Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 492 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Anjete | 2010-08-04 04:03 | |
![]() | Rare flertallsord... For ikke å tråkke noen på tærne i en annen tråd, starter jeg heller en ny. Picassa nevner en bingo hun har lagt - SKJEDER. Hvem i alle dager vil finne på å bruke flertallsformen av ordet skjede, ja bortsett fra gynekologer og jordmødre? Andre ord man kommer på? | |
Per M | 2010-08-04 04:17 | |
![]() | Hehe! Ser poenget ditt, men kanskje denne personen mente, hylster/slire! Som i å stikke sverdet i skjeden! ;) Jeg har sett at ordet NIGGERE har blitt lagt. Syntes kanskje det er en smule å gå over streken! Vet ikke, kjære ordspill redaktør? Virker som om det ikke er sånn altfor mye sensur her på ordspill, er et ord et ord, ja, så er det et ord, burde slagordet deres vært! - Ordspill, der ord er ord! | |
gerdmarie | 2010-08-04 09:39 | |
![]() | Jeg synes flertallsord som skifter suffikset, er "rarere". Kaprifolium - kaprifolier herbarium - herbarier et kollo - flere kolli en konto - flere konti hånd - hender fot - føtter rot - røtter bror - brødre Men bøyningsmønstre av både substantiv og verb automatiseres jo gjennom opplæring og aktivt bruk av språket. Verre er det når norsk skal læres av folk fra andre språkkulturer. Da sier de: Norsk er vanskelig å lære. Ingen regler gjelder. Men det viser seg jo at det går an. Mange nye nordmenn snakker faktisk norsk med et større norsk ordforråd enn etnisk norske. Så ordspill er kjempebra for å utvikle ordforrådet sitt. Jeg gjør det i hvertfall og lærer mange nye ord, får gjenoppfrisket ord som jeg ikke bruker og får irritert meg over bruken av presens partisipp når det legges bingo! :o)) | |
Ruschne | 2010-08-04 10:37 | |
![]() | onomatopoetika | |
Wibecke - Ikke medlem lenger | 2010-08-04 15:50 | |
![]() | hm...ja man kan undre seg grønn over ordbruken her inne. Men jeg ble meget overrasket over at Dvalen ikke ble godtatt ... Det er jo en bøyning av ordet Dvale som jo igjen er et "ordentlig" ord??? | |
twiver | 2010-08-04 15:53 | |
![]() | Dvalen er godtatt her den : » twiver: MELE, DVALEN (5+11=16). | |
picassa | 2010-08-04 16:08 | |
![]() | Bonsai blir ikke godtatt,selvom det er adoptert ord som brukes i norsk spraak | |
picassa | 2010-08-04 16:09 | |
![]() | Bonsai betyr TRE I POTTE,men hvem gaar rundt aa sier det? | |
awi | 2010-08-04 16:32 | |
![]() | Fint om forslag til nye ord til ordlisten tas i denne tråden: www.ordspill.no/foru...am p;page=9 Mest praktisk å ha alle tips samlet på en plass :) | |
bakko | 2010-08-04 16:36 | |
![]() | alle som må forklare kva bonsai er må sei "tre i potte" :-) ellers har eg lært meg det her inne, at det er bare å prøve på rare ord, mange blir godkjende :) | |
Sjiiraffen - Ikke medlem lenger | 2010-08-04 17:08 | |
![]() | Luftene, melene, melkene... Alpinere, analere, porøsest... Ordspill er rart! | |
Darrang | 2010-08-04 17:15 | |
![]() | ... enda rarere at verken hauk eller høk blir godtatt. Hva heter denne rovfuglen egentlig ifølge ordspill? | |
twiver | 2010-08-04 17:18 | |
![]() | Hauk er også godkjent.... » twiver: AVA, HAUK (6+13=19). | |
bakko | 2010-08-04 18:01 | |
![]() | la akkurat dette ordet... bakko: BULT, TIGRETE aner ikke hva tigrete er... :) | |
Ruschne | 2010-08-04 20:58 | |
![]() | Vil bare minne om at trådstarters tema er: RARE FLERTALLSORD Var vi enige om å holde oss til temaet til trådstarter? | |