Spillrom
Sjiraffen9
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede9
Mobilspill
Pågående8 893

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
sarita2009-11-21 15:04
Antall innlegg: 104

Fristelse
Er det ren poen griskhet som gjør at det frister mer å spille mot spillere med høyere ranking?
 
gompedyret2009-11-21 15:15
Antall innlegg: 4381

Neeeida.

På ordspill finnes det kun høyverdige motiver. I dette tilfellet søker man _utfordringen_ det er å spille mot en høyere ranket, slik at man kan vokse som spiller og som person.
 
rbm2009-11-21 16:27
Antall innlegg: 859

Enig med Gompedyret..men det er mange spillere her inne som er bedre enn sin rank..kanskje fordi de ikke spiller så ofte..eller ikke er opptatt av rank..og derfor spretter opp og ned i rank hele tiden..jeg spiller ofte med "folk jeg kjenner" selv om ranken er lavere enn min egen..og vet at det blir en utfordring selv om ranken er lavere enn min..!!Og det er jo hele poenget.Det er ikke gøy å spille når motspiller er på en helt annen planet enn deg selv og taper masse!!
 
nabodama2009-11-21 16:43
Antall innlegg: 119

Veldig fristende å spille mot spillere med høy ranking fordi man da vinner flere poeng enn dersom man spiller mot noen med samme ranking. Det blir da opp til den med høyest ranking om den vil ta sjansen på å miste mye ranking for å spille mot en med mye mindre ranking eller om en vil spille med noen som har omtrent den samme rankingen.
Det virker på meg som om det er mange "nye" her som vil spille mot de med høy ranking, siden den "Nye" jo ikke er ny, og dermed sannsynligvis er veldig god, vil den tjene urimelig mye på seieren, og den som takker ja til å spille mot noen med mye mindre ranking vil nesten garantert tape ranking selv om han vinner, og det er surt ...
Det er sikkert mange som ikke er av "de nye" her også som gjerne vil spille mot noen med høy ranking for å jobbe seg raskt oppover, og det må de gjerne.
Selv pleier jeg bare å spille med de som har + / - 100 min egen ranking for øyeblikket. Det må da også sies at min ranking går opp og ned som sur melk i en kattunge, og at jeg forstår at andre "kjente" med samme ranking som meg forrige uke, ikke vil spille med meg denne uka når jeg plutselig har mista 500 i ranking ....
 
PrimaDonna - Ikke medlem lenger2009-11-21 17:08
Antall innlegg: 4

Så kan man jo spørre hvorfor noen med veldig høy rank vil spille mot noen med 1000 i rank også? Er vel ikke alltid så edle motiver der heller...
 
bris12009-11-21 18:51
Antall innlegg: 2595

sarita, her er det vel like mange forskjellige svar som tidligere. Og for min del varierer det veldig. Noen dager er jeg prektig - som gompedyret ;) - og andre ganger har ranken veeeeldig mye å si.
 
gompedyret2009-11-21 18:52
Antall innlegg: 4381

Edle motier og edle motiver.

Jeg synes det er ganske naturlig at man er mer fristet til å spille kampene man vurderer som potensielt mest innbringende ratingmessig og ser ingen grunn til å tenke på det som uedle hensikter. Jeg vil heller ikke bruke uttrykket poeng-griskhet, for jeg synes "griskhet" er for negativt ladet.

Det er jo slik rating skal fungere, som "krydder" og incentiv for å spille godt og forbedre seg. Spillere på ulikt nivå kan møtes og _takket være ratingsystemet_ har begge (ideellt sett, iallefall) like gode forutsetninger til å hevde seg.

Men det finnes tilfeller der jeg synes uttrykk som poenggriskhet og uedle motiver passer (Nabodama og Primadonna er inne på det i postene over). Det første er spillere som spekulerer i å møte nybegynnere, gjerne i høyest mulig hastighet, slik at man kan presse uforholdsmessig mange ratingpoeng utav vedkommende.

Dette er imidlertid en risikosport, siden man da står i fare for å møte en av de såkalte luringene eller nygamle, de som etter min mening virkelig passer til beskrivelsen poenggrisk. Disse egosentriske tåpene oppretter nye profiler utelukkende for å kunne spille under falskt flagg og urettmessig robbe andre for poeng.

Heldigvis er disse enkle å få øye på, siden de gjerne suser i været ratingmessig. Det er også få av dem, for de aller, aller fleste skjønner at dette for det første er en kortvarig glede og for det andre at det ødelegger for fellesskapet.

Med andre ord: hurra for de aller, aller fleste av oss! Måtte vi fortsette å spille mot de vi vil og unngå de vi ikke vil spille mot.
 
PrimaDonna - Ikke medlem lenger2009-11-21 20:03
Antall innlegg: 4

Jeg er en såkalt ny-gammel..og roper det gjerne ut,så alle som ikke vil spille med en ny-gammel kan holde seg unna. Mitt motiv for å ha et andre nick,er ikke å lure til meg poeng..så smålig er jeg ikke. Motivet er at jeg vil ha et nick bare å spille med,for det andre nicket skravler jeg like mye som jeg spiller...Er ikke ute etter å lure andre.
 
PrimaDonna - Ikke medlem lenger2009-11-21 20:06
Antall innlegg: 4

ps:Men at det kan bli en utilsiktet konsekvens å håve inn ekstra poeng i begynnelsen,det ser jeg klart...ds
 
nabodama2009-11-21 20:28
Antall innlegg: 119

Hmmm .. du har fått deg et nytt nick for å spille med ??
Hva bruker man ellers nick til ?
 
PrimaDonna - Ikke medlem lenger2009-11-21 20:52
Antall innlegg: 4

Man trenger vel ikke mistenkeligjøre noen for det ,nabodama...det er så enkelt om jeg skriver i forrige innlegg..
 
Valpen2009-11-21 21:42
Antall innlegg: 448

nick, nick og i mål
 
sarita2009-11-22 12:47
Antall innlegg: 104

Jeg faller for fristelsen stadig vekk, men får som regel grisebank ;-)
 
Mr_Hat - Ikke medlem lenger2009-11-22 16:17
Antall innlegg: 23

Jeg spiller gjerne mot alle, nye og gamle, høy/lav rating, og nesten alltid Tilfeldig. Ser ikke noe galt i å spille mot "urutinerte" spillere med lav rating. Spiller man mot noen med 3000-4000 mindre i rating, må man jo virkelig knuse dem for i det hele tatt å få poeng. Tapte forresten over 200 poeng i et parti i går. Hva er rekorden?
 
rbm2009-11-22 16:34
Antall innlegg: 859

Den rekorden har ikke jeg lyst å slå---må være en av de få som ikke frister..hehe..
 
gompedyret2009-11-22 21:20
Antall innlegg: 4381

PrimaDonna: Du har neppe grunn til å føle deg truffet. :)

"Nygammel" er et litt upresist uttrykk, jeg nevnte det kun fordi det har vært brukt før. Det å lage seg en ny profil som sådan må være en grei sak som det etter min mening kan finnes flere gode grunner for. Det jeg siktet til som uedle motiver og poenggriskhet er de som _spekulerer_ i nye profiler kun for å stige fortest mulig i rating på bekostning av motspillerne.

Ideelt sett burde vi hatt et system der en ny profil kunne velge sin egen startrating og på den måten slippe å måtte spille seg opp (eller ned!) i begynnelsen. Dessverre ville nok en slik ordning skapt flere problemer enn løsninger.
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?