Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 823

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Hampus2009-10-12 01:16
Antall innlegg: 71

Håndverkerguide
Alle har jo behov for håndverkere av og til og det kan fort bli frustrerende. Så her er en liten veiledning, eller språkkurs om du vil, som vil gjøre møtet med håndverkerverdenen lettere:
Hvis, for eksempel, en rørlegger, elektriker, murer eller gravemaskinfører sier at han kommer på mandag så betyr det at han kommer på torsdag. Hvis han sier at han kommer tidlig neste uke så betyr det at han kommer sent uka etter, gjerne på fredag ettermiddag, slik at han ikke blir ferdig og må komme tilbake på ”mandag” for å gjøre jobben ferdig. Og som vi allerede har lært så betyr det torsdag.
Hvis du har avtalt med håndverkeren at du skal møte han hjemme på mandag så kommer han jo som sagt på torsdag, med mindre du våger å ta en snartur ut for å gjøre et kjapt ærend. Da kommer han nemlig mens du er borte og når du endelig får tak i han på telefonen sier han at nå har han ikke tid før ”i begynnelsen av neste uke”.
Hvis, for eksempel, en elektriker, mot alle odds, likevel skulle komme til avtalt tid, har ikke rørleggeren fått gjort ferdig det han skulle (fredag ettermiddag). Det betyr at rørleggeren kommer tilbake ”tidlig neste uke” og elektrikeren må komme tilbake ”i slutten av neste uke”.
Hvis, for eksempel, en flislegger, mot alle odds, skulle komme til avtalt tid OG finne deg hjemme, har han glemt et verktøy eller en viktig del som gjør at han må komme tilbake på ”mandag”.
”Etter lunsj” betyr etter lunsj om tre dager.
Hvis du har avtalt med en bredbåndsmontør fra Telenor at han skal komme på mandag 5. Oktober 2009 så kommer han mandag 4. Oktober 2010.
Hvis du sier til håndverkeren at ”neida, det haster ikke” da kommer han aldri.

Tall:
2000 kr = 5430 +mva
Ca 10 000 kr = 16350 +mva
150 000 kr = 230 000 +mva
Over 200 000 = ∞ +mva
I tillegg kommer kjøregodtgjørelse og faktureringsgebyr


 
Hampus2009-10-12 01:22
Antall innlegg: 71

Hm... jeg satte inn tegnet for uendelig, altså et sidelengs 8-tall men i stedet dukket det opp ∞ Vel, fra nå betyr ∞ uendelig på håndverkerspråket:-)
+mva
 
miamaria2009-10-12 08:16
Antall innlegg: 1002

hvilke håndverker-traumer du må ha opplevd, hampus!
her jeg bor er rørleggeren kjapp mens elektrikeren er desto tregere.
det har resultert i at rørleggeren bare kalles kåre rakett mens elektrikeren omtales ved etternavn: petterSEN.
så unntak finnes!
 
MyRuin2009-10-12 11:25
Antall innlegg: 201

hehe, det er nok ikke opplevd, men en morsom greie.. av hvordan det oppleves!
 
jenka2009-10-12 12:01
Antall innlegg: 61

Hei Hampus!

Ja vi erfarer at det er akkurat slik som du beskriver. Vi skal legge nytt tak på huset. Takleggerne kom på fredag. Fikk ikke dekket hele taket, så de skulle komme lørdag og legge på resten. Kom ikke selvfølgelig, og så begynte det å regne lørdag. Vi har loft, og måtte sette ut bøtter, for det begynte jo å regne der oppe. Vi har ringt 2 telefonmummer som er oppgitt, sendt sms og mailet, men ikke hørte et pip. Nå er klokka 1200 mandag, og ingen har dukket opp. GRRRRRRRRRRRRRRRR
Så håndverkere - over og ut.
 
Anitapita2009-10-12 12:36
Antall innlegg: 163

Hehehe :)) Dagens perle, meget godt skrevet og tar håndtverkerne så veldig på kornet. Takk til Hampus!
 
Molly Mus - Ikke medlem lenger2009-10-12 15:41
Antall innlegg: 27

Flott innlegg ! Du har truffet en innertier her, det er akkurat slik det er når man må ty til håndverkere.

Høyeste sats jeg har opplevd er 30 min kjøring på 500 meter.

