Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 823

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
gompedyret2009-11-19 20:11
Antall innlegg: 4381

Ranking og rating
Egentlig hadde jeg nå tenkt å komme med en skikkelig utblåsning i beste ordnerd-stil. Puste og pese, hytte med neven og bruke opptil flere utropstegn. Men selv om jeg har en nærmest idiotisk sterk tiltro til egne språklige instinkter innser jeg dessverre at det denne saken ikke er like krystallklar som det kan virke inne i hodet mitt, derfor skal jeg ha en mer nøktern og kjedelig innfallsvinkel enn opprinnelig tenkt.

Det dreier seg altså om bruken av ordene ranking og rating! Selv om ordspillernes kollektive ordgyteri er velsignet fritt for språklig ugress bekymrer jeg meg dypt over tanken på at folk ikke bryr seg om forskjellen mellom disse to sentrale ordspillordene. Derfor har jeg lyst til å klaske mine definisjoner i bordet!

RATING: Ratingtallet viser din relative styrke, og regnes typisk ut ut fra seire og tap samt hvem du spilte mot og gjerne kampens.

RANKING: Det er rett og slett din plassering på en liste, f.eks. en resultatliste eller i dette tilfelle en liste basert på rating.

Hvis du har 4000 i RATING holder det til en åttendeRANKING, eller åttendeplass om du vil. Har du en rating på 3000 holder det til å bli ranket som nummer 72. Et annet eksempel: På FIFA-rankingen i fotball ligger Norge akkurat nå som nummer 37 med en rating på 751.

Nå er det selvsagt slik at rating og ranking kan brukes om hverandre med omtrent samme meningsinnhold. Vinner man en kamp mot Holger går man sannsynlig kraftig opp både i rating og ranking. Men de er ikke synonyme for det!

Avslutningsvis er det på sin plass å nevne at jeg har forutsett samtlige motargumenter ("rating og ranking KAN brukes som synonymer") , innsigelser ("rating er faktisk ikke et offisielt norsk ord!"), sarkasmer ("Hvorfor ikke bare bruke ordlista, som alle andre?" og generelle kommentarer ("ikke rart det er krig i verden") og la meg gjøre det klart først som sist: Dere har helt rett!

Takk for oppmerksomheten.
 
rbm2009-11-19 20:16
Antall innlegg: 859

WELL DONE...godt formulert med andre ord!!
 
Sinabelle2009-11-19 20:19
Antall innlegg: 412

Rett skal være rett. Er helt enig! Men lett å slurve å si / skrive ranking, men shit au! :)
 
Kirsti2009-11-19 20:38
Antall innlegg: 1946

Kjøper alle argumentene dine glatt, jeg, Gompe (vi er på fornavn, lissom), men selveste ordspill.no bruker ikke begrepene slik.

På min side står det at jeg akkurat nå har en RANKING på 3572 og dermed ligger på 19. PLASS i poengligaen.

Folk som kan masse om sport synes kanskje dette er en underlig begrepsbruk. Jeg, som ikke ser opp ned på en golfball og ikke vet hva FIFA er engang, forholder meg til de ordene jeg ser her på siden, og snakker dermed om ranking ... Kanskje jeg ikke er den eneste?
 
awi2009-11-19 20:51
Antall innlegg: 2531

Helt enig, Gomp! Jeg stusset på det samme da jeg begynte å spille her inne. Men har etterhvert blitt så vant til å bruke begrepene motsatt av hva som er naturlig at jeg ikke tenker på det lenger :)
 
gompedyret2009-11-19 20:55
Antall innlegg: 4381

Visste det var noe jeg glemte, Kirsti! Du har selvsagt helt rett, jfr. siste avsnitt i åpningsinnlegget. Ordspill.no ER konsekvente, bare ikke sånn som jeg vil.

Hvis ingen kan påvise at jeg tar feil innen rimelig tid, så er det kanskje på sin plass med en nerdete notis til utviklerne.

Awi: Bra! Store hjerner tenker likt og så videre.
 
kness - Ikke medlem lenger2009-11-20 20:28
Antall innlegg: 1134

For meg er forskjellen på ranking og rating at det ene står i fullformsordlisten, det andre ikke. Litt urettferdig, siden både CORNER og MÅL blir akseptert. Noen synonymer er tydeligvis mer verdt enn andre. Helt klart en sak for synonymbudsmannen.
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?