Spillrom
Sjiraffen | 14 |
Krokodillen | 2 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 16 |
Mobilspill
Pågående | 8 469 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2010-05-29 12:02 | |
![]() | Tyrefekting Tyrefekting Det er i de små sommermorgentimer det skjer. Når sola så vidt har dukket frem i øst over toppen på fjellet i dalen. Og fuglene synger sin klare morgensang. Min hemmelige forberedelse til verdensmesterskapet i tyrefekting i Barcelona Spania. Gjelder å få unnagjort treninga med oksene ute på beitet før noen oppdager det. Burde vel betalt storfebonden for mine febrilske svettende til dels angstfylte herjinger med rød kappe og kjappe flamencolignenede dans med oksene på enga, men velger å holde kortene tett inntil brystet frem til tyrefektingsverdensmester skapet er over. Oksene vet at jeg kommer i de tidlige morgentimer, de begynner å bli vante med det nå. De er blitt kjente med den rolige standhaftige mannen med den svingende kappen og de brå elegante sofistikerte unnasvingende bevegelsene. Med den røde kappen inntullet over underarmen går jeg uten å tirre oksene varsomt frem til midten av enga. Så begynner spillet. Det febrilske voldsomme spillet der selv fallskjermjegere og Mount Everest - klatrere ville fått angstanfall, nervøse rykninger og svettetokter før de slukøret bare måtte melde pass og innse at det faktisk finnes aktiviteter som er hakket råere. Der er oksen Fabian, 25 meter fra meg i sørvestlig retning på den grønne gressfrodige enga. Jeg ser han inn i øynene og tenker ; Er du klar Fabian. Er du klar ditt digre giganthornede brunskinnede testosteronbulende muskelbeist. Fabian snøfter så morgenpusten står som to vulkanutbrudd ut av neseborene hans. Han graver den høyre fremfoten flere ganger ned i bakken og vrir det massive hodet med de 30 cm lange solide hornene til høyre og oppover noen ganger mens blikket hans olmt har festet seg på meg og den røde tergende ertende kappen. Så stanser han bevegelsen, senker fremre del av overkroppen, hodet litt oppover for så å legge hodet nedover med hornene i front. Jeg føler den rå massive villskapen hans, merker at det er like før den 850 kg tunge muskelmassen med det knallharde solide tykke panserhodet og de svære spydhornene lar den enorme lårmuskulaturen spenne fra for å kunne oppnå maksimal uroksehastighet og dundre bortover 25 korte gressengmeter. Fabian ser rødt, han er ursint, vill, han vil instinktivt stange den røde kappen som vifter der noen meter foran han. Etter 20 meter har 850 kg stangevillig okse nådd en hastighet på råe 50 km/t. På tide å strekke armene med kappen litt mer ut til høyre før kappen dras innover mot kroppen som vries og dras til venstre og oksen da bare så vidt småflerrer kappen med sitt høyre horn. Noen få sekunder etter kappepasseringen virker Fabian litt forvirret. Som om han tenker: Bommet jeg ? Har den ertelystne kappefyren lurt meg igjen ? Fabian snur deretter raskt ved å hoppe litt opp med bakbeina og vri bakkroppen mot høyre. Bakbeina borrer seg ned så det grønne gresset og oppvirvlet matjord fyker noen meter bakover etterfulgt av en brungrå støvsky av oppvirvlete utslengte små jordpartikler. Blikket til Fabian søker på nytt raskt etter den røde kappen. Den voksende villskapen i dyret har omgjort kolossen til en primitiv urokse og lokket frem råskap nedarvet fra Fabians forfar fra en urasiatisk steppe for 15.000 år siden som med samme råskap forsvarte sitt harem mot rivaler og lenge før mennesket domestiserte storfe med hensikt å skaffe lettere tilgang til kjøtt. Fabian buldrer. Han kaster ikke bort tiden på mimikk som før første firsprang mot den røde kappen. Med hornene i front stormer oksekolossen imot meg på nytt. Solen har lagt et gyldent morgenteppe over det duggfriske enggraset. Den røde kappen beveges bastant til høyre side og denne gang senker jeg etterhvert kappen så langt ned at