Spillrom
Sjiraffen13
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående8 540

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Fiskekroken2010-08-08 20:59
Antall innlegg: 290

Konfirmasjon
Er helt blank på å holde konfirmasjon. Sikkert noen her som har vært igjennom det og som kan bistå med erfaring på diverse. Som bl.a hvor mye penger konfirmanten pleier å få fra foreldrene? I tillegg til det det koster å holde et selskap for ca. 15 gjester. Vi er skilte foreldre som tjener helt gjennomsnittlig.

-Er det middag som er rådende, eller er koldtbord også greit?

Ellers noen gode tips for at konfirmanten får den uforglemmerlige dagen hun har fortjent?

ave - Administrator2010-08-08 21:25
Antall innlegg: 4986

Penger avhenger av den økonomiske situasjonen man er i. Det er det greit å informere konfirmanten om også; det kommer til å vise seg at det er kjempestore forskjeller mellom ungdommene.

Jeg hadde lyst til å gi datteren min en bunad, men hadde rett og slett ikke råd. Mange av hennes venninner fikk..... men fordi det var et tema vi hadde drøftet forsto hun greit hvorfor det måtte bli sånn.

Koldtbord er kjekt; da finner alle noe å spise som man liker. Noe kan kjøpes ferdig samtidig som man kan lage egne spesialiteter eller det som er enklest å stelle i stand selv. Med en blanding av egenlaget og innkjøpt mat, drikke, kaker innbiller jeg meg at det ble ca. 500 pr kuvert.

Jeg hadde eget lokale (dvs hjemme) slik at ingen kostnader her utover pynt og blomster.

ellers er konfirmanten blitt hedret med bildecollager, nå senest via pcen til tven.

Egenprodusert sang og tale er også et pluss, samt iherdig fotografering av konfirmanten i alle mulige konstellasjoner....særlig aktuelt i skilsmissefamilier.

Personlig har jeg valgt å ikke kjøre for stiv etikette; blant annet fordi det er mange barn involvert her. Min erfaring er at når reglene er enkle å følge blir det hyggeligere for alle.

GreteSB2010-08-08 21:25
Antall innlegg: 7777

Min datter ble konfirmert borgelig for 21 år siden. Vi var også skilt, men samarbeidet om selskapet. Vi var vel ca. 20 gjester til koldtbord og det var veldig greit. Hun fikk forøvrig ikke penger av oss, det var vel smykker så vidt jeg husker.

Lykke til!

Apropos2010-08-08 21:46
Antall innlegg: 52

Jeg er også i ferd med å planlegge konfirmasjon. Så mye å tenke på!
Har hatt to konfirmanter tidligere, funnet ut at det er greiest å ha det hjemme. Har mellom 20-30 gjester, og vi skviser sammen. Sist hadde vi tapas levert av et cateringselskap levert til konfirmasjonen. Det var litt skuffende. Tapas egner seg helt klart best; direkte servert på restaurant. Iår har vi tenkt til å ha koldtbord: laks, eggerøre, spekeskinke, fenalår, pølse, potetsalat, oliven (litt tapasinsipirert:) flatbrød, brød og sikkert litt mer. Tenker på å lage en liten gryte m fks. stroganoff og ris på forhånd, sette ved siden (varm), for å "spe på" til de som ikke liker koldtbord...
Uansett, det er vel mest kakebordet som gjelder! Masse kaker!
Ellers har vi valgt å ha våre konfirmasjoner alkoholfrie. Det er greit, selvom det var noen sure tanter på min side i familien, da jeg først nevnte det :) Jeg lager et sanghefte med en egenkomponert sang, bilder av konfirmanten, også tenker jeg å lage en photocollage av ham som kan rullere på tv.... Taler følger også med, men det er ikke mitt bord:)

Apropos2010-08-08 21:48

Sangheftet inneholder klart flere sanger enn min egenkomponerte.... ellers hadde det vel vært litt trøtt...

miamaria2010-08-08 21:53
Antall innlegg: 1002

anbefaler å ta konfirmanten selv tett med på planleggingen.
da en unngår en at den unge får uoppfylte forventninger/negative overraskelser.
i vår familie har vi alltid koldtbord ved slike anledninger og alle tar med seg noe (de foreslår selv hva, men vertskapet kooridinerer)
likevel blir en del levert fra et firma på selve dagen.
både ev lokale og ev matbestilling bør sikres i GOD tid.
håper dere alle får en topp dag! :)

Fiskekroken2010-08-08 23:18

Takk for god info om mat og sånn. Men det var de penga da. Iflg konfirmanten får "alle andre" :-)) 10-20.000 i gave fra foreldrene. Det kan vel ikke stemme for folk med vanlig inntekt?

Alfa932010-08-08 23:24
Antall innlegg: 7771

En del gjør det, en del gjør det ikke.

Jeg har mange venner som gjorde det. Selv fikk jeg ingen penger av mine foreldre, men mamma sydde bunad til meg.

Mens jeg kjenner folk som fikk 30 000, og til og med dobbelt så mye sammenlagt, fikk jeg 8000.

Det er veldig forskjellig kultur for konfirmasjonsgaver i forskjellige familier, noen sparer i årevis for å gi en skikkelig sum til konfirmasjonen, andre foretrekker å kjøpe smykker eller gaver som "ikke bare blir borte" og som varer.

Snakk med konfirmanten om det, så oppdager du nok at ikke "alle" får 10-20 000, selv om det kanskje føles sånn ;)

ave - Administrator2010-08-08 23:30

Siste konfirmasjon her i huset var i 2009, datter i huset fikk 3000 fra hver forelder.... og som tidligere nevnt, hun var informert om hvor lista lå og hadde det greit med det.

