Spillrom
Sjiraffen5
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede5
Mobilspill
Pågående8 628

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Torill2008-05-23 03:22
Antall innlegg: 3658

Kjønnskampen
Overskrifta er ikke et ord jeg har forsøkt å legge på ordspill.no, men en innledning til en liten filosofering rundt kjønn.

Jeg har så vidt chattet med noen om dette temaet, men fikk lyst til å dra i gang en større diskusjon.

Har nettopp sjekket poengligaen og så vidt jeg kan se, er det bare 2 kvinner på topp 25. Vet ikke om det finnes statestikk på om det er flest kvinner eller menn som spiller, men mitt inntrykk er at det er omtrent 50/50.

Er det noen som har noen teorier om hvorfor det er en skjevfordeling i toppen? Jeg har flere, men har lyst til å stille spørsmålet åpent nå til å begynne med.
 
matias2008-05-23 04:15
Antall innlegg: 1152

<mannssjåvinist> Det er klart at menn generelt er mye bedre til å spille enn kvinner, og du har allerede bevist det, Torill </mannssjåvinist>

<seriøst> For å være i topp 25 mener jeg man ikke bare må kunne mange ord, man må også kunne tenke taktisk og være villig til å spille kynisk - altså ikke alltid velge det fineste ordet, og heller ikke det beste ordet, men det ordet som er best for deg og dårligst for motstanderen. Hvis man bare spiller for å ha det hyggelig, kan man få høy ranking, men det blir vanskelig å vinne ranking fra topp 25 på sikt.

Ja, jeg er topp 25, og jeg spiller kynisk. Jeg spiller bevisst raskt og dårlig hvis jeg vet motstanderen trenger å tenke lenge. Jeg spiller ofte tett spill for å begrense motstanderens muligheter.

Så for å komme tilbake til det opprinnelige spørsmålet. Selv om det er omtrent 50/50 menn/kvinner, er det blant alle spillerne, også hyggespillerne som ikke bryr seg om ranking i så stor grad. Min teori er at kvinner i større grad enn menn ikke har så stort konkurranseinstinkt. Selvsagt finnes det mange unntak, men ikke nok til at topp 25 er halvfylt med kvinner </seriøst>
 
Kraft - Ikke medlem lenger2008-05-23 09:52
Antall innlegg: 22

Skal ein bli god på dette her må ein trene mykje. Og då må ein ha tid / ta seg tid. Eg trur nok at det er færre kvinner som har/tek den tida.
 
starey - Ikke medlem lenger2008-05-23 10:10
Antall innlegg: 956

Kraft: Det stemmer jo ikke helt, av de 10 øverste på kampligaen er det 9 kvinner og en mann, motsatt på poengligaen. Altså, kvinner spiller mer, menn spiller bedre.

Kanskje noen kvinner er her pga den sosiale biten kombinert med morsom spilling, mens mennene hovedsaklig ønsker å være veldig gode?
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-05-23 10:18
Antall innlegg: 1944

Vi kvinner fleiper ofte med at menn ikke kan gjøre mer enn en ting av gangen.

Her på ordspill tror jeg det er en fordel.

Selv tar jeg telefonen, kikker litt på TV, prater med ungene, tar imot privatchatt etc, samtidig som jeg spiller.

Kanskje ikke spesielt god taktikk, om man skal få høy ranking:-P
 
Nate2008-05-23 10:29
Antall innlegg: 13

Enig Monabeth... Mange ganger når jeg spiller, henter jeg bikkja,smører brødskiver til ungene,lager middag, prater i telefonen,mm... Men ligger heller ikke så dårlig ann på rankingen...
Vi kvinner er vel ikke så kynisk som menn skal ha det til, likevel..:)???
 
Helen2008-05-23 10:51
Antall innlegg: 745

Ved siden av ordspill, er jeg en ivrig bridgespiller. Kjønnsforskjellen er den samme, og det finnes en bok som heter ""Why women loose in bridge".
I følge boken er det fordi kvinner mangler evne til å fryde seg over andres nederlag. De føler sympati. Får lyst til å hjelpe osv.
Kan det være noe der?
 
