Spillrom
Sjiraffen7
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede7
Mobilspill
Pågående8 654

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
JamesO - Ikke medlem lenger2009-12-14 21:59
Antall innlegg: 2649

Juletre og annet med jul ...
Ja nå nærmer julekvelden seg styggfort ! (sa den travle kjerringa som hadde ambisjoner om å bake 7 sorter kaker til jul og srikke julegaver til hele slekta).

Jeg skal imidlertid rusle ut i skogen og hogge meg et juletre. Bjørk, osp og rogne blir vel heller stusselig å ha i stua må om vinteren. Grana virker med sine rette vinkler og mangel på formmessig individualitet alt for masseprodusert. For meg er det bare furua som teller.

Furua med sine individuelle former og trolske tradisjonelle julestemningsskapende skjønnhet.

Hva slags juletre foretrekker dere ?

Og hva med julepynten ?

Julemiddagen skal være ?


 
Gyda Lill2009-12-14 22:09
Antall innlegg: 29

juletreet er det desverre lite av, og pynten også hvis du ser bort fra adventskalender, utradisjonell adventsstake og stjerne i vinduet. Jeg er det stikk motsatte av min mor som har nisser blant annet på do og lar alt stå framme til påske da kyllingene overtar ;)
 
mikromina2009-12-14 22:14
Antall innlegg: 51

Foretrekker grantre, men har bøyd etter for presset og kjøpt et plasttre... Dårlig med ordentlig julelukt fra det, men det får gå...
Pynten er hummer og kanari, men mye rødt og gull. Og ting som ungene har laget oppigjennom årene :-) Man kan si mye rart om det, men sjarmerende er det iallefall :-)

Julemiddagen er pinnekjøtt. Ribben er forbeholdt 1.juledag :-)
 
HanneH2009-12-14 22:20
Antall innlegg: 2290

Jeg synes nok granen er finest som juletre, men sverger selv til den kunstige varianten som kan brukes om og om igjen hvert år. Og det beste med alt man slipper alle nålene som drysser :)

Julepynten er for det meste kun stjerner og lysestakene, noen juleputer nå i romjulen. Lillejulaften da dukker resten frem og det blir litt mer, men så alt for glad i den oyntinge er jeg nok ikke. Det deiligste med hele julen synes jeg er når den er over og man kan slå seg ned i sofaen og si "heldigvis et helt år til neste gang".

Men middagen den vil jeg ha, og det som er mest brukt på våre kanter er vel pinnekjøtt, medisterpølser, sossiser, med kålrabistappe, surkål, rødkål og alt annet som hører med. Til dessert bruker jeg som standard riskrem med rød saus. Det gjør godt etter en ganske tung middag.
 
ajnor2009-12-14 22:28
Antall innlegg: 958

Aller helst ville jeg hatt ei slank, men samtidig tett og fin furu på ca 190 cm. Vet ikke hva det blir i år, ergo: juletreet er ikke innkjøpt. Pynten er utrolig hummer og kanari, fra mine besteforeldres julepynt der det eldste nok er borti 80 år, til helt ny pynt. Fugler må det være i et juletre, samt norske flagg. Flaggene på tvers og glitter-lenkene fra toppen og ned (eller omvendt, for den som vil si det på den måten...) Farger? Tja... Mange! Om det er veldig pent? I en designers øyne: Nei. I mine: Ja, alltid! ;-)

Julepynt ellers: Adventsbelysning i flere vinduer fra 1. søndag i advent. Kranser på dører, noen røde uroer, noen nisser her og der, men ikke i dunger og lass... I år har vi valp i hus og da blir det vel enda litt mindre pynt, tenker jeg. Nytt av året er røde julegardiner i hele 1. etasje. Bortsett fra adventsbelysning og gardiner, så kommer ingen julepynt fram her før på kvelden lille julaften, men så har vi derimot jul til minst 13. dag jul, eller helst til 20. dag, i realiteten blir det som regel noe midt i mellom.

Julemiddagen: Ribbe og pølse, evt. medisterkaker, gode mandelpoteter, surkål eller rødkål og saus. Multekrem til dessert - i alle fall til de voksne. Regner med at vi må frem med is til husets yngste.

Oi.... Avhandling!
 
JamesO - Ikke medlem lenger2009-12-14 22:35
Antall innlegg: 2649

Ja ingenting er som furulukt i huset, synes nå jeg da.

Julepynten bør helst være så gammel som mulig. Men levende lys blir for brannfarlig.

Juletrebelysningen kan være enten fargede lys eller vanlige gule lys. Og jeg overpynter ikke treet.

Har kjøpt en av disse lyspyramidene som er veldig fine å ha utstilt i vinduet.

Julemiddagen er for meg ribbe, kjøttkaker/medisterkaker og pølse/medisterpølse. Deilig brun fløtesaus pluss et annet sausalternativ som gjerne kan være bearnaisesaus. Rødløk eller surkål. Brus og vann å drikke til. Egenproduserte poteter og gulrøtter.

Riskrem med mors hjemmelagede bringebærsaus er en fin dessert.

Ellers baker jeg ikke kaker til jul. Finner det for strevsomt og ikke så interessant, men jeg liker å spise kaker, spesielt bløtkaker og den som kalles verdens beste/kvæfjordkake.

Så blir man å spise møsbrømlefser. Verdens beste matrett etter mitt syn. Møsbrømlefsen, for dere som ikke kjenner denne, er en myk flatbrødlignende lefse med diameter nesten 40 cm, og oppå der er det smeltet brun ost, litt rømme og smør. En matrett for guder og laget av engler.
 
