Spillrom
Sjiraffen2
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede2
Mobilspill
Pågående8 877

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
wstine - Ikke medlem lenger2010-11-25 17:53
Antall innlegg: 2369

navnet skjemmer ingen....
www.dagbladet.no/201.../1 4443475/

Hva med deg? Har du et sjeldent navn? Belastet? Øst-/vestkantnavn? "Bondete" navn ? - a la Gudbrand, Guri?

Jeg heter Marit og det var jeg svært misfornøyd med under oppveksten. Skulle heller hett Marita, Anita, Monica f.eks. Nå har jeg vennet meg til det, men reagerer nesten med vantro når jeg møter unge jenter som heter Marit.......

snubi2010-11-25 19:36
Antall innlegg: 500

Synes Marit er et kjempefint navn jeg! =)

Selv har jeg et gammelt tante/bestemor-navn som fornavn, men har til gjengjeld et sjeldent og fint etternavn (har ikke lyst å legge ut fullt navn her i forum, så da får det forbli en hemmelighet...)

Brottis2010-11-25 19:44
Antall innlegg: 77

Marit er et flott navn ! Marita & Monica er navn av lavere, eh.. "kaste".

pie2010-11-25 19:51
Antall innlegg: 36

Marit erjo et flott navn, jeg liker gode gamle norske navn

LaBarca2010-11-25 20:06
Antall innlegg: 644

Jeg er gammeltante til et par jenter som har navnekombinasjoner det ikke er råd å huske. Noe ala Maud Angelica og Leah Isadora.

Jeg har svigermor Marit, kusine Marit, tantebarn Marit og venninne Marit.

Har et traust norsk navn selv også, Kari, og synes det er helt greit.

Bhå2010-11-25 20:06
Antall innlegg: 232

Bestemor hadde Thekla som fornavn, og en av mine slektninger var så beskjemmet over å hete det som en del av navnet sitt når hun var mindre. Men nå sier hun at hun er stolt av det. Synes det er et tøfft navn jeg :-)

LaBarca2010-11-25 20:08

Må legge til en ting.
Husker dere oppstusset da kronprinsessa ble kronprinsesse.
Mette Marit??? Aldri om det kom til å gå!
Gikk greit det.

Hestegal2010-11-25 20:17
Antall innlegg: 38

helga

JamesO - Ikke medlem lenger2010-11-25 20:23
Antall innlegg: 2649

Spekulerte lenge på om Sunniva var en gutt eller jentenavn.

En gang traff jeg en dame som sa til meg: Nice Rod ! Da burde jeg vel bare sagt: My name is not Rod !

Videre kjenner jeg både en norsk mann og en norsk kvinne som heter Kim.

Selv er jeg meget fornøyd med mitt navn som jeg ikke skal avsløre her og mitt profilnavn James synes jeg er supert.

toeren2010-11-25 20:53
Antall innlegg: 50

Er midt i 30-åra og har også typisk bestemor-/tantenavn som ikke så mange har. Har vel aldri vært veldig begeistra for navnet mitt, men når man skal kalles opp etter farfar Arvid er vel det meste bedre enn Arvida..... :-S

En liten historie ang navn:
For ca 12 år siden skulle jeg til Sverige for å ha praksis i forbindelse med studiene. Jeg reiste sammen med ei som heter Hilde Merete, og praksisveilederens norske venninne hadde ei datter på ca 15 år. (Tror hun var fra Bærum/Asker eller deromkring.) Da hun hørte navnene våre, hadde hun sagt noe sånn som "de må være fra landet!"! Så da var vi plassert...... ;-) Sånne navn hadde hun vel ikke hørt på "Oslo Vest"....

Vel, uansett fine/stygge, nye/gamle eller hva vi nå må finne på å si om navnene våre; jeg er veldig glad vi har så mange å velge mellom! Det er så fryktelig kjedelig når mange heter det samme!!

LaBarca2010-11-25 22:14

www.ssb.no/navn/
28030 damer og 57 menn som heter det samme som meg.
5 med navnet til mitt barnebarn, ikke fullt så vanlig :-)
Statistikk er gøy!

picassa2010-11-26 00:23
Antall innlegg: 596

Jeg heter Marit.det er greit nok,men siden jeg bor i Spania blir dette navnet sagt paa mange maater.lettere for Spanjerne hvis jeg heter Marita.

