Spillrom
Sjiraffen3
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede4
Mobilspill
Pågående8 814

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Tweedygirl2010-09-13 18:51
Antall innlegg: 293

Noen som er gode på data??
Hei hei...:)

Lurer på om det er noen super flinke data brukere her inne som kan hjelpe meg??

Har en laptop med innlagt windows vista, å vil gjærne heller ha windows XP eller evt windows 7 på den.

Er det noe som lar seg gjøre eller?? Vil helst gjøre d uten å måtte levere inn maskina. :)

~Tweedy...

ajnor2010-09-13 18:54
Antall innlegg: 958

Da må du nok ha en cd med det operativsystemet du ønsker eller det kan sikkert også lastes. Bør nok betales, men det er også mulig å laste piratversjoner. Det gjør i alle fall ikke jeg siden jeg sitter med jobb-pc, som bare liksom er "min".

Tweedygirl2010-09-13 18:56

Har en XP plate, Men er det ikke noe med drivere å sånn man å må ha??

hildebbb - Ikke medlem lenger2010-09-13 19:12
Antall innlegg: 82

Hvis du trykker på "Alt" + "F4" blit XP automatisk installert. Enklere blir det ikke.

gompedyret2010-09-13 19:18
Antall innlegg: 4381

Det skal kunne la seg gjøre. Faktisk skjønner jeg deg godt!

Det letteste du kan gjøre er antageligvis å oppgradere til Windows 7. Da kan du (vil jeg tro) beholde preferansene dine slik du er vant til. Se denne linken: windows.microsoft.co...-w indows-7

Hvis du er litt tøffere, eller vil ha XP, så er alternativet å installere "på nytt", altså fjerne det gamle systemet og installere et helt nytt, ferskt et. Fordelen med det er at du ikke drar med deg "slagg" og gamle data fra det gamle systemet som kan ta opp plass og i verste fall gjøre systemet tregere.

Jeg har ikke gjort dette på en laptop før, men såvidt jeg vet _kan_ dette være litt mer kinkig enn på en stasjonær pga evt. smarte løsninger bygd inn fra produsenten, og deres drivere. For å minimere faren for problemer er det flere ting du bør gjøre i forkant:

-Dra innom hjemmesiden til produsenten, finn din modell og last ned alle drivere du kan finne. Spesielt viktig er nettverksdriver, siden den lar deg komme på nett straks du er nyinstallert. Windows har en solid mengde drivere inkludert på installasjonsdisken, men neppe alle du trenger til en laptop. Modell-navnet står som regel på pc, eller du kan trykke win-tasten + pause/Break og sjekke.

Lagre driverne på et sted de er lette å nå, f.eks. på en minnepenn.

-Sikkerhetskopier alle verdifulle data. Det beste er å kopiere alt du vil ta vare på over på en d:-partisjon, slik at når du installerer windows på C: så kan du samtidig slette hele C: og på den måten sikre at det nye operativsystemet går kjapt og mest mulig problemfritt. Alt som er på d: vil i så fall forbli uberørt.

Obs: dette er som regel ikke så vanskelig som det ser ut som, for du får tilbud om å gjøre det helt i begynnelsen av en reinstallasjon. Som regel holder det å putte inn dvd/cd'en.

Mer hjelp? Her står mye bra: windows.microsoft.co...ng -Windows

Evt. kan du søke på google og lete litt for å finne en guide du er komfortabel med.

Lykke til!

RedHeadNoob2010-09-13 20:13
Antall innlegg: 1

Bare Google (Install windows xp) så finner du nok ut resten XD

Tweedygirl2010-09-13 21:04

Gompedyret- D der hørtes ikke så ille ut. Tenker å gå for XP siden jeg allerede har den platen, å dermed sparer en 1000 lapp. ;)

Må bare på leting etter platen, da den ikke visste å innfinne seg der jeg mente den skulle være... :D

Er det noen som har erfaringer med win 7 i forhold til XP?

Presskanne - Ikke medlem lenger2010-09-13 23:01
Antall innlegg: 10

Forventer du at noen skal forklare deg i detaljer hvordan DU skal innstallere OS på DIN maskin? Det er en smule optimistisk med tanke på at alle maskiner har sin personlighet.

For all del ikke oppgrader et OS. Det er første bud. Og utifra spørsmålet bør du ha en person til å se på maskina. Det er det samme som å mekke bil gjennom et forum, og hvor enkelt er så det?

Nabolaget ditt har sikkert minst 1 15-åring med datakunnskaper, det er billigere enn å levere inn, helt korrekt...

Om du skal ha Win7 er kun et spørsmål om maskinvare!

Tweedygirl2010-09-13 23:13

Forventer ikke at noen skal guide meg gjennom prosessen, Har oppgradert OS på data opptil flere ganger. Var bare litt usikker siden er første gang jeg skal gjøre det på en laptop, å jeg ikke har drivere på CD. :)
Er meget misfornøyd med Vista å vil derfor bytte. Å siden jeg har en XP plate tenker jeg det er greiest.
Ser ikke noe problem i å oppgradere OS, det er noe produsentene anbefaler hver gang det kommer nytt OS.. ;)

Presskanne - Ikke medlem lenger2010-09-14 10:14
Antall innlegg: 10

"Produsentene anbefaler alltid det som er best for kundene."
Det er ikke noe man skal sluke rått. Jeg kan garantere deg at de som har mest peiling på operativsystemer er tenåringer som har som hobby å skifte systemet flere ganger i måneden, lage egne tilpassede versjoner basert på f eks XP eller andre systemer. Det som all erfaring viser er at å oppgradere tunge program eller OS gir ofte problem og mer ustabile system enn å starte helt fra bunn. Lettvinte løsninger virker fristende, og når man i tillegg stoler på produsentene som jo også anbefalte Vista før det fikk nødvendige oppdateringer til å gjøre det stabilt nok, ja da lurer man jo fortsatt på hvorfor du spør her og ikke på produsentens hjemmeside...

Om du er student er det mulig å skaffe seg win7 ganske rimelig, ellers er det bare å kjøre på med XP og evt fikse om på det visuelle til win7.

gompedyret2010-09-14 16:50

Ække tenåring lenger, men den hobbyen kjenner jeg til. Jeg har faktisk investert såpass mye tid og krefter i min egen Jubalong XP at jeg ennå ikke har hatt hjerte til å gå over til Windows 7.

Tweedygirl2010-09-15 16:40

Problem solved.

Er nå den lykkelige eier av XP på laptopen min... ;)

gompedyret2010-09-15 18:34

Grattis. ;)

Forhåpentligvis er den raskere og mer responsiv også.

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?