May Lene - Ikke medlem lenger2009-12-14 23:07
Antall innlegg: 614

Jeg vet bare at vi har furu pga. astma og allergi i heimen.. Og fordi den holder seg grønn og røytefri sinnsjukt lenge.

Julepynten er vell røde puter i sofa osv. og maaaange sånne adventslysestaker :P

Julemiddagen er ribbe m/tilbehør :D og kokt skinke til storesøstra mi som hater "flesket på ribba"
 
roannima2009-12-14 23:40
Antall innlegg: 302

jeg har KUN plastikk.,.,....juletre ja....:-) det blir pyntet med rødt og gullfarget juletrepynt...... masse nisser rundt omkring i stua....

julemat.....jeg elsker lutefisk, og hater pinnekjøtt og ribbe... på julaften spiser jeg enten hjortebiff eller okse.

ikke liker jeg nøtter,,,,dadler,,,julebr us er for søtt,,,,,medisterkaker er ikke favoritt, og julepølsene står jeg glatt over.

men juleølet faller i smak hvert år ;-))

sær? næsj......spiser alt annet enn julemat jeg ;-)
 
Alfa932009-12-14 23:56
Antall innlegg: 7771

Er heller ikke noen fan av julematen :)

Men juletre må man ha! En ordentlig gran som må vannes og som drysser og som lukter JUL... og den pyntes med lys og hjerter og engler, glitter, lenker og annen stæsj, og spyd i toppen. Det gjøres på lille julaften, også er vi ferdige akkurat i tide til Grevinnen og Hovmesteren på tv ;)

På julaften spiser vi mølje hos bestemor! Det er noe av det beste som finnes:) Også er det pepperkaker, sandkaker, krumkaker, brune pinner... namminamm :D
 
Roo - Ikke medlem lenger2009-12-15 00:01
Antall innlegg: 6

Må være ei ordentlig gran, med lys, flagg, glitter, kuler, fugler, engler og litt anna fine saker.

På julaften spiser vi pinnekjøtt og det MÅ være blåbærkrem til dessert :D
 
miamaria2009-12-15 07:49
Antall innlegg: 1002

lenge leve plastjuletreet! (spar et tre, spis en bever?)
familiens yngste pynter treet helt etter sitt eget hode.
et år hadde gutten på fire funnet seg en fin, lav gren på baksiden av treet, utenfor storesøster skarpe blikk, så der satt han på huk og hang rolig en sju-åtte av sine favoritter blant julepynten, utenpå hverandre..
ellers blir det noen duker og brikker som til dels har en lang historie bakover i tid. det meste av annen julepynt er gaver opp gjennom årene og må selvsagt frem.
 
liselotta2009-12-15 18:00
Antall innlegg: 564

Juletre: gran
Julepynt: rødt og gull (ikke flagg og masse dilldall)
Julemat: pinnekjøtt julaften, ribbe 1.dag, fisk/kveite 2.dag. Samme prosedyren hvert år, skal ikke kødde med juletradisjonene må vite.

Men jula starter med Askepott og nøttene hennes :-)
 
Sanka2009-12-15 18:33
Antall innlegg: 32

Juletre: Kunstig. Kjøpte det da det ble barn i huset her, og katten klatrer og drar ned alle barnenålene, så kunstig er fint enn så lenge. Men savner granlukten :)
Julepynt: Julestjerner i samtlige vinduer. Mye hvitt og sølv, men også en del innslag av rødt :)
Julemat: Risengrynsgrøt den 23., julestrømpe med godteri, ribbe og kalkun m/ tilbehør den 24. Desserter og kaker av alle mulige slag da vi er flere som baker.. Riskrem med saus lages etter restene fra risengrynsgrøten.

GLEDER MEG TIL JUUUUUL!!! Hyggelig nå som det er snø i hovedstaden, blir god julestemning av det!
 
Sanka2009-12-15 18:33
Antall innlegg: 32

Julestrømpe med ribbe og kalkun? Ikke verst :D Julestrømpa til "frokost" og det andre til middag :)
 
mysteria - Ikke medlem lenger2009-12-16 01:35
Antall innlegg: 1124

Får jeg ikke sånn julepynt kan det være det samme...

www.youtube.com/watc..._e mbedded#
 
maf2009-12-16 05:22
Antall innlegg: 89

Vi bor i Thailand, og her er det dårlig med gran, desverre. Plastikk it is, og når julestemningen likevel aldri overlever varmen, lager vi et skikkelig tacky juleshow i stedet. Blinkende lyskjeder glitter over alt!
Vi får dansk familie på besøk i jula, så da blir det 'flæskesteg med sprød svær'. Og riskrem selvfølgelig.
Har klart å bake verdens beste peppernøtter i år, og to slags andre småkaker uten navn (og uten oppskrift - men gode ble de!).
 
USA - Ikke medlem lenger2009-12-16 13:35
Antall innlegg: 1252

Det finnes vel ikke noe bedre enn pinnekjøtt, kålrabi, poteter, steikt løk og en kullsyreholdig drikk som julemiddag ?

 
rbm2009-12-16 14:42
Antall innlegg: 859

Rødbrus?? Er kullsyreholdig..den og..
 
Alfa932009-12-16 15:58
Antall innlegg: 7771

Mysteria, lykke til med å henge opp det der ;)
 
GreteSB2009-12-16 17:52
Antall innlegg: 7777

Annenhver jul er jeg i Norge og da er det gran og ribbe som gjelder. Her i Hellas har vi ikke tre, kan jeg ikke ha gran får det bare være.. Men vi skal nå spise ribbe og medisterkaker og hjemmelagd surkål. Og så har jeg røde lys og juleduk. Det får holde i år. Håper alle får en fredelig jul!
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?