som gjør det enda mere variert.

Når det gjelder sammensatte ord så er jeg enig med bokoman her at ordspill kunne godtatt flere sammensatte ord, også fordi dette bidrar til å berike språket for ordspillerne.



 
Yksi2009-10-09 09:04
Antall innlegg: 72

Jeg er 70, og har en viss bakgrunn fra kysten og fiskermiljø. Ja, det er mye rart som dukker opp her. Ord fra fiskermiljø og maritimt miljø har fosvunnet, og mye rart er kommet inn, som etter min mening ikke burde være her. Og jeg hadde gode karakterer i norsk. Ord som "me" og "mea", som betegnet posisjonen på havet, er forandret til "med" og "medet". Jeg nevnte dette for Per Egil Hegge i språkspalten, som svarte at det trolig hadde vært for få fiskere med da Ordspill ble utviklet. Han så det fra den humoristiske siden, og det får kanskje vi også gjøre. Vi vandrer (spiller) med freidig mot videre... :o)
 
USA - Ikke medlem lenger2009-10-09 09:31
Antall innlegg: 1252

En ting er helt sikkert at folk fra hvert fagområde opplever at mange vanlige brukte ord innen det aktuelle fagområdet ikke godkjennes i ordlista. Bare spør f.eks. en lege eller en økonom.
 
Yksi2009-10-09 09:49
Antall innlegg: 72

Jeg har iblant måttet konstruere meningsløse, intetsigende ord for å oppnå bingo. Mange av disse har gått rett inn!! :o)
 
MyRuin2009-10-09 11:29
Antall innlegg: 201

ja, huff, tenk det du.. Men de betyr nok noe, selv om kanskje ikke du vet det..
 
MyRuin2009-10-09 11:40
Antall innlegg: 201

..og så bra at du legger bingoer selv om du ikke kjenner ordet!! :)
 
kness - Ikke medlem lenger2009-10-09 15:08
Antall innlegg: 1134

Det er arbeidskrevende å lage en perfekt ordliste, så jeg antar kapasitetsmangel i fullformsordliste-redaksj onen har gjort at de for enkelhets skyld har laget regler for hver ordklasse uten å ta hensyn til unntakene, som det bestandig finnes mange av.

Ordlisten skiller f.eks. ikke massesubstantiver (luft, trøbbel, snø osv.) fra substantiver som kan telles. Og den tillater at man lager adverb av så godt som ALLE substantiver ved å føye til -ende, adjektiv av nesten alle verb ved å henge på et -ede/ete osv.

Mange spenstige ord av både ny og gammel dato er også utelatt (kanskje ved en feiltakelse?), og det kan man ergre seg grønn over når man sitter der og kunne fått masse poeng. Men jeg synes, i likhet med Hanne m.fl., at det er bedre å ha en ordliste enn å ikke ha det.

P.S. til HanneH: Det var VÅRDRAKT trådstarter ikke fikk godkjent. Jeg tror VÅTDRAKT er kurant :)
 
HanneH2009-10-09 16:29
Antall innlegg: 2290

He, he, Kness slik går det når synet begynner å svekkes :)
 
Torill2009-10-09 16:32
Antall innlegg: 3658

Så kan vi se fram til våren, alle orsdpillere sprader rundt i gatene i våtdrakt! Fordi det er godtatt, likssom...
 
twiver2009-10-09 16:37
Antall innlegg: 3469

Wow, jeg gleder meg til våren Torill :)
 
Magia2009-10-09 20:40
Antall innlegg: 2

Hei, Bookoman
Er helt enig med deg,at i dette spillet finnes det ingen grenser for hva som ordbokn tilater,eller ikke.Dette gjør at det bare blir tilfeldigheter om man får poeng for enkelte ord eller ikke.
 
scapegoat - Ikke medlem lenger2009-10-09 20:45
Antall innlegg: 225

Fullformslista kan du laste ned her:www.edd.uio.no/prosj. ..ordbanken/
 
Sydsklie2009-10-09 21:51
Antall innlegg: 703

Ser ikke helt problemet. Etter noen spill så ser en jo at det helt klart er verdt forsøket med en del litt søkte ord som gir en herlig bingo. Ordlista er lik for alle, så bare prøv i vei. :)

Vet nå ikke helt om det blir noe særlig å sprade rundt i våtdrakt eller våt drakt til våren. Våtdrakt er et for varmt plagg, så når da blekfete ordspillere ramler ut i sola .......
 
Inger M2009-10-10 10:58
Antall innlegg: 64

Våtdrakt går ja!! Spilte mot en i går og han fikk maaaaange poeng for det legget!
 
scapegoat - Ikke medlem lenger2009-10-10 13:16
Antall innlegg: 225

Sydsklie: vi er bare litt bleke. Sånn sett lette å kjenne igjen.
:-P
 
Sydsklie2009-10-10 15:00
Antall innlegg: 703

Beklager at jeg jeg trakk frem fete scapegoat. Uttalte meg på eget grunnlag etter en lang vinter inne i ordspillhiet med kaffe og sjokolade og altfor lite trim samt altfor mye mat og knask i løpet av jula.
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?