Spillrom
Sjiraffen7
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede7
Mobilspill
Pågående8 440

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
chinchilla2009-11-09 19:38
Antall innlegg: 7

hva med 3 retters?
Skal ha gjester og skrytt av at jeg skal servere 3 retters. Hjelp! Noen kvikke ordspillere med gode forslag til no`bankers???
 
rbm2009-11-09 19:49
Antall innlegg: 859

Forrett; Fiskesuppe med torsk..masse paprika ,flådde tomater..litt chili..hvitløk ..(ikke jevnet suppe med melk) bruk fiskebuljong ..surr paprika,hvitløk -1 stor gulrot( i terninger.).i litt olje ..ha i kraft-el-fikebuljong..ca. 6dl.Ha i flådde herm.tomater,la koke opp..legg i fisken, litt store biter..ca.450gr.(dette er nok til 6 personer som forrett) la dette trekke 10.15 min.ikke KOKE..til fisken er ferdig..smak til med pepper salt..og kanskje litt sukker-(-det er mye syre i tomatene..) Hvitløksbrød til!!
 
Stigende2009-11-09 19:53
Antall innlegg: 285

En kald dessert som du lager ferdig samme morgen eller dagen før, feks karamellpudding eller konjakk-iskake. Forrett: Skalldyrsalat med loff, eller noe spekeskinke og melon. Så har du bare hovedretten å bekymre deg for når gjestene nærmer seg. Bacalao eller annen gryte passer godt.
 
rbm2009-11-09 19:53
Antall innlegg: 859

Enkel og god dessert..kjøp wok-frukt (i frysedisken),,varmes i en gryte sammen med Madeira..Sherry.serveres lunka oppå kuler av vanilje is..ol.
 
heidihi2009-11-09 20:17
Antall innlegg: 134

Forrett: kamskjell, frossne 3 til hver. tines og steikes i 1 minutt på hver side. Legges pent på en tallerken hvor du har "skriblet" med basalmico sirup på forhånd. Hakk hasselnøtter og dryss over.

Hovedrett: helstekt biff, stekes først litt på pannen forå få steikeskorpe, steikes ferdig i ovnen - bruk termometer. Viktig at den får ligge ene 10 -15 minutter før du skjærer den opp. Lag en potetpure' (høres litt finere ut enn potetmos,som det egentlig er) og kok grønnsaker. Legges opp på tallerken og serveres med en god saus, -og der er TORO gode... bruk eventuell steikesjy og ingen saus har hatt vondt av en skvett fløte...

Dessert: Her vil jeg slå et slag for den gamle gode mandelkjernepuddingen!!! Lages fra pose noen timer før servering, jeg pleier å lage den i porsjonsformer med litt bringebær saus over- (Kan selvfølgelig også lages i stor form)
 
Sniba2009-11-09 20:26
Antall innlegg: 1

Jeg har en god dessert-idé:

Hva med BOKSTAVKJEKS?
 
blåveispiken2009-11-09 20:54
Antall innlegg: 31

Enkel forrett: lefse smøres med filadelfia, et tynt lag, legg utover spekeskinke og litt ruccola. Rull sammen og skjær i 3-4 cm høye "ruller", gjerne litt på skrå. 3 til hver. Kan lages i god tid og stå kaldt.
Dessert: vaniljeis med varme bjørnebær (litt sukker) (fra frysedisken).
 
sla2009-11-09 21:13
Antall innlegg: 76

Forrett: Scampi Indienne
*
200 g rensede sjøkrepshaler (evnt. scampi, eller store reker)
2 tomater
1 gul eller rød paprika
1 1/2 - 2 ss matolje
1 1/2 - 2 ss sterk karry
1/4 ts paprikapulver
1/4 - 1/2 krm cayennepepper
3 ss mild chilisaus
1/2 dl hvitvin
3 ss hakket persille
1-2 fedd hvitløk, presset
salt, pepper
Hakk tomater, skjær paprika i et par cm lange strimler.
Varm 1 ss olje i en gryte og fres karrien i noen min.
Bland i krepsehaler/scampi/reker, paprikapulver og cayennepepper.
La dette frese i 1-2 min.
Ta opp skalldyrene og hold dem varme.
Varm ytterligere 1/2 - 1 ss olje i gryten, og bland i tomat, paprika, chilisaus, vin og persille.
La det koke i 5 min.Legg i skalldyrene, smak til med hvitløk, salt, pepper.
La det bli rykende varmt, server...
Tips:
Som forrett er dette nok til 4 personer.
Server med ristede loffskiver og evnt. et glass vin.
Bruk gjerne retten som en selvstendig rett, server da med ris, loff eller hvitløksbrød, og salat.

