Spillrom
| Sjiraffen | 10 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 10 |
Mobilspill
| Pågående | 8 848 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Reet | 2010-10-12 11:45 | |
![]() | Resirkulering I går tok jeg trikken, og der kjører de en kampanje for å få oss til å vaske plastemballasjen før vi resirkulerer. Da tenkte jeg: Hvis alle bruker masse varmt vann for å vaske søpla si så vil vel mye av vinninga gå opp i den berømte spinninga? Noen synspunkter? Noen som har noen regnestykker de vil dele? | |
| twiver | 2010-10-12 11:49 | |
![]() | jeg skyller/vasker den plasten i det "gamle" oppvaskvannet, dvs etter at jeg er ferdig med oppvasken. Bruker ikke mer varmt vann av den grunn. | |
| snubi | 2010-10-12 11:50 | |
![]() | Har tenkt det samme selv, så er spent på svar jeg også =) Sorterer ganske nøye her hjemme, og det meste av plasten trengs ikke skylles først (vanvittig hvor mye plast det er i omløp!), men må innrømme at jeg hiver skikkelig grisete plast i restavfallet... | |
| Reet | 2010-10-12 11:53 | |
![]() | Å, jeg vasker ikke opp så veldig ofte, skjønner du, twiver. Det som ikke tåler oppvaskmaskin havner gjerne i søpla ... | |
| innocenta | 2010-10-12 12:07 | |
![]() | Jeg skyller av plast- og metallemballasje, og putter glass som skal resirkuleres i maskina sammen med oppvasken. Jeg tviler på at jeg bruker fryktelig mye vann på det hver dag, men jeg har ikke målt i antall liter, må jeg innrømme. Jeg innbiller meg, kanskje naivt, at det uansett er bedre enn å kaste alt i restavfallet. | |
| roannima | 2010-10-12 12:39 | |
![]() | ler..... der er vi like Reet...kan det ikke i oppvaskmaskin er det ingenting å samle på :) | |
| ajnor | 2010-10-12 16:55 | |
![]() | hehe.... Der var vi knallenige, Reet! Jeg har også lurt på hvorfor jeg skal bruke varmt vann på å skylle plast jeg sorterer ut. Og varmt vann for å skylle syltetøyglassene som også skal kastes. Og som deg; det som ikke kan vaskes i oppvaskmaskinen..... | |
| mymlen | 2010-10-12 17:21 | |
![]() | Er ikke helt enig i vinninga/spinninga. Poenget med å kildesortere må være å minske de enorme mengder søppel som hoper seg opp på søppelfyllinger. Om vi bruker en skvett varmtvann for å fjeren matsøl først er det bare vi selv som merker - på strømregninga! Vann er en fornybar ressurs, det bruker jeg skruppelløst... | |
| miamaria | 2010-10-12 18:42 | |
![]() | så flinke dere er! her jeg bor fikk vi full kildesortering svært tidlig. så kom tvungen renovasjon i hytte-kommunen vår, men uten sortering. jeg oppdager at jeg blir "ødelagt" av hyttelivet med å kaste alt i en sekk. det kan gå så langt at jeg samler opp usortert søppel og tar med til hytte-contineren etter f eks sommerferien. finnes det egnet terapi for slikt? | |