Torill2008-05-23 11:05
Antall innlegg: 3658

Jeg er så "mann" at jeg ønsker å vinne når jeg spiller, selv om det medfører at motspilleren taper. Jeg oppfordrer de andre mennene langt oppe på lista til å gjøre som Matias - fortell oss andre hvordan dere gjør det!
 
Philologicus - Ikke medlem lenger2008-05-23 11:06
Antall innlegg: 352

En må komme seg på toppen, der blåser det mest.
 
Mooseman2008-05-23 11:42
Antall innlegg: 1596

Joda monabeth, det er nok sant det at vi ikke kan gjøre mer enn en ting om gangen, men det betyr bare at vi alltid er 100% fokusert på det vi gjør :)

Egentlig litt interessant tema dette her, siden fysikk ikke er inne i bildet.
Vi burde jo alle ha de samme forutsetninger får å lykkes, mann eller kvinne.
Ingenting tilsier at den ene er smartere enn den andre heller, og jeg tror ikke nødvendigvis at det er en ulempe å hente posten mens man spiller et normalspill.

Jeg er av den helt klare oppfatningen av at de som spiller lynrask får høyere ranking enn de som spiller normal, og at flere menn spiller lynrask enn kvinner.
Så det er type spill som avgjør, ikke kjønn ;)
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-05-23 11:57
Antall innlegg: 1944

Det var jo det jeg mente mooseman, at det er en fordel for mange menn her inne at de ofter BARE spiller, når de først spiller.

Så tror jeg du har rett i, at det kanskje er kjønnsforskjell på type spill.


 
HanneH2008-05-23 12:08
Antall innlegg: 2290

Jeg er helt enig med det som Helen skriver fra den boken om bridge. Jeg får nesten dårlig samvittighet når jeg vinner f.eks med 20 i ranking på noen, og når man vinner mer for den andre ryker ut på minustid eller blir frakoblet, ja da klarer jeg ikke å more meg over spillt overhode. Vet at dette er noe som skjer begge veier, noen ganger er det jeg som ryker ned i samme tempo, men da får jeg bare nytt pågangsmot for å jobbe meg opp igjen.

Prøver også samtidig og unngå de såkalt "stygge" ordene, men starter motspiller med dem først kan jeg legge et og annet jeg også. Da kan man jo trygt fortsette uten at motspiller tar det ille opp. Så det er nok muligens rett at vi ikke er så kynisk som menn, har nok mye å si i dette spillet hvor det gjelder å score mest.

Samtidig kan jeg si at de turneringene som blir arrangert i lynrask er kjempegod trening, spiller ikke lynrask ellers i spillrom. Og etter at jeg begynte med det tenker jeg ikke så mye på ranking lenger som jeg gjorde før. Nå er det spillet i seg selv som er morsomt, ikke så farlig om man vinner eller taper.
Siden det var så mange spillverter inne på debatten her vil jeg bare si Tusen takk til alle sammen for at dere tar dere tid til dette slik at vi spillegale har noe å gjøre på : D
 
Philologicus - Ikke medlem lenger2008-05-23 13:42
Antall innlegg: 352

Kunsten å glede seg over både egne og andres bragder; til syvende og sist er det produktet vi leverer fra oss som teller. Jeg synes faktisk det virker befriende når motspilleren tar til med litt kalling på brettet og ikke sjenerer seg for meg.
 
sarx2008-05-23 16:03
Antall innlegg: 8

La oss håpe noen kvinner tar utfordringen og spiller lynrask, da, så vi kan få se om noen av dem når toppen : )
 
andermg - Ikke medlem lenger2008-05-23 16:20
Antall innlegg: 212

Jeg tror ikke man skal undervurdere konkurranseinstinktforkla ringen som ble lansert over. Jeg blir f.eks sur når jeg taper og ønsker å revansjere meg umiddelbart. Dama mi synes dette er en tåpelig reaksjon, men selv spiller jeg ikke bare for å delta. Men jeg er ikke så surmaget at jeg ikke kan glede meg over motspillernes bingoer:) For øvrig taper jeg jo også en hel del, også mot damer:)
 
Torill2008-05-23 16:31
Antall innlegg: 3658

Jeg spiller nesten bare lynrask for tida (må øve til NM!) og jeg spiller mye. Jeg spiller ikke så dårlig heller, når jeg er i slaget.

