Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 825

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Anitapita2010-01-13 23:38
Antall innlegg: 163

Telefonselgere
Jeg har nettopp hatt en liten debatt på Facebook ang telefonselgere; hvor velkomne er disse oppringningene, hvordan avviser man dem og hvorfor virker ikke reserveringen som den skal?

Til tross for gjentatte forsøk på å reservere meg, mottar jeg ukentlig flere henvendelser. Noen er høflige og greie fra begynnelse til slutt i samtalen, andre presser på for å få selge og atter andre blir direkte frekke og ufine når de ikke får "napp".

Hvordan er deres erfaringer på dette området? Gode råd..? For ordens skyld; enkelte ting støtter man jo, men til lags åt alle kan ingen gjera.
 
rbm2010-01-13 23:44
Antall innlegg: 859

Jeg bare svarer at jeg har reservert meg...og legger på!!
 
Kirsti2010-01-13 23:57
Antall innlegg: 1946

Hvis jeg skjønner deg rett, Anitapita, snakker du her også om oppringninger fra veldedige organisasjoner (siden du sier "enkelte ting støtter man jo"). Så vidt jeg vet, kan man ikke reservere seg mot oppringninger fra disse, ei heller mot selgere i firmaer man har et kundeforhold hos eller opinions- eller markedsundersøkelsesbyråe r.

Jeg pleier bare å svare at jeg har visse organisasjoner jeg støtter og ikke er på leting etter flere.
 
roannima2010-01-14 00:00
Antall innlegg: 302

støtter ALDRI via tlf jeg,.,,,,,vil jeg gi noe så gjør jeg d på andre måter,.,,,,

selv pleier jeg å si " ikke interesert"....og legge på bare,,,,
 
EspenDD2010-01-14 00:04
Antall innlegg: 4

Jeg synes dette var et veldig interessant innlegg, først og fremst fordi jeg selv har jobbet som telefonselger for å spe litt på studentøkonomien min.

Som telefonselger får man klar beskjed om at man skal være hyggelig og ikke prakke på noen et produkt. Samtidig er man en selger, man skal ha en retorikk som gjør produktet delikat for den potensielle kjøperen, da med argumentasjon og ikke med å stadig "close" (spørre kjøperen gjentatte ganger om vedkommende vil ha det). Det som du, Anita, her nevner med de mer ufine, de kan ikke faget sitt, de bryter med de etiske retningslinjene. De fortjener intet annet enn et nei sagt på en muggen måte.

Så, rbm: Jeg er en hyggelig fyr, det har jeg iallefall fått høre. Intet unntak i telefonen. Å møte på sure mennesker er da faktisk helt grusomt - man føler seg direkte verdiløs til tider. Å bare få slengt på røret er heller ikke noe hyggelig, ofte er dette på linje med å bli skjelt ut. Et vennlig nei takk tidlig i samtalen er finfint, for man må ikke glemme at det sitter et menneske der som i de fleste tilfeller er der for å tjene litt ekstra som student eller er der fordi man ofte ikke får andre jobber - det er ingen drømmejobb og man får nok pes fra mange om ikke de mer oppegående man ringer til skal påføre de noe mer. For å si det sånn: Min holdning til hvordan man håndtere telefonselger forandret seg totalt etter at jeg begynte som en selv. Jeg har aldri kjøpt noe over telefon, det akter jeg heller ikke å gjøre, men det er medmennesker som ringer og høflighet er sunt bondevett så lenge de ikke oppfører seg ufyselig.
 
Anitapita2010-01-14 00:11
Antall innlegg: 163

Kirsti: jeg mener alt, med det mener jeg både dem som skal selge og dem som skal "tigge". Når man er inne på Brønnøysundregisterets sider for å reservere seg, haker man ut spesielt om man også vil reservere seg mot henvendelser fra veldedige organisasjoner, og det har jeg gjort. Flere ganger. Når jeg sier at jeg støtter enkelte ting, er det jo slik at jeg dessverre ikke greier å være helt konsekvent i min avvisning (kanskje derfor de ikke gir seg også..?). Men jeg blir stadig flinkere. Og stadig mer irritert fordi min reservasjon ikke blir respektert. Spesielt en organisasjon har ringt meg utallige ganger denne høst/vinter-sesongen. Jeg har sagt nei hver gang, bedt dem føre på listene sine at jeg har reservert meg osv. Så ringer en ny person fra samme sted uka etter. Og uka etter der igjen.
 
rbm2010-01-14 00:11
Antall innlegg: 859

Hm..er det ufyselig å si at man har reservert seg når man faktisk har det? Jeg blir stadig oppringt tiltross for dette og syns det er greit å si at jeg har reservert meg for telefonsalg..da trenger de ikke bruke mer tid på meg...tenker jeg...
 