Mari'
Mari't
Maria

Og de engelske kaller meg Mary selvfoelgelig.Eller Mårit.For tyskerne blir det Margit.

jeg liker tross alt Spanjernes forsoek på aa uttale det.

Men det er mye verre aa hete Knut her .det er helt umulig for dem aa uttale.hehe

mysteria - Ikke medlem lenger2010-11-26 00:31
Antall innlegg: 1124

Mange som har samme fornavn og mange som har mitt/vårt norske etternavn, men ingen andre som har det opprinnelige etternavnet. Det blir en fin miks av vanlig og uvanlig :)

Glory2010-11-26 00:51
Antall innlegg: 388

Vedr. artikkelen trådstarter linket til: Kathrine et vestkant-/status-navn??! Slik var det definitivt ikke da jeg vokste opp, og da var det MANGE som het Kathrine!

Til toeren: Både Hilde og Merete er da vel svært utbredt i Asker og Bærum, så den logikken skjønner jeg ikke. Kan det ha vært sammensetningen?

Nå skal man liksom (som det blir nevnt i artikkelen) velges navn som er spesielle og uvanlige. Da jeg var barn syntes jeg det var grusomt irriterende ikke å ha et "normalt" navn som "de andre". Populære navn var Nina, Marianne, Hilde, Hege, Tove, Synnøve, Monica, osv.

"Damned if you do, and damned if you dont"

May Lene - Ikke medlem lenger2010-11-26 05:57
Antall innlegg: 614

May og Lene er vell to godt brukte navn, men heldigvis ikke så mange som har de sammensatt :)

Derimot klin umulig å presentere seg som May Lene, siden folk alltid hører noe helt annet , og litt mer vanlig, enn hva jeg sier ..

Rydningen2010-11-26 09:48
Antall innlegg: 166

Hehe. Så du presenterer deg som e-posten?

(",) Det tok tre sekunder før jeg skjønte hvor problemet lå, men jeg skjønner jo at du kan slite litt med kombinasjonen i presentasjonsøyemed. Men: Med riktig trykk, så låt jo navnet bra!

Anders er vel ett ganske ordinært navn. Jeg hadde en tid ei som trakk meg mot Tyskland, og det å skulle presentere seg som "Ich bin anders" var jo artig nok...

heidihi2010-11-26 09:49
Antall innlegg: 134

Jeg har selv et veldig lett navn både å uttale og å skrive, og mener at det i grunnen burde være slik for alle navn... Gikk i klasse med ei som på skolen alltid presenterte seg som Venche -"enkeltvesehå". Arbeider nå i skolen og opplever stadig å måtte spørre flere ganger når det gjelder enkelte navn (og da er det ikke bare de med ikke-norsk opprinnelse). Foreldre skal være så utrolig oppfinnsomme og ikke gi det stakkars barnet for et vanlig navn...

Boubou2010-11-26 09:59
Antall innlegg: 1210

Det er forskjeller, men navn er ikke alt. Vet om lærere som bruker navn når de deler opp klasser, statistisk sett er det en fordel ikke å ha Tommy, Chanett, Roy og Kevin i samme klasse. Skjønt, foreldrene til en Chiara Mabelle er kanskje ikke helt gode å ha med å gjøre de heller....
I mine øyne er vel "såpeoperanavn" det verste, og så de som er "feilstavet". Det blir helt feil.
Jeg og broren min har så gjennomført skikkelige navn at en kan lure på om foreldrene våre var litt strebete, og det var de nok. Men nanvnene funker over hele verden, og sier ikke så mye om oss. Helt greit for meg.

SandraLinn2010-11-26 12:10
Antall innlegg: 122

Jeg har et helt vanlig norsk og kjedelig navn, GRO. Den ene sønnen min har et navn han deler med 6 andre i hele Norge.
I klassen til sønnen min er de en som heter Viljam, det har jeg aldri hørt før. Og blir garantert stavet feil et utallig ganger.

harry2010-11-26 12:11
Antall innlegg: 126

Jeg heter det som er nicket mitt her, altså Harry. Det er bånn. Foreldrene mie mente jeg burde oppkalles etter en bestefar som var en kjernekar. Altså: jeg straffes for andres godhet. Har alltid hatet det navnet noe så inn i helvete... Lars Sponheim, som gjorde dette til et svensketurbegrep, burde for alltid kalles "Larry"... Når det er sagt: Navnet er veldig allright når en omgås engelsktalende. Det blir omtrent som å hete Per eller Pål her på berget.

Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?