Men jeg har ingen tro på at vi får se en kvinne blant de 4 siste. Så min ambisjon er å bli en av de 4 beste kvinnene :-)

Jeg tror at forklaringen på menns suksess på ordspill er den samme som forklaringen på menns suksess på de fleste områder. Dette har noe med kjønnsforskjeller å gjøre som har dype biologiske og kulturelle røtter.

Ordspill er slik sett bare et speilbilde av samfunnet. Hvem er de 25 rikeste i Norge? Hvor mange kvinner finner du på lista? De 25 med mest makt i næringslivet? Hvor mange kvinnelige statsministre har Norge hatt? Hvor mange kvinnelige presidenter har verden sett?

Jo, det finnes unntak, og det finnes endringer. Men i det store og det hele er det meste skjevt fordelt.

Jeg er spent på om noen har tenkt lignende tanker....
 
bollaboll2008-05-23 20:28
Antall innlegg: 6

Det finnes heller ingen store kvinnelige kunstere.

Eller forskere.

Men dere topper seertallene til Martha Stewart :)
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-05-23 21:03
Antall innlegg: 1944

Hvem er Martha Stewart?

Og dette tror jeg har lite med ordspill og kjønnsforskjellene her å gjøre.

 
Isobel2008-05-24 15:58
Antall innlegg: 16

Ingen store kvinnelige kunstnere eller forskere? Det er det dummeste jeg har hørt. Klart de finnes (noen eksempler: marie curie, frida kahlo, barbara mcclintock, linda buck) det er bare færre kvinner enn menn som blir virkelig store. Dette har mye å gjøre med det som er nevnt tidligere her, nemlig mennenes større evne, vilje og anledning til å fokusere 100% på en ting her i livet. Evnen og viljen er biologisk fundamentert, anledningen er nok til dels kulturelt fundamentert ettersom kvinnen tradisjonelt har måtte ta seg av barn og hjem (Et eksempel er Oda Krogh som var en meget god maler, men da hun giftet seg med Christian Krogh måtte hun passe barn og hjem, mens han jobbet videre med sin malerkarriere).

Forøvrig er ikke nødvendigvis kvinner gjennomsnittlig dårligere enn menn. Faktisk gjør kvinner det ofte gjennomsnittlig bedre enn menn på skoler og universiteter, selv om det er noen få menn som gjerne utgjør eliten.

Biologisk sett burde kvinner kanskje ha et fortrinn i scrabble, siden kvinner gjennomsnittlig er bedre på språk enn menn. Kvinner har jevnt over større vokabular og raskere 'språklig hjerne' enn menn. Men dette balanseres nok ut av den taktiske/poengmessige delen av spillet. Sånt er menn bedre på fra naturens side.

Selv spiller jeg nok mer som en typisk mann enn som en typisk kvinne. I den grad jeg er i stand til det jobber jeg så taktisk som mulig ved å forsøke å optimalisere min egen poenguttelling og samtidig hindre motspilleren mest mulig. Kan jeg f.eks. ikke legge på en 3x poeng-plass selv, prøver jeg så godt jeg kan å blokkere den for å hindre motspilleren i å få en drøss med poeng på den. Jeg opplever også at jeg har blitt veldig kynisk i valg av motspillere, jeg gidder IKKE å spille med noen med så lav ranking at jeg risikerer å miste masse rankingpoeng selv om jeg vinner stort. Det kan kanskje virke usportslig, men strengt tatt er det bare en bivirkning av systemet. Jeg har også opplevd at etter at jeg begynte å spille lynraskt har rankingen gått betydelig oppover ;)
 
Kraxmaskin2008-05-24 22:18
Antall innlegg: 82

"Biologisk sett burde kvinner kanskje ha et fortrinn i scrabble, siden kvinner gjennomsnittlig er bedre på språk enn menn."

Det tror jeg kanskje stemmer i teorien, men da i vanlig standard Scrabble med lang tenketid. Taktikken i ordspill har jo ikke bare med ord- og språkkunnskaper å gjøre, så da blir forutsetningene annerledes.

Selv spiller jeg fordi jeg morer meg med ord, altså standardspill med passe tenketid. Det betyr at jeg nok ikke havner oppe i rankingtoppen, som i høy grad er basert på taktikk og ikke nødvendigvis flotte ord.
 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?