Hovedrett:
Kyllingbryst
Creme Fraiche
Sweet Chili-marinerte vitlöksbåter
evt. litt extra sweet chilisaus.

Hell oljen fra vitlöksbåtene i en gryte.
Stek kyllingbrystene (skåret i passe biter) i denne, til de blir gyldne.
Ha i Creme Fraiche og vitlöksbåptene, og kok opp.
Ta eventuelt i litt extra sweet-shili-saus, om du vil ha sterkere smak; styrken på chilimarinerte vitlöksbåter varierer.

Server med ris, salat og hvitlöksbaguetter (eftervarmen fra ovnen når du har stekt disse, passer til päre-desserten).

Dessert:
Pærer med mint og sjokolade:
Dette er en svært enkel dessert, som likevel har et eksklusivt preg.
Du behøver hermetiske pærer, og en eske After Eigth sjokolade.
Legg pærer på et ildfast fat, eller i langpannen om det er mange gjester.
Beregn en halv pære tilhver, om ikke du har noen venner som er ekstra "søtmonser"...
Legg en eller to After Eigth sjokolader på toppen av hver pære.
Dette kan gjøres i god tid.
Sett pærene i varm stekovn, ca 200 grader, och skru av ovnen (eller bruk eftervarmen efter f.eks. en hovedrett).
La stå til sjokoladen er nesten smeltet, og begynt å renne nedover pærene. (Tar 5-10 min. Følg med)
Legg en pære på hver asjett, og hell over sausen som har samlet seg i formen. Server.
Ekstra tips:Evnt. kan litt krem (Tine spray til nød), eller litt vanilje-is, gjøre det ennu mer spennende.
Pynt evnt. med sitronmelisse.

eller:
Kjöp en kurv nektariner (de er billige på denne tiden).
Skjär den i "båter", og legg i en bolle.
Ha over litt likör; Cointreu, Grand Mariner eller lignende (ikke "kremig likör, men klar)
ha på sukker efter smak.
Server med krem eller is.
 
Anagram2009-11-09 21:25
Antall innlegg: 49

Se menyforslag på tvNorge; firestjerners middag halv åtte.

Utrolig mange gode retter å velge i der ;-)
 
Smartgirl2009-11-09 21:28
Antall innlegg: 184

Hva med tapas..............uendel ig mange retter, sammen eller på rekke
 
Lille-fix2009-11-10 00:09
Antall innlegg: 264

Lammesteik er utrolig godt, og veldig enkelt. Jeg pleier å lage en marinade av en god olje, masse hvitløk, litt rosmarin og litt salt og pepper. Kvelden før den skal stekes, legger jeg steika inn i en plastpose med marinade og lar den ligge i kjøleskap natta over. Hvis jeg ikke rekker det, lar jeg den marineres et par timer på kjøkkenbenken på samme måte. Så er det bare å sette i steketermometer og putte steika i ovnen, så lager den seg selv. Nydelig med gode poteter, fløtesaus eller rødvinssaus. Tilbehøret velger du etter hva du synes er godt selv. Eller kanskje en saus med solmodne tomater og rømme til. Fin mat å lage hvis det er mange som skal fores.
 
stimmelimm2009-11-10 00:50
Antall innlegg: 39

Når noe skal være bankers, bør du lage noe du kan, eller som er tilpasset evnene dine på kjøkkenet.
Dekk et strålende vakker bord og server det beste du veit, da blir det bra:-) fyll på med godt drikke og gjerne en overraskelse- da kan det ikke gå galt. Lykke til!!
 
Wizard2009-11-10 05:08
Antall innlegg: 23

kveitewok som hovedrett.. jeg fikk 6'er for den på kokke-eksamen husker jeg :)
Den er jævelsk god.
 
bris12009-11-10 08:27
Antall innlegg: 2595

Matprat.no - der finner du mange gode og enkle forslag :)
 
mymlen2009-11-10 08:58
Antall innlegg: 701

Her var det mange bra tips - kjempefin tråd! *forte seg å lagre*
Enkle tips som kan lages i forkant: Forrett :lefse"rullade", enten som blåveispiken foreslår, eller med rømme og røkelaks. Dessert: italiensk fruktsalat (innhentet fra en vaskeekte italiener): banan, kiwi og helst én rød el orange frukt som charan, jordbær, melon el granateple deles i biter og has i en bolle, over heller du en lake av en presset sitron med en del sukker - skal være frisk men ikke ordentlig sur. Skal stå en stund, og vendes innimellom. Denne får jeg alltid skryt for! Og den er ikke mektig, fin etter en tung middag! Gjerne med en eksklusiv vanilje-is.
Hovedrett kan man lage steik på forhånd som serveres med varmt tilbehør, eller en gryterett f.eks, så slipper du å stå over grytene i timesvis rett før gjestene kommer.. Lykke til! :)
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?