Fabian gradvis senker det massive stangehodet sitt og dundrer i i retning rød viftende kappe. Taktikken lykkes. I det Fabian er i ferd med å stange mot kappen senkes den enda lavere og Fabian snubler med sine 850 kg og det svære gigantiske storfedyret gjør en foroverlengs salto og dundrer ned i marken med ryggen først. Kadong. Klash. Muskulaturen på dyret rister ved nedslaget og oksen faller så ned på sin høyre side. Preget av svimmelhet og nederlag forstår oksen etter hvert at han denne gang har blitt grundig lurt av mannen med den irriterende røde kappen. Bare for å markere seieren løper jeg mot den liggende svimle oksen, hopper opp på den og bruker den som en slags kjøttrampoline og med et jublende jaha lander jeg noen meter bak den utmanøvrerte 850 kg tunge hamburgerleverandøren. Fabian har gitt seg. Den foroverlengse saltomortalen har rystet dyret både fysisk og psykisk. Han strekker hodet oppover og ser på meg med resignerte skuffede øyne og han reiser seg med noe strev og tusler av gårde mot utkanten av enga og legger seg raskt og nærmeste utmattende fallende ned ved siden av et tre som de siste 50 åra har vokst opp ved gjerdet på grenselinja til naboeiendommen. De andre oksene som står rundtomkring og har sett opptrinnet og resignasjonen til lederoksen Fabian virker ikke særlig lystne på å la seg terge av den røde kappen jeg vifter med. Fornøyd innser jeg at selv om morgenens trening har vært kort så har den vært effektiv , da jeg endelig lærte meg å beherske det vanskelige trikset å lure den fremadstormende oksen inn i en foroverlengs salto. | |
Valpen | 2010-05-29 12:15 | |
![]() | Død over tyrefektningen. Oksene lenge leve ! | |
Duppedingser | 2010-05-29 12:40 | |
![]() | På tide U.S.A. utstyrer disse oksene med noen skikkelige våpen så de kan forsvare seg. | |
gompedyret | 2010-05-29 13:50 | |
![]() | De burde lage en tyrefektingsimulator der spilleren kan være oksen. | |
gompedyret | 2010-05-29 14:37 | |
![]() | Som et dataspill, that is. Så kan vi få en avveksling fra alle bil-, -fly-, fotball- og skumledyrsimulatorene der ute. | |
sirava | 2010-05-29 21:26 | |
![]() | Godt skrevet! Men at tyrefekting er dyremishandling kommer vi ikke utenom! | |
Nordavind | 2010-05-29 22:22 | |
![]() | Jeg gledet meg stort over å lese dette, veldig godt skrevet, om enn noe usmakelig :) Man har dyr for tre ting, arbeid, mat og kos. Tyrefekting burde avskaffes med massiv tvang nå. Det fins ingen argumentasjon for. (Nei, å si at noe er en "tradisjon" er ikke et gyldig argument i noen diskusjon og viser rett og slett mangel på kunnskap om saken og argumenter.) | |
godbiten | 2010-05-29 22:22 | |
![]() | Utrolig godt skrevet, jeg fikk meg en god latter | |
Duppedingser | 2010-05-29 22:32 | |
![]() | Å, var det meningen å lese innlegget også? Jeg leste bare overskrifta og kommenterte... Skal lese det nå... | |
Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2010-05-30 01:10 | |
![]() | Takk for at dere syntes det var godt skrevet, det var hyggelige ord :-) Må jo tilføye at undertegnede ikke er noen stor tilhenger av tyrefekting da, men hadde bare lyst til å fantasere om litt sådan lokal aktivitet. | |
stabur - Ikke medlem lenger | 2010-05-30 18:47 | |
![]() | Litt flisespikeri.. Tyrefekting har heldigvis vært forbudt i Barcelona i noen år nå. Madrid, Sevilla, Dax og endel mellomamerikanske land derimot.. Men god og artig lesning! | |
Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2010-05-30 19:18 | |
![]() | Helt greit Stabbur. Skrev egentlig greia ganske fort bl.a. med tanke på at jeg ikke tok meg tid til å undersøke forholdene rundt diverse faktaopplysninger som f.eks. oksers topphastighet etter 25 meter og nærmere undersøkelser om mer nøyaktig angående når menneskene temmet storfe til buskap, men regner med at de gitte opplysninger skulle være ganske brukbare utifra de bakgrunnskunnskaper man sitter med. | |