Spillrom
Sjiraffen10
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede11
Mobilspill
Pågående8 526

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Glory2010-07-26 00:32
Antall innlegg: 388

Ordspill vs Scrabble
Jeg har spilt Scrabble en gang i blant så lenge jeg kan huske, men merker noen klare forskjeller i fht Ordspill. Kanskje ser man brettet svært ulikt på skjermen og bordet?

I Ordspill synes jeg så og si alltid at plassene rundt de gule feltene fylles først (naturlig nok?) slik at brikkene blir liggende som en X på brettet. Dette har jeg ikke opplevd ved vanlig Scrabble (i alle fall ikke før Ordspills tid).

Tidligere når jeg har spilt Scrabble har jeg brukt mye tid på å telle. Finne de mest poenggivende alternativene. Når jeg spiller Ordspill teller jeg så og si aldri!

Og bytte brikker? Nei, det gjør jeg ikke når jeg spiller Scrabble. Da skal det sannelig være krise. Men i Ordspil...

Er det flere som opplever forskjeller i måten å spille disse spillene på, eller er det bare jeg???

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-07-26 10:24
Antall innlegg: 168

Ser ikke bort i fra at dette kan stemme for enkelte. Når det finnes folk som tror at verden ble skapt av en usynlig gubbe med skjegg som bor i en sky, så finnes det sikkert folk som spiller scrabble og ordspill forskjellig også.

bris12010-07-26 11:21
Antall innlegg: 2601

Hei Glory, jeg ser at du har standard som ditt favorittbrett. Der er det kanskje mer naturlig at man jobber seg i X-form utover mot de rutene som gir høyeste poeng. De siste kampene dine har imidlertid vært tilfelding, og der er det vel en helt annen dynamikk som gjelder. Er enig med deg i at det spilles forskjellig på brett og i ordspill, men valgene er så mange flere i ordspill.
Seierherren, det var et usedvanlig lite konstruktivt innlegg, og relevansen var heller liten. Ha en fin dag, begge to.

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-07-26 12:09
Antall innlegg: 168

Relevans schmelevans.

VeldiGlad2010-07-26 20:51
Antall innlegg: 1077

Når man spiller scrabble på brett har man lenger tid til å tenke ut leggene sine. Jeg opplever også at jeg bytter mindre når jeg spiller på brett, men det gjelder egentlig også når jeg spiller i sakte tempo på ordspill. En annen stor forskjell er at man her på ordspill har tre sjanser på hvert legg. Når jeg spiller på brett pleier jeg enten spille med reglene til nsf, altså må man utfordre gale legg, eller jeg spiller slik at man kan slå opp en gang per legg. Altså prøver jeg og feiler jeg mer på ordspill.

Også har vi jo disse evinnelige forkortelsene som cf, vm, km, bl og ikke minst de tullete bøyningene på ordspill som prikketere, luftene og alpinest.. Når jeg spiller scrabble tenker jeg mer på å legge virkelige ord enn å legge gunstige kombinasjoner av forkortelser og rare bøyninger ;)

Scrabla2010-07-26 22:36
Antall innlegg: 2275

Da vi spilte på brett i gamle dager hadde vi muligheten til å velge at neste spiller i tur kunne bytte til seg en blank brikke hvis han hadde den gjeldende bokstaven. Det går ikke her.

bomb4dil2010-07-27 00:04
Antall innlegg: 3

Scrabla: Den regelen skjønte jeg ikke?

gompedyret2010-07-27 00:26
Antall innlegg: 4381

Bomb4dil fra #quiz-show? :)

Jeg går ut fra at Scrabla mener følgende:
Hvis man bestemmer at den blanke skal være en N, så kan nestemann som har en N ta den blanke fra brettet og legge sin "ekte" N der i stedet. På den måten kan de blanke brikkene komme i bruk litt oftere.

Torill2010-07-27 00:28
Antall innlegg: 3664

Denne varianten står som et forslag til en alternativ måte å spille på i reglene til brett-scrabble. Gjorde det før iallefall.

BrittB2010-07-27 00:59
Antall innlegg: 11

Den beste fordelen med ordspill vs scrabble er at man unngår diskusjonen om det er et godkjent ord eller ikke. Mange av disse diskusjonene ender opp med at en slår opp i ordboka. Det tar tid.

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?