Spillrom
Sjiraffen9
Krokodillen2
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede11
Mobilspill
Pågående8 820

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
wstine - Ikke medlem lenger2010-09-18 21:11
Antall innlegg: 2369

forslag til ordspillspørsmål
www.nrk.no/nyheter/n.../1 .7187707

Bare 1 av 4 mener sidemål er viktig.

Hva mener ordspillerne?
Skal vi tviholde på dette særnorske fenomenet med to målformer?
Er det dårlig ressursbruk?
Eller er det tvert i mot en berikelse å lære begge målformene?

cruella232010-09-18 22:16
Antall innlegg: 40

Ideelt sett: bare ett skriftspråk.
Så lenge situasjonen er som den er: vi må lære begge. Det er ikke all verdens utfordring, og kan også ha sine positive sider. Mener jeg.

miamaria2010-09-18 23:28
Antall innlegg: 1002

så fint om vi kunne slippe akkurat DET her inne...

Glitre2010-09-18 23:34
Antall innlegg: 100

Hvorfor det, mia?

På skolen min er obligatorisk sidemålsopplæring utrolig upopulært!

Lene T2010-09-19 09:57
Antall innlegg: 2931

Særnorsk er vel ikke dette fenomenet, men at et land med kun rundt 5 mill innbyggere skal ha behov for to skriftspråk er jo litt sært..

miamaria2010-09-19 10:03
Antall innlegg: 1002

glitre: fordi nettopp denne saken for tiden nesten river bygdesamfunnet her i filler - i tillegg til kommuneøkonomien!

meisa2010-09-19 10:30
Antall innlegg: 443

Det er jo mange her og andre plasser som påstår at dei ikkje forstår nynorsk evt bokmål. Derfor må me nok læra to mål. Me kan vel ikkje forventa at Oslofolk skal gå over til nynorsk, som er vidareføring av vårt opprinnelege språk gammalnorsk.

ubestemt2010-09-19 12:25
Antall innlegg: 195

Det er forbløffende at en nasjon som så vidt har en befolkning på størrelse med halvparten av London insisterer på å ha to skriftspråk.

Det er vanvittig sært i et internasjonalt perspektiv.

bearo2010-09-19 13:10
Antall innlegg: 888

Kva har befolkningstal med noko som helst å gjere?

Ellers forbløffande å sjå at folk faktisk trur dette er eit særnorsk fenomen. Når folk nevner slikt merker eg med ein gang den snikande følelsen av ei tru om at dette mennesket har aldri vore lengre enn til Svinesund. Korkje i hode eller røynd.

meisa2010-09-19 13:16

Det er dessverre slik at folk i dei store byane har ødelagt språket sitt. Dei har tatt for mykje etter t.d. Danmark. Me i utkantane har meir halde på det opprinnelege gammalnorske språket.

bearo2010-09-19 13:24
Antall innlegg: 888

Kva er eit øydelagt språk?

fredmol2010-09-19 13:27
Antall innlegg: 147

Nei meisa, vi har ikke tatt etter. Du vet kanskje at danskene eide Norge noen hundre år, da var det dansk språk som ble brukt. Dette endra det norske språket, særlig der det bodde flest dansker. Så har dagens innbyggere utvikla dette språket videre. Du kan nok ikke skylde på dages generasjon for å herme etter danskene.

slaktern2010-09-19 14:37
Antall innlegg: 19

Kan noen nevne noen land som har flere offisielle skriftspråk som bare er lignende varianter av hverandre? Ikke som i canada eller sveits som har flere ganske forskjellige språk.

Meisa, når folk sier de ikke forstår sidemålet er det da noe argument for å fortsette med opplæring som tydeligvis ikke virker.

Jeg hater nynorsk, siden jeg ble tvunget til å måtte skrive det, har aldri hatt noe større problem med å lese det, vil tro det gjelder for de aller fleste.

meisa2010-09-19 18:11

Bearo: Språket i byane blei meir ødelagt enn språket på avsidesliggjande smågardag. Sistnemnde såg vel mindrfe til danske embetsmenn.

Fredmol: Du er jo enig med meg! Danskane ødela. Men eg gtrur at me i utkantstroka har snakka gammalnorsk heile tida; me tok ikkje etter danskane.

Slakteren: Korleis kan me kunna jobba med, handla med osb folk frå andre landsdeler om me ikkje forstår språket deira? Sjølv slit eg litt med enkelte trønderar; så me burde vel hatt opplæring i trøndersk og!

Personar som ikkje har spesiell interesse for språk, kunne kanskje berre ta eksamen i eit av språka. Eg sedr kor knotete det blir når enklelte kollegaer, som stor sett har hatt nynorsk på skulen, knotar i veg på bokmål. Men det blir berre eit blandingsspråk.

Lene T2010-09-19 18:22
Antall innlegg: 2931

Velkommen inn i skolen for å administrere hvem som skal/ikke skal ta eksamen i sidemål da, meisa;)

fredmol2010-09-19 19:00

Meisa: Jeg er sikker på at nynorsk/dialektene (alle!) også er påvirka av dansk. At mange er påvirka i mindre grad enn bokmål og dialekter på øst- og sørlandet, det er helt klart.
Når det gjelder min taledialekt (østfoldsk) er den (i alle fall hos ekstreme brukere) også sterkt påvirka av svensk. No man is an island.

wstine - Ikke medlem lenger2010-09-19 20:22
Antall innlegg: 2369

bearo: kanskje du kan svare slaktern på spørsmålet om hvilke andre land som har flere offisielle skriftspråk - som er temmelig like?

Gi meg et GODT argument for at vi stadig skal holde liv i to målformer!

Sydsklie2010-09-19 20:28
Antall innlegg: 703

Likner ikke gammelnorsk mer på islandsk enn nynorsk?

fredmol2010-09-19 20:33

Jo, gammelnorsk er slik:
Ragnhildr dróttning dreymði drauma stóra; hon var spòk at viti. Sá var einn draumr hennar, at hon Þóttist vera stòdd i grasgarði sinum ok taka þorn einn ór serk sér; ok er hon helt á, þá óx hann svá, at þat varð teinn einn mikill, svá at annarr endir tók jòrð niðr ok varð brátt rótfastr, en annarr endir trésins tók hátt i loptit upp. Þvi næst sýndist henni tréit svá mikit, at hon fekk varla sét yfir upp; þat var furðu digrt. Hinn neðsti hlutr trésins var rauðr sem blóð, en þá leggrinn upp fagrgrœnn, en upp til limanna snjóhvítt. Þar váru kvistir af trénu margir stórir, sumir ofar, en sumir neðar; limar trésins váru svá miklar, at henni þóttu dreifast um allan Noreg, ok enn víðara.

fredmol2010-09-19 20:34

For å sitere norskpensum fra videregående...

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?