Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 453

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
ajnor2010-05-31 15:25
Antall innlegg: 958

STREIK!
Niks ordspill i dag, i dag deltar jeg her: www.utdanningsforbun...lo -mandag/

Noen flere?

VeldiGlad2010-05-31 15:28
Antall innlegg: 1077

Jeg får ikke tatt den ene privatisteksamen min pga streik og får derfor ikke studiekompetanse :( Nedtur! Synd streiken skal få så store konsekvenser for noen.

Duppedingser2010-05-31 15:52
Antall innlegg: 467

Det er idioti å streike slik situasjonen er finansielt i europa, vi må spare i norge også for vår økonomi henger sammen med resten samme hvor bra vi har det.

Dette er ren egoisme og liten forståelse for situasjonen i andre land, liten eller ingen forståelse for import og eksport av varer, liten forståelse for hvordan lønninger påvirker renta.

Jeg sier ryk og reis til alle som streiker, måtte lønningene deres halveres og barna deres få sitt daglige vann og brød.

Det er skeivheter i samfunnet, løsningen i dag er ikke å heve lønninger eller å bruke mer penger, da kommer fanden på besøk temmelig fort. Man må forsøke å regulere skeivheter mest mulig gjennom skatt og avgifter. Unntaket er de homofile, da snakker vi varig skeivhet.

Håper på mange sure kommenterer tilbake, dette er min ærlige mening. Streik er feigt og dere fortjener ikke mer lønn!

Smartgirl2010-05-31 16:36
Antall innlegg: 184

Egentlig er jeg nokså enig med deg, Duppedingser. Det er ikke tida for å streike akkurat nå. De aller fleste her på berget har nok og mer enn nok. Noen vil alltid ha mer enn andre, og vil alltid strebe etter mer enn andre. Tror likevel lykken er størst hos de som kan glede seg over andre ting enn antall kroner inn på kontoen.
En omfordeling av godene bør komme mange andre til gode før vi her i landet trenger å berike oss mer.

May Lene - Ikke medlem lenger2010-05-31 17:22
Antall innlegg: 614

Jeg har ikke fått med meg hva streiken går ut på.. Er det kun lærerne?

Smartgirl2010-05-31 17:42

Nei, hele UNIO. De organiserer lærere, førskolelærere, politi osv. Det er også streik blandt sykepleierne.

Scrabla2010-05-31 18:38
Antall innlegg: 2275

Det handler mye om at yrker med flertall av kvinner har dårligere lønn enn yrker med stort flertall av menn som forøvrig har like lang utdanning.

Fidelma2010-05-31 19:20
Antall innlegg: 3315

Politiet er vel det eneste unntaket. Et mannsdominert yrke med kvinnelønn.

heidihi2010-05-31 19:25
Antall innlegg: 134

med fare for å tråkke på noen på tærne...: jeg syns det er nydelig med streik, slipper å stå opp om morgenen for å få en sur tenåring på skolen. Sove til jeg våkner av meg selv, og så sette seg ut på terassen og lese til eksamen... Livet er i grunnen relativt greitt

VeldiGlad2010-05-31 19:49
Antall innlegg: 1077

Men livet blir mindre greit om du HAR lest til eksamen, men ikke får tatt den pgs streik. Og sitter igjen med ufullført vgs...

Stig_752010-05-31 21:00
Antall innlegg: 218

Har jeg skjønt likelønnskampen dithen at man krever lik lønn for like langvarig utdanning? Altså at det er lengden på utdanningen som er avgjørende for hva man skal tjene fremover?

Stig_752010-05-31 21:02
Antall innlegg: 218

Forøvrig er jeg enig med Duppedingser. Det er en anelse ironisk, for å si det mildt, at det i Norge streikes for høyere lønn enn frontfagene når vi ser hva som foregår i andre land.

Scrabla2010-05-31 23:20
Antall innlegg: 2275

Hva skal være avgjørende for hvor høy lønn man skal ha?

sølvsøyle - Ikke medlem lenger2010-05-31 23:48
Antall innlegg: 33

Så lenge det ikke er lock out er jeg fornøyd. Er kjempefornøyd med lønnen, kunne en bare fått lov å jobbe i litt langsommere prosesser.

vyxir2010-06-01 00:01
Antall innlegg: 81

Er ikke dessuten streik mye skuespill? "Vi vil ha 4!" "Dere får 2!" STREIK! Tvungen lønnsnemnd - Resultatet blir 3. Kan ikke bare forhandlingsmotpartene låses inne til de blir enige?

Mye av årets streik handler om offentlig sektor. I Hellas har de allerede kuttet 1/7 av årslønna for de fleste offentlig ansatte. I Spania mindre - "bare" 5%. Synes vi skal være glade for det vi har.

Sydsklie2010-06-01 00:28
Antall innlegg: 703

Jeg er lærer på VGS yrkesfag. Litt surt at elevene en har hatt tjener mer enn en etter to år i læra. (Dette gjelder ikke alle, man alikevel)

Her sammenlikner jeg offentlig og privat sektor noe som ikke bør gjøres.

Forøvrig er jeg mot streik og ikke organisert i lærerforbundet eller UNIO.

Glimt752010-06-01 00:29
Antall innlegg: 55

Yes!! Fantastisk logikk i denne tråden. Kvinner og lavlønte i kommunesektoren er i følge folka her egoister uten tanke for de stakkars grekerne.

Smartgirl2010-06-01 00:38

Glimt75; jeg er kvinne og ansatt i offentlig sektor i ett omsorgsyrke. Likevel er jeg mot denne streiken. De fleste nordmenn som har jobb har til smør på brødet. Det som gnager mange av oss er at naboen har noe som vi ikke har, ergo vil vi ha mer. Kanskje er det urettferdig at noen yrker er høyt betalt uten at de som jobber der nødvendigvis har så høy kompetanse, eller høyere kompetanse enn de "lavtlønnte" i offentlig sektor, men vi har faktisk alle ett valg i forhold til hva vi vil utdanne oss til og hva vi vil jobbe med.

ajnor2010-06-01 11:11
Antall innlegg: 958

Men hvorfor skal ikke min lange utdannelse for å bli lærer i vdg. skole belønnes, da? Hvorfor skal en ingeniør med mye kortere utdannelse enn meg tjene mye mer enn meg?

Ingen lærere = ingen fremtidige ingeniører.....

Streiken har med andre ord min fulle sympati, og slett ikke bare for min egen gruppes skyld, men også for de andre, reelt lavtlønte gruppene, som f.eks. renholdere.

kjell-t-ring - Ikke medlem lenger2010-06-01 11:31
Antall innlegg: 109

Hva tror man at man skal oppnå med en streik når arbeidsgiveren er det offentlige?

Anbefaler streikelederne å lese litt historie og samfunnsfag. De kan jo begynne her:
no.wikipedia.org/wiki/Str eik

Offentlig arbeidsgiver sparer jo penger hver dag det streikes, i motsetning til private arbeidsgivere som driver butikk.

Viser siden: 1 2 3 4 5
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?