Anitapita2010-01-14 00:17
Antall innlegg: 163

Espen DD: Det at det sitter et medmenneske i den andre enden av linja er selvfølgelig viktig å huske på, og en del av dem som ringer er jo bare hyggelige, for all del. De som respekterer mitt nei takk uten noen flere viderverdigheter, har jeg ingen problemer med. Som her i forrige uke, da spurte jeg oppgitt han som ringte om hvorfor den reserveringa ikke virker - hvorpå han svarer at han selv som privatperson sliter med akkurat det samme. Noe selvmotsigende, javel, men han fikk et par stjerner hos meg :)
 
Duppedingser2010-01-14 00:19
Antall innlegg: 467

Det er ingenting som heter telefonsalg. Det er terror. Telefonterror.

Men vi skal liksom ikke forby ting i dette landet, og der det faktisk er forbud blir det gitt dispensasjon slik som bygging i strandlinja.

Reservere seg, det er det samme som voldsalarm -falsk trygghet.
 
Kirsti2010-01-14 01:05
Antall innlegg: 1946

Ja, da er det nok jeg som rører, Anitapita. Sorry. Jeg har reservert meg selv, og det funket fint etter nokså kort tid. Og ja, det var jo en grunn til at jeg reserverte meg ...

Jeg hadde nokså lenge et markedsundersøkelsesbyrå som ringte omtrent daglig med bråtevis av spørsmål, og jeg ble møkk lei. Jeg begynte etter hvert å svare at jeg ikke hadde tid til å snakke med dem, og til slutt ga de opp. Greit å svare på undersøkelser jeg oppfatter som samfunnsnyttige, men hvilke pastiller jeg foretrekker er ikke helt i den kategorien.
 
Liddell2010-01-14 01:19
Antall innlegg: 3125

Her er et alternativ når en uønsket selger ringer:

www.youtube.com/watc...ll DWSbuDsQ
 
rbm2010-01-14 01:23
Antall innlegg: 859

NICE!! Hadde glemt den episoden...haha!!
 
May Lene - Ikke medlem lenger2010-01-14 02:23
Antall innlegg: 614

Jeg fikk så dårlig samvittighet da en svensk ung gutt ringte å skulle spørre om jeg ville ha ett mobilabonemang.. Det var GANSKE tydelig at det var første dagen på jobb, for han stotra og stamma seg fram til pointen. Så jeg måtte bare si ja, det var trossalt billigere enn det jeg hadde fra før av...
Men Ellers sier jeg bare nei takk når de er ferdige med å snakke :P
 
Cygnus2010-01-14 08:22
Antall innlegg: 44845

Jeg minner dem høflig på at jeg faktisk har reservert meg, og legger så på - jeg skjønner jo, Espen D, at det er ekkelt å få telefo0nen lagt på, men en må jo nesten kunne verge seg, eller!
 
Valpen2010-01-14 09:19
Antall innlegg: 448

Verge seg eller vegre seg?
 
Cygnus2010-01-14 09:21
Antall innlegg: 44845

I dette tilfellet: verge seg (mot 'inntrengere')!
 
Cygnus2010-01-14 09:24
Antall innlegg: 44845

når en vegrer seg, er det ikke mot noen - en vegrer seg for å gjøre noe, vil ikke gjøre det, kvir seg for å gjøre det!
 
GreteSB2010-01-14 09:41
Antall innlegg: 7777

Jeg mener at telefonsalg og tigging er en uting, jeg avviser alle som måtte ringe. Ønsker jeg å gi bort penger, velger jeg selv måten å gjøre det på.
 
Valpen2010-01-14 09:48
Antall innlegg: 448

Takk for avklaringen og forklaringen - lurte på om det var en skriveleif
 
Takal2010-01-14 10:19
Antall innlegg: 10

Når sønnen min var en to-tre år ga jeg alltid telefonen til ham, når selgere ringte til oss. En effektiv stopper!
 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?