Spillrom
Sjiraffen10
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede11
Mobilspill
Pågående8 482

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
plinGiBollen - Ikke medlem lenger2009-10-21 17:43
Antall innlegg: 10

For tidlig Jul!
Det skjer hvert år! Tidligere, tidligere & tidligere.

Vi er i Oktober og det selges kakemenn, julebrus og sikkert mange andre ting. Og bare vent til vi er i November!

Det er ille at handelsstanden får holde på slik, desember er greit nok men gågater i midten av November some er stivpyntet er til å spy av.
 
mammatilto2009-10-21 18:12
Antall innlegg: 101

helt enig, til å bli kvalm av
 
petra2009-10-21 18:40
Antall innlegg: 89

Rart det der. Så mange som klager på det, men noen må jo kjøpe det, ellers så hadde det vel ikke kommet i butikkene så tidlig :)
 
HanneH2009-10-21 18:43
Antall innlegg: 2290

Jeg er også helt enig i at dette er gått alt for langt. Det blir liksom ikke samme statsen med jul når den begynner i slutten av September med kakemenn og marsipan. Før sto det liksom julemenn på de kaken her hos oss, men er vel endret til kakemenn nå slik at de kan starte å selge dem lenge før uten å få for mye kritikk.

Her blir ingen av delene kjøpt før tidligst første helgen i advent. Det har jeg bestemt meg for og skal helt sikkert klare å holde det også, selv om de såkalte kakemennene er veldig god :)
 
Stigende2009-10-21 19:43
Antall innlegg: 285

Jeg er helt enig i at det er for tidlig. Og jeg gjør som HanneH og boikotter alt som det står jul på, til første søndag i advent.
Det har vel ikke noen voldsom betydning for handelsstanden, SÅ mye julebrus kjøper jeg ikke. Men for min egen del, og for ungene, blir det mer stas med julegodet når vi ikke allerede er lei til adventen. Vi har gjort det sånn i flere år nå, og ungene virker å være enig. Litt, i hvertfall. :)
 
ajnor2009-10-21 20:07
Antall innlegg: 958

Også helt enig - jeg boikotter også alle julevarer og -ting (bortsett fra innkjøp av en og annen julegave, da!).

Vil ikke ha jul før i jula - det vil si fra lille julaftens kveld og fram til mellom 13. og 20. dag jul.
 
vyxir2009-10-21 20:16
Antall innlegg: 81

Det eneste positive med kopieringen av amerikansk halloween-feiring her i landet, er at juledekorasjonene kommer litt seinere i de butikkene som selger halloween-ting.
 
Glory2009-10-21 20:51
Antall innlegg: 386

Enig med ajnor. Blir det noe stas med jul lenger når den utvannes over flere måneder? Hvor spesielt blir det å lukte julemat, se et pyntet tre, osv på julaften dersom vi allerede har vasset rundt i disse tingene i ukesvis? Ikke rart flere og flere hiver ut jula lenge før 13./20.-dagen kommer… Tror vi taper noe, jeg. Er liksom ingen som trenger å vente i spenning, eller spare til, noe lenger.
 
ajnor2009-10-21 20:57
Antall innlegg: 958

Nettopp, Glory! Jeg har noen unge i familien som fyller opp med nisser og alt mulig julestasj allerede 1. desember, og til og med juletreet kommer på plass sånn ca midt i måneden. Og da er de drittlei jula allerede 1. - 2. juledag...

Jeg fatter ikke poenget - det er jo i bunn og grunn julaftens morgen at jula starter, selv om jeg selv altså tjuvstarter lille julaften...

Julelukta skal sive ut i huset seint lille julaftens kveld og DA er det jul... Deilig når man kan si: Å, så godt! Endelig ble det jul!
 
bearo2009-10-21 21:03
Antall innlegg: 888

Har dykk noko i mot at vi som ønsker det dullar oss i sus og dus og julerus? Spreiing av glede kan aldri gjerast for mykje.

Surpompa. Heile gjengen.
 
roannima2009-10-21 21:39
Antall innlegg: 302

ja,,,,,den kommer tidligere og tidligere i butikkene,,,,men vi velger selv om vi vil kjøpe :) om alle boikotter..... ??

selv syns jeg ikke verken julemarsipan, pepperkaker, julebrus og alskens julemat er noe godt......juleøl derimot....kunne de solgt året rundt ;-))
 
mathilde - Ikke medlem lenger2009-10-21 22:00
Antall innlegg: 45

Jeg har ingen problemer med dette. Julen i butikken og julen min, hjemme hos meg er to forskjellige ting. Mnge har en travel hverdag nå og trenger lenger tid på juleforberedelsene. Butikker og leverandører har ikke så mye lagringsplass som de hadde før i tiden.
Samfunnet endrer seg og alt følger meg. Utvikling kalles det også.

Julen hjemme hos meg starter med adventslyset og fakkeltoget 1. desember. Den gode stemningen her da, kan aldri bli ødelagt av en marsipanpølse i butikken i september, oktober eller når det måtte være.
 
Ølgylt2009-10-21 22:31
Antall innlegg: 7

Skal vi ikke ha med klaginga over at halloween e altfor amerikansk og?

Jeg synes det er trivelig å ta en lørdag i pøsende regn i oktober med julebrus og pepperkaker osv, og så vente til jula med å kjøpe mer.

og ja, juleølet burde vært helårs
 
ajnor2009-10-21 22:42
Antall innlegg: 958

Jo takk, ølgylt, vi kan gjerne klage over halloween - som ikke er altfor amerikansk - det ER amerikansk og fullstendig malplassert i Norge! Men da kommer vi tilbake til jula - hvorfor går nesten ingen julebukk lenger? Til julebukker skulle jeg gjerne gitt ut, godterier og øl og dram, avhengig av julebukkenes alder, selvfølgelig... ;-)

Jeg vil ha jul i jula! Og etter påske er det ingen høytider, slik sett, for meg, før jul.
 
Avery2009-10-21 23:08
Antall innlegg: 34

Halloween er og blir noe som handelstanden har kopiert fra Usa for å selge mer.
Og nordmenn biter på. Halloween er ikke noe jeg feirer og heller aldri kommer til å kjøpe inn en liten gresskar til en gang.

Jula, ja den feirer jeg.Men jeg begynner ikke med det i oktober.
 
Ølgylt2009-10-21 23:18
Antall innlegg: 7

jeg var vel en smule ironisk. men men.

Her i bergen går i hvertfall ungene julebukk.
 
USA - Ikke medlem lenger2009-10-21 23:26
Antall innlegg: 1252

Julemarsipan i september. Er det Torbjørn Jagland som står bak ??
 
mymlen2009-10-22 08:44
Antall innlegg: 701

Kan vi ikke bare glede oss over alle lysglimt og påskudd til farge og fest i en hustrig og mørk årstid?
I Norge har vi ingen festdager mellom 17.mai og jul - la oss beholde Halloween da...

Og legg gjerne inn en festdag i november også.:)
 
miamaria2009-10-22 10:39
Antall innlegg: 1002

bearo: ser for meg ditt september-juletre,
sirlig dekorert med røde slikkepinner.

undres:
furu, bjerk, einer eller gran?
 
Pee-Jay2009-10-22 11:06
Antall innlegg: 57

Jul starter i desember! ;)

HanneH: I Rogaland har vi hatt kakemenn hele året så lenge jeg kan huske. Tror ikke det er en julegreie i hele landet. Ellers enig ;)
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?