Spillrom
Sjiraffen2
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede2
Mobilspill
Pågående8 931

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Hæppi - Ikke medlem lenger2008-05-07 19:50
Antall innlegg: 25

Hekta men litt lei?
Hei til kjente og ukjente spillere.
Du store tid så artig å spille ordspill.
Jeg har gått litt lei ordspillet fordi det er ganske så urettferdig i forhold til min personliget.
(Det forunderer meg ikke om mange har falt i fra underveis etter å ha testet ut).
Men roblemet mitt er at jeg har blir litt hektet på ord. :)

Kanskje det finnes en online norsk kryssordside som jeg ikke vet om. Noen tips?
Kjenner jeg meg rett kommer jeg ikke til å klare å holde fingrene helt av "fatet" på ordspill i fremtiden. :)
Masse hilsen en ellers hæppi jente.

 
Slurvesara2008-05-07 20:10
Antall innlegg: 37

urettferdig?
 
nabodama2008-05-07 20:24
Antall innlegg: 119

Regner med at du med urettferdig mener som meg at hvis du skriver "ordentlige" ord får du små poeng, men dersom du spiller egoistisk og bare legger ut ord som HÆ, BÆ o.l. DA får du plutselig en hel bråte med poeng ! Det samme dersom du prøver å bygge ut ord slik at begge kunne få lagt ut bokstaver, neida da er den andre rask til å sperre med hæ, bæ ordene sine og du blir sittende resten av spillet og legge ut en og en bokstav. Irriterende, men som dere ser er jeg fortsatt hekta !!
 
nabodama2008-05-07 20:25
Antall innlegg: 119

Har hørt om noe som heter brukhodet.no, kanskje det kan være noe å prøve seg på ?
 
Hæppi - Ikke medlem lenger2008-05-07 20:37
Antall innlegg: 25

Hei Slurvesara.
Artig navn. :)
Opplegget er slik at men skal hindre andre i å komme til gode opplegg..det passer ikke min personlighet.
Stikkord som:
blokkering
hindring
pass
vente på opplegg til gule og røde ruter
f.. så dårlige bokstaver jeg får
hvor i h blir vokalene av?
osv....

den situasjonen med tankegang trigger meg....for jeg lar meg rive med.
Kjenner på meg selv at det ikke er godt. Men det er meg.
 
tsw000 - Ikke medlem lenger2008-05-07 20:37
Antall innlegg: 114

men det er sant - Scrabble er mye morsommere, fordi en kan legge ordentlige ord - helt vanlige sammensetninger som ikke er tillatt her, f. eks. - eller fremmedord og fremmede ord osv. (gen er ok, men ikke genom; wok er ikke ok, ei heller toddy - men safe er!) kk ja - men gøy er det!
 
Slurvesara2008-05-07 20:41
Antall innlegg: 37

Det er bare et spill:o) Noen ganger går det min vei og andre ganger (De fleste) går det ikke min vei. Noen ganger har jeg ikke noe annet å legge enn BÆ og HÆ og får jeg mye poeng så er det bare fint.
 
Hæppi - Ikke medlem lenger2008-05-07 21:15
Antall innlegg: 25

Hei nabodama. :)
Skulle gjerne hatt deg som nabodame! :)
Joda, jeg kjenner den med bæ og hæ osv....og den bruker jeg selv når vokalener og konsonanter ikke er utdelt slik at det kan dannes ord på mer enn 2 eler 3 okstaver.
Noen sitter da med sikkert iiæobgh.....eller noe sånt.
Det jeg prøver å fortelle at dette spillet får frem noe råttent i meg som jeg ikke liker. Derfor kunne jeg heller tenkt meg å spille kryssord online som jeg etterlyste i start-mailen.
 
ingerine2008-05-07 21:59
Antall innlegg: 10

Hei!

Må være hekta jeg også:-) Når jeg skriver handlelapp til meg selv og første ting på lista er f.eks..............fisk, så holdt jeg på å skrive loddrett under F`n, måtte vel kanskje blitt fløte det da :-))
 
sinecera2008-05-07 22:12
Antall innlegg: 285

Mooseman:
Jeg tørr ikke skrive innlegget helt ut :-), men her ser du mange fler som burde vært interessert i ideen med blankt brett
 
Bagdad2008-05-07 22:16
Antall innlegg: 28

Jeg har selv blitt en sånn som legger for egen nytte.
Det er vel på grunn av poeng, rating og så videre,
samt den gode følelsen man får når det tikker inn
over hundre poeng når du kanskje kun har lagt ned to brikker.

Dog:
Jeg finner faktisk glede i å se andre cashe inn poeng.
Jeg digger når andre legger en bingo.
Det får meg til å ønske å bli bedre, mer kreativ og løsningsorientert.

