Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 654 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Reet | 2010-09-08 13:52 | |
![]() | Skriveopplæring og angst Jeg har en sønn som nettopp har begynt i 1. klasse. Han får stadig med beskjeder hjem, og jeg får ANGST når jeg ser hvor mange skrivefeil det er i dem. Lassevis av orddelingsfeil og ikke én gang har de klart å få aksenten over e-en riktig vei! Hvordan skal vi forvente at disse menneskene skal lære barna å skrive? Andre som har samme form for angst? | |
Wibef - Ikke medlem lenger | 2010-09-08 14:15 | |
![]() | Nei, jeg deler ikke din form for angst. Som forelder er man veldig involvert i skolegangen til barna og stort sett er lærere og skolearbeidere relativt oppegående og flinke. | |
Reet | 2010-09-08 14:24 | |
![]() | Kjenner på meg at jeg må moderere meg litt. Det er hovedsakelig fra aktivitetsskolen de fleste skrivefeilene kommer. Og der er det kanskje ikke så nøye. | |
Wibef - Ikke medlem lenger | 2010-09-08 14:48 | |
![]() | Neida, der jobber det 18 åringer og en og annen førskolelærer, om du er heldig. Der er det ikke så nøye egentlig. Og de forsvinner i femte.. | |
Ruschne | 2010-09-08 15:11 | |
![]() | Reet jeg likte den presiseringen, men lærere kan nok ikke alt selv om de burde kunne alt. En utvikling jeg ikke liker er stadig mer bruk av NÅR når det skal være DA. Men det gjør seg gjeldende overalt i befolkningen. Men jeg ser også slike feil du påpeker blant lærere. Uff nei dagens lærere er ikke som lærere i "gamle dager" p.s. AKS-ansatte skal ikke lære elevene å skrive, men de kan bli satt til leksehjelp. d.s. | |
ajnor | 2010-09-08 15:34 | |
![]() | Så lenge det ikke er elevens norsklærer som har sånne feil, så er det ingen grunn til reell angst... | |
sølvsøyle - Ikke medlem lenger | 2010-09-08 16:09 | |
![]() | Elevenes norsklærere har slike feil, og kompetente foreldre kan nok oppfattes som en trussel, mer enn kjærkomne utviklingsaktører. Man må altså overveie måten å fremme kritikken på, slik at den virker konstruktiv. Blant lærere i dag har vi klare enere - og trolig noen som har gjennomført utdannelsesløpet med middelmådige resultater og kanskje har mangelfull grunnopplæring. | |
Fidelma | 2010-09-08 16:36 | |
![]() | Hvorfor ikke rette beskjedene med rød penn og sende de tilbake til skolen? | |
Cygnus | 2010-09-08 17:15 | |
![]() | når en vet hva grunnlaget var for å komme inn på lærerstudiet, i mange år (hevet til 3 i norsk og matte i ?2004), skjønner en selvsagt at en ikke kan vente god norsk fra alle! | |
Klaas Snoek | 2010-09-08 18:36 | |
![]() | Send gjerne med også et avansert brevkurs om når vi skal benytte skj/sj/kj/tj i dagligtalen. Geografisk utbedring mellom Oslo og Kristiansand, med røtter i Groruddalen/Holmlia. | |
Torill | 2010-09-08 18:50 | |
![]() | Røttene er faktisk i Bærum... | |
vyxir | 2010-09-08 22:38 | |
![]() | Hva er geografisk utbedring? | |
Klaas Snoek | 2010-09-08 22:41 | |
![]() | Bærumsungdommens test bør da være: "Skipets kjekke kyllinger skyldte kjære skjære tjære". | |
søtestian | 2010-09-08 22:59 | |
![]() | Går dine barn på en skole i Moelv eller i Ringsaker? Folk der virker å ha skrive- og lesevanskeligheter siden de er mest vant til å plukke PO-teter. Send dine barn på en engelsk kostskole - der vil de lære å skrive ordentlig, samt litt skikk og bruk. | |
kuami | 2010-09-09 00:09 | |
![]() | Har sendt rettede meldinger tilbake til skolen, og fikk til svar at det ikke var så farlig. F eks ble Gandhi skrevet Ghandi på lekseplanen. Barna ble flyttet til en privat skole. Der er det faktisk betydelig bedre rettskrivning blant lærerne. | |
gerdmarie | 2010-09-09 06:35 | |
![]() | Alle lærere i norske skoler er vel norsklærere? Alle skal, uansett fag, være kompetente til å skrive norsk riktig, når norsk er undervisningsspråket innenfor faget Det er vel riktig at realistene ikke underviser i faget norsk, men jeg går ut ifra at de snakker og skriver norsk i forhold til sitt fag på en sånn måte at eleven forstår hva lærerne har skrevet og sagt. Hvis ikke, vil elevene få svært dårlig kompetanse i realfagene. | |
bastet | 2010-09-09 08:30 | |
![]() | Ja engelske kostskoler har eksellent opplæring i det å skrive norsk! Forresten ble det forresten alltid sagt om de som hadde gått på Eton eller andre av de beste kostskolene at de overhodet ikke kunne stave! Det var sikkert ymse, men dette var den gjengse oppfatningen! | |
Reet | 2010-09-09 08:46 | |
![]() | Var innom tanken på rødpenn, men kom til at nok heller bare skapte irritasjon og trass hos læreren. Vi er ikke alltid så voksne vi voksne, heller. Men det plager meg at det på ett eller annet tidspunkt ikke var så nøye med rettskrivning i skolen. Man skal visstnok fokusere på skrivegleden. Men det er vel et fåtall av barna som faktisk skal bli forfattere? Du kan ikke regne med å få en kompetent korrekturleser til å gå gjennom alt du skriver i livet ... | |
Reet | 2010-09-09 08:47 | |
![]() | ... at det nok ... | |
benni2009 | 2010-09-09 09:42 | |
![]() | Dette "i forhold til" forvirrer meg stadig. Mener man "i sammenheng med", "i forbindelse med" og "når det gjelder" blir det totalt meningsløst å si "i forhold til". Uttrykket beskriver jo en motsetning, ikke en sammenheng.. | |