Spillrom
Sjiraffen9
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede9
Mobilspill
Pågående8 861

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
nalo2010-11-24 09:16
Antall innlegg: 356

Ord tap for ordspill
tjenester.aftenposte...tm ?id=7256

Og alle desse flotte orda som me ikkje får bruka i ordspill....

AaseB2010-11-24 11:18
Antall innlegg: 8147

Det er ikkje heilt rett, nalo.
Både oreigne, kjøve og odle har eg lagt og fått godkjent i Ordspill.
Heldigvis:-)

trampoline - Ikke medlem lenger2010-11-24 11:24
Antall innlegg: 31

Når ble nynorsk vakkert? :/

kness - Ikke medlem lenger2010-11-24 11:39
Antall innlegg: 1134

Av de tolv ordene i quizen er det seks som godtas på ordspill; bie, odle, kjøve, åtak, attre og handsame. Tanums rettskrivningsordbok (og dermed også Norsk scrabbleforbund) tillater i tillegg einbølt, oreigning og føremonn. Men beilar, allereie og hyrne må nok vente til den rene nynorskvarianten kommer.

Clint2010-11-24 11:44
Antall innlegg: 219

Ord tap?
Ordtap er det nok ikke. Det er mange bokmålsord som bør inn i listen før de nynorske

AaseB2010-11-24 12:02
Antall innlegg: 8147

Til ditt spørsmål, Trampoline:
Det er veldig lenge sidan. Ei god stund før det t.d. blei fint med kvite slør. Og enda er det folk som ikkje likar nynorsk og stadig finst det folk som ikkje syns kvitt slør er vakkert.

Rart, ikkje sant;-)

Ninaxxx2010-11-24 12:06
Antall innlegg: 1437

Jeg synes nynorsk er aldeles nydelig! Hadde ikke noe som helst i mot det på skolen, heller.
Sånn. Der var jeg ute av skapet.

nalo2010-11-24 12:43
Antall innlegg: 356

Skriveleif i overskrifta, skulle vera ORD TAPT...

Tanken min var vel ikkje at det er akkurat desse orda i denne quizen som ikkje kan brukast i ordspill, men alle gode og flotte ord i nynorsk som ikkje kan brukast.

Ser jo at eg burde uttrykka meg heilt spesifikt og helst burde eg ha finlese ordboka før eg sendte inn innlegget, for det er alltid somme som skal analysera andre sine innlegg på jakt etter skrive- og faktafeil. Men kor vert det av spontaniteten av slikt?

Eg aksepterer at ordspill må basera seg på ei spesifikk ordliste og har ikkje tenkt å ta opp kampen om å få inn nynorsk i spelet. Det er alikevel ikkje til å stikka under ein stol, at det i norsk språk er svært mange ord som dei fleste av oss brukar, men som er unnateke i denne ordlista.

Spelar ordspill med stor glede, sjølv om det heile føregår på "sidemål".

bearo2010-11-24 12:48
Antall innlegg: 888

Kva med skuflefjøl kness, står det i Tanums?

LaBarca2010-11-24 13:31
Antall innlegg: 644

11 av 12 rette.
Nr. 9 ga meg frysninger. Handsame. Jobba i en nynorskspråklig kommune for 8-10 år siden. Eg handsama oreigningar.
Kommunen fikk prisen for dårligste bruk av nynorsk i offentlige papirer.

kness - Ikke medlem lenger2010-11-24 17:36
Antall innlegg: 1134

nalo: Det var ikke meningen å drepe spontaniteten din! Jeg syntes bare det var litt morsomt at såpass mange ord i akkurat denne testen også er med i bokmålsordbøkene. Synes kanskje at de som lagde quizen burde vært litt mer kreative ...

Ellers er det mange fine og mye brukte dialekt-, slang- og nyord som er dypt savnet i både fullformsordlista og i Tanums, samt en del vanlige bokmålsord som er utelatt ved rene forglemmelser. Men i det store og hele er jeg mer imponert over alle ordene som faktisk står der, enn irritert over de relativt sett få som mangler.

bearo: Dessverre, "skuflefjøl" står ikke. Der fikk vi endelig noe skikkelig å dø for!

Gubbjävel2010-11-24 19:17
Antall innlegg: 235

8 av 12, Jeg er mer enn fornøyd. Det språket ligger jo flere hundre år etter.
Ikke det at den nyeste slangen er så bra. Åssen gårea?
Skal do ha på den nye sjolen på sjino elle?
:o)

tøtta2010-11-24 20:04
Antall innlegg: 251

8 av 12 her også. Ble kanskje litt gjetting underveis......
Så veldig fornøyd ;-)

Forøvrig synes jeg det er flott med et språklig mangfold her i landet.
Nynorsk som sådan er jo ikke noe vanskeligere å forstå enn enkelte dialekter i innland.

jonpiversen - Ikke medlem lenger2010-12-15 23:08
Antall innlegg: 108

Fikk ikke godkjent gnufsavriklå

meisa2010-12-17 18:53
Antall innlegg: 443

Eg tykkjer nynorsk er fint, men eg talar det sjølv, så eg er vel inhabil.
Då eg jobba i kommunen for 30 år sidan og handsama saker for skulestyret, fekk eg skryt av skulesjefen (gammal lærar/rektor) for min gode nynorsk.

Dessverre er nynorsken min no svekka, og eg har nok ikkje fått med meg dei siste endringane. Mange lange arbeidsår i det private næringsliv med bokmål/engelsk har sett sine spor.

zilwia2010-12-17 19:43
Antall innlegg: 18

Er veldig glad for de nynorsk-ordene jeg kan legge i ordspill, det er et aldeles nydelig "språk" som også jeg likte veldig godt på skolen, akkurat som deg Ninaxxx, - sånn, da kom også jeg ut av skapet:)

Boubou2010-12-18 11:18
Antall innlegg: 1210

Enig med Zilwia og Nina, nynorsk er flott. Klarte 10 av 12 på testen, greit det, og for øvrig snakker vi ikke om et språk som "ligger etter" men om etsom ikke har latt seg påvirke (ovekjøre?) av andre

verb2010-12-18 12:01
Antall innlegg: 87

Sinabelle; Den dag kjem aldri at eg deg gløymer for om eg sover eg om deg drøymer, om natt og dag er du like nær, men best eg ser deg når mørkt det er. Vakkert. Bokmål: Den dagen kommer bare ikke at jeg glemmer'ei as. Tenker bare så jævlig mye på deg. Djeg og.u ække så langt unna Likkavel ær ru på en måte nærmes om natta.

Ute av skapet jeg også.

Lynge2010-12-18 12:02
Antall innlegg: 103

9 av 12 hos meg. Lenge siden gymnaset!

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?