Derfor spiller jeg ofte urankede spill. Fram med moroa!
 
bebban2008-05-07 22:26
Antall innlegg: 1

Jeg liker også å se andre legge fine ord-kombinasjoner! Det er det som er moro med dette spillet; legge kombinasjoner som det blir masse poeng av. Men jeg skulle virkelig ønske at vi brukte vanlig norsk rettskrivningsordbok - som i scrabble/ kryssord ---
 
Mooseman2008-05-07 22:46
Antall innlegg: 1596

Sinecera, jeg 'hører' hva du sier, og dere andre også ;)

Scrabble og ordspill er ikke helt likt. Ordspill er hva vi kaller 'scrabblish', altså en kopi med litt andre regler og varianter ( enn så lenge)

Når det gjelder ordlista og den slags, så kommer det snart en oppdatering som vil tillate mange flere ord enn vi har idag, også nye ord i sprråket vårt.
Vi håper jo at dette vil bedre spillet ganske mye.

Selv Scrabble har poeng og bokstavbonus, og du kan selvfølgelig spille uten disse bonusrutene hjemme, bare man er enig på forhånd.

Uranket spill er den løsningen vi har å tilby, og hvis noen ikke ønsker å spille ranket, men allikevel lar seg rive med av poengjaget i et uranket spill, så bør de vel heller spille ranket.

Jeg ser for øyeblikket ikke for meg at det kommer en helt blank utgave, men jeg skal ta dette videre med utviklerne for å høre om det er mulig.

Det er klart at man kan, dersom man har tid og penger, lage et dusin forskjellige utgaver av dette spillet, som feks å la alle brikker ha verdien 1. Da vil man også unngå slike korte kombinasjoner som noen syns å være ødeleggende for spillet.

Men, det er nå engang slik at dette konseptet er bygget rundt ranking/poengsystem, så da får man velge om man vil spille med eller uten ranking.

Som nevnt over, av Hæppi, hva gjør du i gitte situasjoner når du har kanskje 6 konsonanter og en Æ ?? Da blir det Bæ og Hæ og andre korte løsninger.
Det er jo ikke alltid at disse er de beste løsningene, det kan bare virke sånn der og da ;)

Det som du beskriver som 'råttent' , Hæppi, minner litt om konkurranseinnstinkt ;)
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-05-08 00:37
Antall innlegg: 1944

Vil minne om, som vi har sagt i andre tråder, at fullformsordlisten er den desidert mest omfattende som finnes i norge.
Ingen andre ordlister/-bøker er i nærheten av å ha så mange ord.

Den er ikke fullkommen, men blir stadig bedre.

Ved å endre til en annen liste ville vi miste kanskje 100 000 - 200 000 ord i forhold til i dag.

Når det gjelder sammensatte ord finnes det ingen fullgod liste.
Det er en under utarbeidelse, som forhåpentligvis er ferdig i 2014.
 
Mooseman2008-05-08 08:41
Antall innlegg: 1596

I 2014 kan det hende at vi trenger større brett enn 15*15 ruter ;)
 
Anjete2008-05-08 13:45
Antall innlegg: 152

Hvis noen "ødelegger" med å legge HÆ og BÆ, synes jeg det bare er fint, for da har man god mulighet til å utnytte disse bokstavene(som gir ganske mange poeng) med å legge en R bak begge, og kanskje en E eller T(eller både og). Så synes HÆ og BÆ er fine ord, jeg... :) Alle som spiller mot meg skal få lov til å legge de, hele tiden!
 
Hæppi - Ikke medlem lenger2008-05-08 14:08
Antall innlegg: 25

Hei herlige Moosemann! :)
Joda, du har nok rett i antydningen om konkurranseinstinkt.
Men sett fra min side er det ikke her jeg vil bruke det. Her vil jeg hygge meg.
Jeg skal invitere til uranket heretter....håper det er noen som vil henge seg på!?
Ønsker dere en riktig fin dag.
Mange hilsen hæppi jente.
 
Mooseman2008-05-08 14:25
Antall innlegg: 1596

Invitér meg gjerne hvis du ser meg, så er jeg med ;)
 
gompedyret2008-05-11 01:33
Antall innlegg: 4381

Man kan vel hygge seg selv om konkurraseinstinktet er i full utfoldelse? Sa han som om det var et retorisk spørsmål. Hvilket det også var.
 
mcsnurp2008-05-11 09:06
Antall innlegg: 88

Hei!
Jeg er gammel scrabblespiller, og jeg synes ikke ordspill er så ulikt. Men jeg holder meg som regel til standardbrett, fordi jeg synes at de tilfeldige brettene har en for stor grad av "poengsankingsprofil".
Jeg synes scrabble/ordspill er morsomt nettopp fordi det er en kombinasjon av lure løsninger og gode ord som gir det morsomme spillet.
Fordelen med ordspill er jo også at det er likt for alle hvilke ord som går og hvilke som ikke er lov. Man slipper diskusjoner om hva som er tillatt, og så kan man jo være enig eller uenig i de ulike ordene, men det er ihvertfall likt. Selv synes jeg f.eks, WCA er relativt kuriøst...
Så mitt råd er ihvertfall - standardspill, dersom en savner "ordkampen"!
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?