Innbudte gjester med normal til litt mindre enn normal lommebok ga ca 250 pr snute. Besteforeldre her liker ikke kravmentaliteten om penger, så det ble uomsettelige smykker fra dem og tante og onkel....

Det er faktisk helt umulig å drive sammenligning med andre; noen gir 10 grande, noen 20, noen 50, noen 5, noen 3; noen gir bunad, noen holder selskapet. Det er så forskjellig som lommeboka tilsier at det er, og det må den kommende "voksne" forholde seg til.

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-08-08 23:39
Antall innlegg: 168

Dette er svært, svært viktig informasjon dersom du skal lage en sang til konfirmanten:

Du kan KUN benytte melodien til Lykkeliten. Videre er det av største nødvendighet at sangen går på rim, aller helst nødrim. Når det gjelder det rytmiske så skal du tenke "vanskelig". Tante Tove fra Florø skal slite litt med sistestrofene i hvert eneste vers.

Hvis konfirmanten er gutt er det viktig å få med seg at han spiller fotball og sitter på dataen i tide og utide. Han har dessuten sure sokker som han nekter å vaske selv. Jenter spiller håndball og har en bestevenninne som de holder sammen med i tykt og tynt. Her er det ingen unntak.

Sangen skal være pinlig for absolutt alle som er til stede, og selvfølgelig aller mest for konfirmanten selv. I sisteverset må du ha med noe svulstig om framtiden og noen klamme kjærlighetserklæringer.

gompedyret2010-08-08 23:49
Antall innlegg: 4381

Hoho, det er alt for sanne ord, herr Seier.

Sander1232010-08-08 23:53
Antall innlegg: 157

Og, der log jeg, litt, gitt. Husker godt da storebroren min ble konfirmert.

ave - Administrator2010-08-08 23:59

Feil, seierherren, når det er jente bruker vi "vi har ei tulle" som melodi....

Tweedygirl2010-08-09 00:12
Antall innlegg: 293

Hadde konfirmant nå i vår, å må si at har ikke hørt at det er "vanlig" at foreldre gir 10-20 tusen i penge gave. er som flere her sier, veldig individuelt ut fra inntekt å alt. Vi ga sønen vår gave isteden for penger, han ønsket seg ny pc, så da la vi i litt ekstra penger å kjøpte en skikkelig pc til han.

ellers når det gjelder middag, så la konfirmanten bestemme hva som skal serveres, er jo strengt tatt konfirmantens dag å sysn det viktigste er at hovedpersonen er fornøyd.. :)

Viktigste er å planlegge å skaffe lokaler i god tid. Å også lurt å kjøpe inn småting som lys, servietter, pynt å div tidlig, da blir ikke kostnaden så stor den måneden konfirmasjonen skal være.. :)

Fiskekroken2010-08-09 00:14

He, he, Seierherre, skal prøve å ikke gå i den fella:-))

Apropos2010-08-09 10:08

Ja det er viktig at konfirmanten selv er med å bestemme. Derfor kommer det til å stå Nugatti på koldtbordet vårt:)

heidihi2010-08-09 10:12
Antall innlegg: 134

Hadde konfirmant i vår og ønsket å ha selskapet hjemme. Da antall gjester oversteg antall plasserer rundt bordet valgte vi å dele det i to selskap...
På lørdagen hadde vi middag, (forrett, hovedrett, dessert med kaffe), da var nærmeste familie invitert. På søndagen inviterte vi til kaffe og kaker (og litt koldtbord, slik at folk ble mette....), her ble venner og familie invitert. Dette fungerte veldig bra. selve konfirmasjonen var på søndagen... Når det gjelder dette med gaver... Husker fra da jeg var yngre og ALLE fikk, som regel så holder det med EN, og dermed var det alle!!! Vi har valgt å gi gave til alle konfirmantene våre (pc).

mymlen2010-08-10 16:39
Antall innlegg: 701

Konfirmanten får jo som regel en del pengegaver av andre (snitt på 10.000 kanskje? Noen over, noen under) Venner av familien gir, ofte noen naboer, foreldre av barndomsvenner osv, i tillegg til gjestene. Så her i gården hadde vi ingen problemer med å forklare døtrene at selskapet var dyrt, derfor ville gaven fra oss bestå hovedsakelig av selskapet.
I tillegg fikk begge en god sykkel, mener jeg, og et lite smykke. Uten selskap, færre pengegaver - men da ville vi hatt mer vi kunne brukt på (penge)gave til konfirmanten. Så det går vel opp-i-opp kanskje?

Ellers kan gullkorn til konfirmanten bestå i sangen "Tenke sjæl" av Trond Viggo, f.eks. Eller "Ja visst gör det ont" av Karin Boye. Begge handler om å bli stor, løsrive seg.
Tror mange konfirmanter synes det er hyggelig å være med og bestemme meny. Og kanskje bordpynt/farger osv.

Og fordi hovedpersonen ikke kan nyte alkohol valgte også vi alkoholfritt selskap. Noen synes det var rart - men DET interresserer ikke meg...
Lykke til med den store dagen!

Irwa2010-08-10 17:43
Antall innlegg: 64

Et ørlite tips fra meg:

Jeg har oppdaget to program man kan laste med fra nett og som heter picasa og photostory. I det første programmet kan du redigere bilder og lage fotocollage. Du kan overføre bilder til det andre programmet eller du går rett inn i photostory. Her kan du lage supre fotofortellinger fra konfirmanten var liten og til nå. Du kan lage flere stykker ut fra alder eller tema. Du kan legge til musikk fra nett. Det kan være noe man forbinder med bildene, noe konfirmanten liker eller noe tåredryppende hvor alle mimrer og gråter en liten skvett. Dette kan settes på TV eller man kan bruke prosjektor. Anbefales!!

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?