Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 492 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
potet | 2010-07-19 20:59 | |
![]() | Herregud Den snart 2 år gamle jenta har drysset leker utover hele gulvet, jeg snubler litt i alt rotet og utbryter spontant: Herregud! Den vesle jenta kikker smilende opp på meg og hermer: Herregud! Som barn ble jeg hjernevasket med diverse salmevers og de ti bud, helt unødvendig og nyttesløst. For siden har jeg lært meg at det aldri har vært noen Gud der når det kunne trenges som mest. Jeg er følgelig humanetiker og tror ikke på noen Gud. Jeg synes også at det er et stort paradoks at Norge som sekulær stat, har en statskirke. Hva mener dere ordspillere om dette? | |
åbekk | 2010-07-19 21:01 | |
![]() | Kunne ikke vært mer enig!!!:o) | |
godbiten | 2010-07-19 21:25 | |
![]() | Enig | |
AaseB | 2010-07-19 21:25 | |
![]() | Aldeles enig! | |
picassa | 2010-07-19 21:48 | |
![]() | Enig med deg, potet. | |
cruella23 | 2010-07-19 21:55 | |
![]() | Enig. Organisert religion brukes til å utøve MAKT. Religiøsitet er en privatsak. | |
wstine - Ikke medlem lenger | 2010-07-19 22:39 | |
![]() | syns ikke at religionspåvirkningen er sååå påtrengende her til lands. | |
vyxir | 2010-07-19 23:08 | |
![]() | Store forskjeller fra sted til sted - nå bor jeg i en bygd der 17.mai-toget ender opp i en gudstjeneste, og hvor det er andakt om morgenen før ungas fotballcup begynner - det var ikke akkurat sånn der jeg vokste opp, nei. | |
roannima | 2010-07-19 23:26 | |
![]() | sønn min på 2.5 utbrøt igår da jeg fylte bassenget hans ute.,...."fajsken tute mamma det va kaldt"..........er heller ingen gud hjemme hos meg :_) | |
jeykz | 2010-07-19 23:41 | |
![]() | Syns heller ikke det er så påtrengende, og godt er det. Respekterer andres livsyn så sant det ikke er helt fanatisk, selv tror jeg ikke på noen gud heller, kun meg selv og tilfeldighetene :-) Kirkebesøk syns jeg alltid har vært ubehagelig.. | |
wstine - Ikke medlem lenger | 2010-07-19 23:56 | |
![]() | men sikkert kjempekult når toåringen banner, sier herregud osv | |
miamaria | 2010-07-20 00:40 | |
![]() | en nabo-familie var en av bygdas ytterst få fullblods humanetikere. flott folk. intelligente. morsomme. vakre. vellykkede. deres eldste datter var utvekslingselev i USA et år. det ble et kultursjokk for henne! i "god's own country" var vårherre med på selv den minst betydningfulle baseballkamp! synd denne familien flyttet, hadde vært artig å visst hvorvidt dette året fikk noen betydning for jentas videre åndelige utvikling. | |
Glory | 2010-07-20 02:37 | |
![]() | Hei potet Blir litt nysgjerrig, jeg. Hva mener du med "For siden har jeg lært meg at det aldri har vært noen Gud der når det kunne trenges som mest."? Hadde du Ham med deg, da? | |
Tedh - Ikke medlem lenger | 2010-07-20 10:16 | |
![]() | Dette finnes det en tråd om Potet. Pinse...tror jeg var overskriften. Bla i den:) Forøvrig er jeg 110% enig m deg:) | |
gerdmarie | 2010-07-20 11:57 | |
![]() | Gud er og har alltid vært en herskermaktsfaktor. Vår protestantisme har ingenting med religion å gjøre, men en herskerform som passet fyrstene sånn at de fikk makt over eiendommene som den katolske kirke eide. DErmed oppstod statskirkeordningen der kongen ble øverste leder og der regjeringen i dag bestemmer hvem som skal være biskop hvor og andre forordninger. Korstogene var også katolikkenes måte å få herredømme over muslimene. Og både de kristne og muslimene hatet jødene. Etter krigen fikk de kristne så dårlig samvittighet hva gjelder jødene mht nazistenes tilintetgjørelsesmetode overfor dem, at de godtok og godtar hva som helst i forhold til jødenes velbefinnende, og de har fått et felles "hatobjekt" muslimene. Er dette en velsignet religion eller en hersketeknikk for å få rikdom og makt over menneskene? Og er det noen som spør oppdragsgiveren Jesus om hva han synes? | |
Cygnus | 2010-07-20 16:35 | |
![]() | gerdmarie sier det veldig bra! | |
bestemamma - Ikke medlem lenger | 2010-07-20 18:37 | |
![]() | Trist å lese at wstine syns det er kult når 2-åring anner. Banning er da både ukultivert og unødvendig tillegg til språket vårt. Dessuten så påberoper vi oss til stadighet at vi skal vise respekt for hverandre. Noen finner Gud midt i sin hverdag, jeg er en av dem og er litt skeptisk til tanken om et Norge uten grunnlovsfestet tilhørighet til kristendommen som religion. Jeg er ganske bekymret for at vi en dag får en befolkning som er i flertall mht islam. Har spurt før - hvordan vil det norske flagget se ut da? Jeg håper flere enn meg er glad både for kirken og kristendommen som ennå har et godt feste i landet vårt. Jeg er nok naiv, og er faktisk glad for det. Min Gud er en som har vernet land og folk på tross av at vi svært ofte gjør det motsatte av hva vi burde. Det kalles nåde. | |
wstine - Ikke medlem lenger | 2010-07-20 18:54 | |
![]() | kjære søte bestemamma: jeg kan forsikre deg om at jeg IKKE syns det er kult at toåringer banner, sier herregud, fajsken tute eller hva det måtte være. Tvert i mot! Syns jeg hører praten over middagsbordet: - Hørte du hva lillebror sa i dag da? - Næææææ, nei den gutten den gutten...... knegg knegg knegg. | |
mindre | 2010-07-20 19:10 | |
![]() | jeg tror heller ikke det finnest en gud.... hvorfor skjer da alt det jævlige her i verden?? Nei ha tro på deg selv, så kommer du langt i livet !! | |
JamesO - Ikke medlem lenger | 2010-07-21 09:51 | |
![]() | Om man kan si om man tror på Gud eller ikke synes jeg man først bør definere hva man mener med Gud. Om alle skulle skrive 1000 ord for å definere Gud så ville vi nok ikke få noen like svar. Selv har jeg aldri hatt sansen for skriftlige kilder som koranen og bibelen of andre tilsvarende bøker og mener dette er nærmere ondskapens bøker enn det godes bøker. Dog kaller jeg meg kristen og inspireres av det man kan trekke frem av det positive budskapet som Jesus hadde. | |