Hadde et firma her som skiftet 3 radiatorer på 4 dager for den nette sum av 48 000, forsikringsselskapet betalte fordi det var en vannskadesak. Leide selv inn en annen rørlegger for å skifte de 3 siste, han fakturerte kr. 15 000 og gjorde jobben på 1 dag !!
 
mumilein - Ikke medlem lenger2009-10-12 16:26
Antall innlegg: 192

hehe
 
liselotta2009-10-12 16:37
Antall innlegg: 564

Skulle gjort seg om andre yrkesgrupper kunne hatt slike lempelige tidsangivelser. I skoleverket foreksempel.
 
USA - Ikke medlem lenger2009-10-12 18:03
Antall innlegg: 1252

kan skrive under på dette. derfor: alltid inngå skriftlig kontrakt med håndverkere der det står hva som skal gjøres, totalbeløp for oppdraget, når dette skal være ferdiggjort, dagbøter dersom det går utover ferdigdato og reduksjon i betaling dersom div. uheldige omstendigheter oppstår. Ikke betal noe før jobben er helt unnagjort og ikke stol på noen som sier de må ha penger/forskudd for å kjøpe inn materialer, har de ikke penger for dette så har de ikke noe å gjøre som håndverkere.
 
madamen - Ikke medlem lenger2009-10-12 18:23
Antall innlegg: 2

Tusen takk for oppklarende innlegg! beroligende da å vite at alle andre yrkegrupper alltid har sitt på det tørre, følger lover og regler til punkt og prikke, aldri smeller på noen ekstra gebyrer eller tar seg andre friheter.
 
medea - Ikke medlem lenger2009-10-12 18:28
Antall innlegg: 73

Ha ha ha! Alle som har bygget et hus eller pusset opp et hus/leilighet kan vel samtykke i denne beskrivelsen! Det kan i alle fall jeg. Tror aldri jeg har vært så frustrert noensinne, hverken før eller etter byggeperioden.
 
kness - Ikke medlem lenger2009-10-12 19:00
Antall innlegg: 1134

Er det ikke offentlig ansatte som skal hetses i dette forumet? Håndverkere gjør jo bare så godt de kan!
 
mysteria - Ikke medlem lenger2009-10-12 19:05
Antall innlegg: 1124

Neida, kness. Det er vi offentlig ansatte som gjør så godt vi kan.
 
Torill2009-10-12 19:07
Antall innlegg: 3658

Offentlig ansatte gjør vel ingen ting?
 
mysteria - Ikke medlem lenger2009-10-12 19:12
Antall innlegg: 1124

Hm. Det er vel det vi kan da...
 
kluzz2009-10-12 19:17
Antall innlegg: 8

Torill har helt rett ! Jeg var innom U.D. i Oslo,for å se på en jobb som skulle utføres.
Besøkte 4 kontorer,og i 3 av disse leste personene VG på nettet.
Offenlige ansatte bestreber å gjøre minst mulig,om de gjør jobben
sin ville 75 % av dem blitt arbeidsledige,og det ønsker de jo ikke.
 
angry-shoes - Ikke medlem lenger2009-10-12 20:38
Antall innlegg: 90

Glimrende observert, Hampus. Men synes godt du kan ta i litt mer. Etter min erfaring er "10 000 kr" nærmere 25 000 + mva.
 
Hampus2009-10-12 20:52
Antall innlegg: 71

En liten oppklaring:
Dette var ikke ment som hets av en gruppe, men som en guide til nytte når man skal ha med håndverkere å gjøre. At håndverkere har problemer med å planlegge tida si gjør dem jo ikke til dårlige mennesker, men det er nyttig å vite hvordan man skal forholde seg til dem.
Når det gjelder andre grupper, som noen var inne på, offentlig ansatte, så har jo de sine ting å slite med, som helt sikkert også fortjener en guide. Denne vil ha et helt annet innhold en håndverkerguiden.
Ellers virker det som om mange satte pris på guiden og det synes jeg er gledelig.
Og shoes, jeg tror nok jeg har rett i at 10 000 kr er 16 350 + mva. Noe helt annet blir det selvsagt hvis håndverkeren sier ca 10 000 kr, for det er nemlig, som du sier, nærmere 25 000 + mva.
 
Hampus2009-10-12 20:54
Antall innlegg: 71

Oooops, jeg ser jo nå at det faktisk stod ca 10 000 kr i guiden. Så shoes har rett.
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?