Spillrom
Sjiraffen | 9 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 9 |
Mobilspill
Pågående | 8 517 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
gerdmarie | 2010-07-28 11:17 | |
![]() | Engler , hvor ble det av dem? Jeg leste at Sejerstad hadde tapt saken om erstatning i forbindelse med hennes bok om bokhandleren i Kabul og at Knausgaard, med sine bøker, Min kamp, kunne risikere å bli dømt på samme grunnlag. I forbindelse med Knausgaard, kom jeg på en bok han skrev om bla engler under tittelen: En tid for alt. Nå skrev han ikke bare om engler, men om alt... En fasinerende bok. The guardian angel synges det om, skytsengler tales det om, engleskole diskuteres. Hvor ble disse englene av? De hadde mange navn. Serafer, kjeruber, amoriner, bekengler og noen var til og med navngitt såsom Gabriel. Knausgaard skriver om engler som voldtok jordens kvinner. Var Maria en av dem som ble voldtatt og dermed kan jomfrufødsel forklares? For engelen Gabriel som kom til henne sa til henne, der hun i redsel opplevde engelens ankomst, at hun ikke skulle være redd, og at hun skulle føde en sønn og kalle han Jesus. Engelen sa også at Jesus var arving til Davids trone, mao skulle han bli konge. Men det skjedde jo ikke Den aktiviteten som englene synes å ha utvist for ca 2000 år siden, hva har skjedd med den? Og hvor er de nå? | |
Torill | 2010-07-28 12:09 | |
![]() | www.youtube.com/watc...mC TIFt6am8 | |
gerdmarie | 2010-07-28 13:23 | |
![]() | ja, varför inte?? :o) | |
Torill | 2010-07-28 13:30 | |
![]() | Egentlig utrolig at det er 4 aktiver tråder med religion som tema... | |
gerdmarie | 2010-07-28 13:53 | |
![]() | Så sentral som religionen er i vår kultur og i vår måte å forholde oss til hverandre på, burde dette være noe man daglig reflekterte over. Vår grunnskole bygger på religion, vårt kongehus krever at man er protestant, og for få år tilbake, var det et problem at Lars Roar Langslet var katolikk, noe som ikke passet i det protestantiske storting. Vi snakker om muslimer omtrent som om de skulle være en gresshoppesverm og om jødene som de eneste med livets rett og alt ut ifra vår egen religiøse målestokk. Utvannet eller ei, men du verden som vi engasjerer oss når det gjelder anderledestenkende og så selvrettferdige vi er. Jeg tror det er sunt at vi våger å se oss selv i speilet og kommunisere overfor oss selv hva slags religiøs forståelse vi har/ ikke har. Vi må våge å si at vi har en religiøs tro eller at vi ikke har det. Vi kan ikke være begge deler, hvis vi ønsker å bli tatt på alvor. | |
peren - Ikke medlem lenger | 2010-07-28 15:17 | |
![]() | har de vært her da | |
gerdmarie | 2010-07-28 15:28 | |
![]() | Skulle likt å vite, men Unit Five (?) synger vel om engler med skit på vingan, så kanskje det... | |
nalo | 2010-07-28 20:34 | |
![]() | Traff ein jentunge som kunne fortella at ho var i slekt med engelen Gabriel for " oldefar heitte Gabriel og han er død, så då er han blitt engel". Den same Gabriel var onkelen min, så då er eg jo i slekt med engelen Gabriel eg og.... | |
miamaria | 2010-07-28 21:00 | |
![]() | det står en tv i stua mi. nå er tv-interessen ujevnt fordelt her i huset, kanskje derfor vi ikke har tilgang til spesielt mange kanaler. kjøper vi et større abonnement, kan vi ta inn flere kanaler. engler og denslags kan nok bare sees/oppfattes/oppleves av de/den som er mottakelig. husets yngste sønn var bare tre da han en natt så en liten gutt i hvite klær som satt ved siden av senga hans og tilsynelatende sov med hodet mot opptrukne knær. lillegutt fortalte dette neste morgen og spurte inntrengende: HVEM VAR DET?!! - han passer på deg mens du sover, var alt jeg klarte å si. det forekommer meg at jeg har fortalt om dette tidligere i dette forumet. | |
Glory | 2010-07-28 21:41 | |
![]() | Englene er da vel fortsatt der slik de alltid har vært. Ting/ personer forsvinner da vel ikke bare fordi en slutter å snakke om de? Engler som voldtar kvinner er selvsagt en grusom ting å konstruere. Maria ble redd for synet av engelen fordi han var så stor, vakker, lysende og fantastisk å se på. Annerledes fra noe hun noengang tidligere hadde sett. Og fordi han kom til henne, selvsagt. Hvem har vel ikke opplevd å bli skremt av at du plutselig får øye på noen eller noe som du ikke kjenner fra før er like ved eller foran deg? Jesus ble jo Konge! Han er kongenes Konge - konge over jødene og konge over alt folket. Om du anerkjenner Ham som konge eller ikke vil jo ikke forandre den saken. Nytter ikke veldig om du vandrer opp og med Karl Johan og erklærer at "Harald er ikke konge", liksom. En dag kommer han tilbake til jorden for å regjere! | |
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-07-28 22:07 | |
![]() | Nei, det finnes ikke engler. Engler voldtar kvinner hele tiden. De er skikkelig slemme. Jeg har hørt om en engel som var så slem at han lot være å mate fiskene til naboen en hel sommer, selv om han hadde lovet å gjøre det. Da snakker vi slem engel! Jesus er ikke konge. Han er en dust. En premiedust. Dustemikkeljesus! | |
godbiten | 2010-07-28 23:03 | |
![]() | Spør prinsesse Martha Louise.... | |
JamesO - Ikke medlem lenger | 2010-07-28 23:47 | |
![]() | :-) Engler finnes det vet jeg. Har noen egne eksempler. En gang satt jeg alene i bilen og kjørte til en bedre bufemiddag til et turistsenter. Så plutselig begynte det å dufte ubeskrivelig godt nærmest utenomjordiskblomsterakti g og jeg kjente en ubsekrivelig vakker god silkeaktig blomsterfylt vennlig berøring på mitt høyre kinn og som liksom gikk gjennom hodet. Fikk bilde av at engelen var med meg. :-) | |
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-07-29 00:25 | |
![]() | James: Hadde vesenet store vinger, bar overkropp og sverd? I såfall var det nok en engel. Hvis det derimot var lite, grønt og hadde store øyne er det nok snarere snakk om en marsboer. | |
VeldiGlad | 2010-07-29 02:06 | |
![]() | Fnis, nå så jeg for meg en krysning mellom en engel og en marsboer :D | |
Poffity - Ikke medlem lenger | 2010-07-29 04:08 | |
![]() | Trodde engler hadde harpe og ikke sverd. :) | |
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-07-29 09:36 | |
![]() | En betimelig innvending, Poffity. I kunsten og litteraturen opptrer da også engler titt og ofte med harpe og lyre. Men hvis man går tilbake til kildene (bibelen, som er en kjempedum bok), så tror jeg man vil se at kvessede slagvåpen er de foretrukne instrumenter. | |
mysteria - Ikke medlem lenger | 2010-07-29 16:14 | |
![]() | Tim Booths engler www.youtube.com/watc...dD 82nGWC6E | |
Glory | 2010-07-29 19:20 | |
![]() | Veldig som du mener å være oppdatert på engler, da, seierherren- :-P Engler finnes i flere varianter, størrelser og fremtoninger vil du også kunne lese i den samme bok. Som forøvrig ikke er dum, men levende. Englene har forskjellige oppgaver. | |
Magne Suim | 2010-07-29 19:44 | |
![]() | Sannelig, litt på samme måten som du mener å være oppdatert på engler, Glory. :) Og andre høytsvevende ting også, for den saks skyld. | |